AMERICKÝ SPECIÁL #7: Bydlel v komunitním bydlení s dalšími sto lidmi, protože veškeré jeho finance směřovaly do startupu. Těžké začátky ale překonal – nyní úspěšně podniká a v Americe se chce usadit natrvalo. O náročných začátcích za oceánem, konkurenci, ale i zásadních životních rozhodnutích jsme si povídali s Davidem Drobíkem.
S Davidem Drobíkem jsme se setkali na 49th Street, kousek od Rockefellerova centra. „Energie je tu cítit a slyšet z každého rohu,“ začíná náš rozhovor Drobík, jehož služby na sociálních sítích využívají startupy po celé Americe. „Měl jsem možnost poznat hlavní města byznysu a startupů ve Spojených státech a New York je za mě absolutní top. Je to optimální místo, kam by měl člověk, který přijede poprvé do Spojených států, zamířit,“ dodává.
Amerika nebyla prvním cizím kontinentem, který Drobík navštívil. „Studoval jsem na magistra v Jihovýchodní Asii a pracoval jsem pro startup, který shodou náhod spoluzaložil další Čech – Tomáš Laboutka,“ vzpomíná Drobík. V jednu chvíli se však rozhodl, že chce být blíže epicentru startupů a koupil si jednosměrnou letenku do Ameriky. „Dal jsem si šest týdnů na to, abych vymyslel, co tu budu dělat, a odletěl jsem.“
„Zmíněný Tomáš mě představil Davidu Semerádovi, zakladateli společnosti STRV, který mi ze začátku dost pomohl tím, že mě vzal pod svá křídla a spolupracovali jsme více než dva roky na různých projektech,“ popisuje své začátky bez víza, příjmů a úspor Drobík. „STRV v San Franciscu měla navíc korporátní byt, kde jsem mohl bydlet,“ dodává.
Hořkosladké začátky
„Lidé v Česku mě mohou znát z videa Michala Šopora, které se jmenovalo Čech, který bydlí v krabici,“ říká Drobík a odkazuje na své první vlastní bydlení po odchodu z STRV. Poté, co opustil firmu, totiž založil vlastní startup a většina financí šla primárně do něj. „Bydlel jsem v komunitním bydlení, kde nás bylo sto a každý měl svoji ‚krabici‘ (v angličtině sleeping pot). To byly relativně těžké chvíle, protože peněz byl nedostatek,“ vysvětluje Drobík.
Po sehnání investora, který do Drobíkovy firmy poslal 5 milionů, se věci začaly hýbat. Vše ale narušil příchod koronaviru, který v Americe spoustu podniků pozavíral. Drobík se proto rozhodl vrátit zpět do Česka. Čas ale neztrácel a založil v tuzemsku další firmu. „Tu jsem ale nakonec zavřel a na konci roku 2021 jsem se rozhodl, že se vrátím zpět do Spojených států a začnu hledat příležitosti tam,“ přibližuje svoji byznysovou cestu Drobík.
Do Česka se vrátit nehodlá
„Něco mi říkalo, že bych měl zkusit New York a nelituju toho,“ svěřuje se Drobík a říká, že má v plánu ve Spojených státech zůstat i nadále. Do České republiky se natrvalo vrátit neplánuje. „Není to tím, že bych zanevřel na Českou republiku. Mám tu však přítelkyni, se kterou plánujeme rodinu a vím, že bude doma tady – ve Spojených státech. Zároveň si ale buduji životní styl, který mi umožní být flexibilní a trávit více času v Česku,“ vysvětluje Drobík.
Jeho parketou jsou totiž sociální sítě, které samy o sobě představují flexibilní oblast. „Pracuji pro různé startupy, které využívají moje služby, aby se zviditelnily na sociálních sítích. Produkuji nejrůznější obsah a zaměřujeme se hlavně na krátká videa s virálním potenciálem,“ říká Drobík a nastiňuje, jak pracuje na vlastní propagaci: „Náš brand ‚Couple of immigrants‘ má účty na všech sociálních sítích a spravujeme ho tak, jak bychom to dělali pro naše klienty. Tvoříme video obsah, každý den ‚postujeme‘, ale v podstatě je to sázka na to, že některá videa vystřelí a my díky tomu vyrosteme do nějaké zajímavé velikosti.“
Bez důkladné přípravy do USA? Maximálně na dovolenou
Co by poradil lidem, kteří chtějí podnikat v Americe? „Důležitá je příprava. Půl roku dopředu bych si změnil bydliště na LinkedInu na destinaci, do které plánujete přijet. A začal bych postupně kontaktovat lidi z oboru, ve kterém se pohybujete, a kteří v té destinaci bydlí. Další věc, která dobře funguje, je Twitter – v Česku opravdu podceňovaná platforma. V americkém technologickém prostředí je to ale ta největší platforma. Všichni jsou na Twitteru a dají se tam vybudovat zajímavé vztahy,“ radí Drobík a dodává: „Také bych se ještě před příletem pokusil přidat do nějaké podnikatelské komunity.“
Podle Drobíka je také třeba se připravit na to, že „to bude drahý“. Vlastní životní náklady odhaduje na 6 tisíc dolarů za měsíc. A to prý není někdo, kdo by utrácel. Byt s ložnicí a obývacím pokojem ho na měsíc stojí 3 tisíce dolarů. Ceny bytů v hezčích budovách se většinou pohybují kolem 6-7 tisíc za měsíc za jednopokojový byt.
Život v USA není podle něj pro každého. „Životní standard v České republice je pro drtivou většinu lidí lepší než ve Spojených státech. V Česku si dokážete vydělat určité množství peněz pro daný životní styl celkem lehce. Tady je to těžší,“ říká Drobík. „Musíte se naučit umět se prodat a před ostatními se dokázat pochválit. Myslím si, že jsme v tomto ohledu v Česku velmi skromní a bojíme se říct, v čem jsme dobří. Tady je to ta první věc, kterou lidem musíte říct, aby věděli, co umíte a kdo jste,“ konstatuje Drobík.
Celý rozhovor ve videu a podcastu.
Americký speciál vznikl za podpory společnosti Progresus Invest Holding a byl natáčený od 7. do 21. června v New Yorku a Chicagu.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.