Řada českých řidičů jezdí v zimě na nepřezutých, nevhodných nebo sjetých gumách, a tím ohrožují sebe sama i ostatní.
Od 1. listopadu do 31. března platí u nás zákonná povinnost použít zimní pneumatiky, pokud se na silnici či dálnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza – nebo je na vozovce lze vzhledem k počasí očekávat. Agentura STEM/MARK uvádí, že 89 % českých řidičů přezouvá na zimní pneumatiky. Podle České asociace asistenčních společností na silnicích jde až o 15 až 20 procent těch, kteří zimní pneumatiky vůbec neřeší – z čehož vyplývá, že téměř pětina řidičů tudíž jezdí na nevhodných pláštích.
„Zimní pneumatiky se od letních liší hrubším vzorkem, jemným lamelováním a měkčí směsí s vyšším obsahem siliky. Tyto vlastnosti výrazně zvyšují stabilitu a trakci vozidla na sněhu a ledu. Je důležité si uvědomit, že brzdná dráha na sněhu při použití letních pneumatik může být až o 80 % delší ve srovnání s použitím zimních pneumatik. Jízda na sněhu nebo ledu s letními pneumatikami může vážně narušit ovladatelnost vozidla a zvýšit riziko dopravních nehod,“ říká Zdeněk Vacl z Pirelli.
Jedny pneumatiky po celý rok: problémy a bezpečnostní rizika
Podle dat z Hloubkové analýzy dopravních nehod, která se zaobírá technickým stavem vozidel u nehod, zhruba třetina řidičů (průměrně asi 30 %) používá zimní pneumatiky po celý rok. Velmi často dochází k „dojíždění“ – pneumatika odpovídá požadavkům na hloubku hlavní dezénové drážky pro letní měsíce. V několika případech mají vozidla u dopravních nehod kombinace různých druhů pneumatik, např. dvou letních a dvou zimních, anebo jedné letní a tří zimních pneumatik. V jednotkách případů pak další kombinace.
Starší, opotřebované pneumatiky, i když jsou stále v souladu se zákonnými normami pro hloubku dezénu, ztrácejí již polovinu své původní výkonnosti. Neuposlechnutím hmotnostního indexu pneumatiky, což znamená překročení jejího maximálního zatížení, majitelé vozidel mohou sice ušetřit až pětinu nákladů, ale takové jednání představuje riziko.
Nedodržení hmotnostního indexu pneumatiky je stále častějším problémem, zejména s narůstajícím počtem vozidel typu SUV, která jsou těžší než klasická auta. Je důležité při výběru brát v potaz únosnost pneumatik. Pláště s vyššími nosnostmi mohou být dražší, ale jsou zásadní pro bezpečnost. A to zejména v extrémních podmínkách.
„Se sjetím vzorku o každý milimetr se prodlužuje brzdná dráha auta. Proto je nezbytné mít pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu. Pouze minimální hloubka běhounu zaručí bezpečnou jízdu na zimních silnicích. Starší, sjeté pneumatiky již nejsou schopny odvést vodu, nečistoty nebo sněhové břečky, což může způsobit ztrátu kontroly nad vozem,“ doplňuje Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli Česká republika.
Pomůže pravidlo čtyř
Brzdná dráha se u takových pneumatik může výrazně prodloužit, a to až o třicet procent ve srovnání s kvalitními variantami. Podle pravidla čtyř je nezbytné měnit všechny čtyři pneumatik po čtyřech letech používání a minimálně s hloubkou dezénu čtyři milimetry. Správný výběr pneumatik a dodržování těchto pravidel je klíčové pro bezpečnou jízdu v zimních podmínkách.
„Nikdy nepodceňujte význam správných pneumatik a věnujte pozornost kvalitě, specifikacím a označení pneumatik. Ve spolupráci s automobilkami vyvíjíme pneumatiky přímo pro konkrétní modely, což zajišťuje optimální chování bezpečnostních systémů, jako jsou ABS a ESP,“ dodává Vacl.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.