Štěpán Pavka je Čech, který našel svůj domov v italském Miláně. Pracuje pro mezinárodní firmu HH Global a má na starosti koordinaci aktivit pro klienta Adidas v jižní Evropě. ,,Jsem zodpovědný za státy jako jsou Portugalsko, Španělsko, Itálie, Řecko, Kypr a Balkánské země,“ říká Pavka. V rozhovoru se podělil o své bohaté zkušenosti s životem a prací v Itálii, o kulturních a partnerských rozdílech a výzvách, kterým čelí jako Čech.
Štěpánova cesta do Itálie nebyla přímočará. Svou budoucí manželku – Italku, poznal během studijního pobytu Erasmus. ,,My jsme se poznali na Erasmu, pak jsme přemýšleli, co dál, byla tam i nějaká pauza,“ vzpomíná Štěpán. Po krátké rozluce se k sobě vrátili a zvažovali, kde budou žít. ,,Jedním z těch míst, které jsme zvažovali, byla i Praha,“ říká.
Zajímavý zvrat přišel s nabídkou práce v Mexiku, kde Štěpán následně strávil rok a půl. ,,Po tom roce a půl přišlo ultimátum od manželky, že buď se vrátíš a půjdeš do Itálie, anebo konec,“ říká Štěpán o rozhodnutí, které ho přivedlo zpět do Evropy a do Itálie.
Práce v mezinárodním prostředí je rychlá
Ve své současné pozici Štěpán koordinuje kampaně pro adidas v několika zemích jižní Evropy. Díky znalosti čtyř světových jazyků chtěl vyzkoušet práci mimo domov. ,,Já mám na starosti klienta adidas. My se snažíme kampaně exekuovat v každé zemi víceméně ve stejném čase a se stejným výsledkem,“ vysvětluje. Práce je podle něj někdy časově náročná, záleží ale na období. ,,Někdy to chce hodně času a musíte pracovat rychle, protože času je málo,“ popisuje dynamiku své práce.
Home office v Itálii nehledejte. Ital totiž pro práci z domova využívá jiný název, a to tzv. „smartworking“ – neboli chytrá práce. ,,My jako firma home office máme. Máme tu princip 3-2, takže tři dny v kanceláři, dva doma. Díky tomu tu máme flexibilitu,“ vysvětluje Štěpán. Dodává, že tento koncept není na severu Itálie, zejména v menších firmách, tak běžný jako v jiných zemích.
Hádka nebo diskuze? Čech tápe
Itálie je známá i svým matriarchátem, vztahem mezi matkou a dětmi. ,,Je to spíše na jihu Itálie, u nás na severu to tolik nevidím,“ říká Štěpán. Kulturní rozdíl ho tak nevyvedl z míry. ,,Větší kulturní šok byl, když jsem přišel do Mexika,“ vzpomíná.
Kulturní rozdíly se ale projevují v domácím a partnerském životě. Štěpán vtipně poznamenává, že hranice mezi diskusí a hádkou je v italské domácnosti někdy nejasná. ,,Ten level, kdy je to pro mě hádání a pro ně je to ještě diskuze, je úplně jiný. Někdy musím pochopit, že se ještě nehádáme, ale diskutujeme,“ vysvětluje s úsměvem.
Ital neřeší, co si kdo myslí
Štěpán oceňuje na italském stylu života především lidské vztahy, kvalitu jídla a celkový přístup k životu. ,,Italové si umí užívat život a neřeší, co si o nás ti druzí myslí,“ vysvětluje postoje k životu. Zároveň vyzdvihuje italskou schopnost improvizace a dosahování skvělých výsledků pod tlakem.
Češi jsou v improvizaci dobří, Italové jsou v ní ale o chlup lepší. Pod tlakem dokážou to, co nikdo jiný nezvládne. Italové by si podle Štěpána měli od Čechů převzít trochu pragmatismu, organizace nebo transparentnosti.
V Itálii mu skoro nic nevadí, upozorňuje ale na zásadní trn v oku. ,,Jediné, co mi tu vadí, je hromadná doprava. To vidím jako problém i do budoucna,“ stěžuje si.
Italský zákazník a trh, který je luxusní
Štěpán popisuje italského zákazníka jako náročného a orientovaného na kvalitu a luxusní značky. ,,Tady je samozřejmě důležitá ta kvalita, design, vzhled těch věcí, jak to funguje, jaké to má vlastnosti a ta cena není úplně priorita,“ vysvětluje s tím, že ne vždy na to zákazník má. ,,Jde také o to, o jakých věcech se bavíme, ať už je to auto, bydlení nebo móda,“ uzavírá.
Na Balkáně si nechtějí komplikovat život, volí vždy lehčí cestu. Ital naopak využívá složitější varianty. ,,Porovnat české zákazníky je pro mě těžké, nikdy jsem s nimi moc nedělal,“ přemýšlí Štěpán.
Jídlo je zákon, Italové na něm nešetří. I díky tomu, že mají vše čerstvé a kvalitní, jím žijí. ,,Ani doma na něm nešetříme,“ usmívá se.
Vychovat dítě v Itálii je náročné nejen finančně
Jako otec malého dítěte se Štěpán potýká s některými výzvami italského systému. Mateřská dovolená je zde kratší než v Česku a jesle jsou placené. ,,Moje manželka byla pět měsíců na povinné mateřské, při které pobírala 80 % mzdy, a potom dalších šest měsíců je dobrovolná, při které se pobírá 30 % mzdy. Poté se ale všechny musí vrátit do práce,“ popisuje Štěpán systém rodičovské dovolené. Dodává, že jeho žena pracuje na plný úvazek a malého dávají do jeslí od jednoho roku.
,,Jesle se tu platí, jak státní, tak soukromé. Cena se pohybuje od 400-500 eur za měsíc. Státní školka se poté neplatí, soukromá samozřejmě jo,“ říká Štěpán.
Nájem je drahý, lidé musí šetřit
Štěpán upozorňuje na vysoké ceny bydlení. Nemovitosti ale byly v Itálii drahé i v minulosti. ,,Dvou pokojový byt v širším centru Milána se může pohybovat od 1200 euro nahoru za nájem,“ říká. Koupě bytu pak může vyjít od 300 000 až 350 000 euro za 50 m². ,,Pokud chce člověk něco lepšího, může se to dostat jednoduše na 400 000 euro a více„. Zároveň dodává, že situace je o něco příznivější mimo centrum města, tam se ale objevují problémy třeba s dopravou. ,,Je tady toho postaveného dost a byty nechybí, vše je o vzdálenosti,“ dodává.
Přestože je Štěpán v Itálii spokojený, nevylučuje možnost návratu do Česka. ,,Dokážu si představit bydlet i v Česku,“ říká, ale dodává, že současné plány zahrnují spíše setrvání v okolí Milána. „Když se někam přestěhujeme, tak to bude tady v rámci zóny,“ upřesňuje s ohledem na práci a rodinné zázemí. Bydlení blíže k moři také vylučuje. ,,Je to pro nás drahé,’’uzavírá Štěpán.
Italský speciál byl natáčený v průběhu června 2024 v italském Miláně a okolí. Děkujeme partnerovi speciálu, firmě Slevomat.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.