Na budoucnost lidí a firem mají často velký vliv malé věci – rozhodnutí, která každý z nás dělá každý den. V mnoha případech však úspěch pramení ze směsi tvrdé práce, vytrvalosti a štěstí.
Společnosti Uber, McDonald’s, Starbucks, Apple a Amazon patří mezi největší a nejcennější světové značky. Dnes jsou tyto firmy velmi úspěšné, ale na začátku je založili podnikatelé, kteří se vypracovali zdola. Ve skutečnosti vás možná překvapí události a okolnosti, které vedly k jejich úspěchu.
Nejvýznamnější obchodní příběhy firem a značek, které se staly legendami, jsou často těmi, které nás inspirují k uskutečňování našich vlastních ambicí. Pojďme se spolu se serverem propellercrm.com ponořit do překvapivých příběhů těchto pěti gigantů.
Začátky 5 podnikatelů, kteří se zapsali do historie prodeje
1. Spoluzakladatel společnosti Uber Travis Kalanick použil k podpoře svého budoucího technologického impéria staromódní studené volání
Krátká historie společnosti Uber, nejmladší firmy v našem přehledu, je plná kontroverzí. Od stížností na firemní kulturu na pracovišti až po ošklivý právní boj s investory.
Ačkoli spoluzakladatel Travis Kalanick nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele, celý svět si ho bude pamatovat jako osobu, která narušila tradiční formu taxislužby a která vybudovala jednu z nejvlivnějších a nejznámějších technologických společností na světě.
Jak tedy Kalanick začal? Jaké byly jeho původní plány pro Uber? Jak se dostal k tomuto kontroverznímu podnikání, jeho fungování a ovládnutí tohoto odvětví?
Dalo by se předpokládat, že tento inovativní technologický gigant ve svých začátcích spoléhal na pokrokové hackery, které mu hlavní měrou pomohly k celkovému úspěchu. Ale to tak vůbec není.
Jedním z prvních Kalanickových prvních kroků, které uvedly Uber do provozu, bylo dobré staromódní „studené volání“. Tedy telefonické volání na, pro něj, neznámá telefonní čísla.
„Zadal jsem do Googlu spojení San Francisco řidič a San Francisco limuzína,“ vzpomíná Kalanick na své začátky. „Výsledky volání jsem pak vyplnil do excelovského souboru, a tím začal vydělávat první dolary. Z prvních deseti lidí, kterým jsem volal, tři zavěsili hned, čtyři poslouchali asi 45 sekund, než také zavěsili a jen tři řekli, že je to zajímá a že se se mnou setkají. Pokud máte ze studeného volání tři osoby z deseti, kteří se s vámi chtějí setkat, tak už máte skutečně něco zajímavého.“
Kalanick se tak od studenému volání řidičům limuzín dostal k rychle rostoucímu Uberu v hodnotě 68 miliard dolarů.
Co se z toho můžeme naučit? Studené volání je i v dnešní době živé a fungující! Je to nejen vyzkoušená a fungující metoda, jak se dostat ke svým zákazníkům, investorům nebo uživatelům, ale také je to klíč k ověření vašeho konceptu.
2. Ray Kroc otevřel svoji první franšízu McDonald’s až po své 34leté prodejní kariéře
Pro kohokoli, kdo někdy uvažoval o tom, že je příliš starý, aby uskutečnil svůj celoživotní sen nebo zahájil podnikání, je Ray Kroc důkazem, že je možné všechno a v jakémkoliv věku.
Kroc na začátku své kariéry prodával papírové kelímky a mléčné koktejly. Strávil dlouhých 34 let jako prodavač a svou první franšízu McDonald’s otevřel až ve svých 52 letech. Když Kroc zemřel v roce 1984, jeho jmění dosáhlo 500 milionů dolarů.
Podle jeho vlastních slov dosáhl Kroc úspěchu „přes noc“, ale to byla skutečně dlouhá noc, která trvala déle než 30 let.
Kroc narazil na McDonald’s při prodeji Mutimixerů maloobchodníkům s rychlým občerstvením. Každý z jeho Multimixerů mohl chrlit pět mléčných koktejlů najednou, takže když Dick a Mac McDonald zakoupili osm jeho strojů pro jejich malý kalifornský hamburgerový řetězec, Kroc chtěl zjistit, jaký druh provozu mají, že potřebují smíchat čtyřicet mléčných koktejlů najednou. Co viděl, tak to na něj udělalo hned velký dojem. Kroc navzdory nesouhlasu svých přátel a rodiny otevřel 15. dubna 1955 dveře své první franšízy McDonald’s a prodal hamburgery, hranolky a silné koktejly v celkové hodnotě 366,12 dolarů.
Kroc pokračoval v koupi podniku od bratrů McDonaldů a v roce 1961 a dal na něj celou své celoživotní úspory. Během deseti let od otevření své první franšízy McDonald’s byl Kroc u kormidla rostoucí říše, která měla po celé zemi více než 700 poboček.
Než Kroc zariskoval s McDonald’s, prožil celou svoji kariéru v prodeji. Dnes je jeho firma největším světovým řetězcem hamburgerů, který denně obslouží přes 68 milionů zákazníků.
Jak tedy vidíte, pokud jste dost smělí, abyste věřili sami sobě, nikdy není pozdě dosáhnout svých snů. Jak Kroc sám řekl: „Myslím, že musíte mít jako podnikatel velké ego, obrovskou hrdost a schopnost inspirovat ostatní, aby šli za vaším příkladem.“
3. Howard Schultz se od začátků s hadry stal se svojí značkou Starbucks mezinárodním kávovým magnátem
Je důležité si uvědomit, že úspěch je zřídka lineární. Někdy musíme udělat malý krok zpět, abychom si uvědomili svůj potenciál. Howard Schultz dostal Starbucks z místní kavárny v Seattlu na mezinárodní úroveň. Přitom udělal obrovský krok zpět, než dokázal oživit svoji vizi.
Schultz vyrůstal v chudobě, a to jej podnítilo k dosažení finanční jistoty. Nejprve začal prodejem ve společnosti Xerox, poté přešel ke švédské společnosti, která dodávala vybavení společnostem, jako je Starbucks. Jednou jedna kavárna v Seattlu upoutala Schultzovu pozornost objednávkou neobvykle velkého počtu kávovarů. Tehdy se Schultz rozhodl navštívit majitele Geralda Baldwina a Gordona Bowkera, ze kterých na něj okamžitě zapůsobila jejich vášeň pro kávu a odhodlání prodávat vysoce kvalitní produkt.
Schultz byl ve skutečnosti tak nadšený ze Starbucks, že příští rok přesvědčil Baldwina, aby ho najal jako ředitele retailu a marketingu. Na služební cestě do Milána byl Schultz vystaven italské kávové kultuře, která se nepodobala ničemu, co kdy viděl ve Spojených státech. Espresso bary v Miláně podávaly cappuccina, znaly zákazníky podle jména a ukázaly Schultzovi, že káva může nabídnout mnohem osobnější zážitek. Když se pak Schultz vrátil domů, seznámil majitele Starbucku se svými novými nápady, o které se ale ani Baldwin, ani Bowker nezajímal. Místo toho, aby Schultz ignoroval své pocity, nechal Starbucks za sebou a plánoval si otevřít vlastní italskou kavárnu. Než mohl Schultz otevřít svůj obchod s názvem Il Giornale, potřeboval získat 1,6 milionu dolarů na jeho financování. Sice jej odmítlo 217 investorů, ale on vytrvale sháněl potřebné prostředky dál.
„V průběhu roku, kdy jsem se snažil získat peníze, jsem promluvil s 242 lidmi a 217 z nich mi odpovědělo NE,“ napsal Schultz ve své knize Pour Your Heart Into It. „Zkuste si představit, jak skličující to je, když tolikrát slyšíte, že váš nápad nestojí za nic a nevyplatí se do něj investovat.„
V srpnu 1987, dva roky poté, co opustil Starbucks, aby se soustředil na svoji kavárnu Il Giornale, koupil Schultz Starbucks za 3,8 milionu dolarů. Stal se generálním ředitelem společnosti Starbucks Corporation a rozšířil její síť ze šesti obchodů na více než 1600 obchodů po celém světě.
4. Steve Jobs se v 70. letech naučil používat sílu svých nápadů při nelegálním prodeji „modrých krabiček“
Na začátku sedmdesátých let minulého století, několik let před spoluzaložením společnosti Apple, byla prvním obchodem Steva Jobse tvorba a prodej nelegálních „modrých krabiček“ hackujících telefon. Tyto krabičky napodobovaly určité tóny, které se používaly pro dálkové telefonní hovory, což lidem umožňovalo volat po celém světě zdarma. Jako teenageři byli Jobs a jeho přítel (a spoluzakladatel společnosti Apple) Steve Wozniak těmito modrými krabičkami fascinováni a rozhodli se je sami sestrojit. Když se tak stalo, dali je svým přátelům a rodině. Přestože se tento pár těsně před svým chycením policií vzdal svého podnikání, vydělali prodejem svých modrých krabiček zajímavých 6000 dolarů.
Jobs uvedl, že kouzlem celé jejich akce byla skutečnost, že dva teenageři postavili tuto krabičku jen za 100 dolarů, se kterou pak ovládali z kalifornského Los Altos a Cupertina stovky miliard dolarů v celé telefonní síti na celém světě.
„Takové zkušenosti nás naučily síle nápadů,“ vzpomíná Jobs. „Síla pochopení, že pokud byste mohli postavit tuto krabičku, mohli byste ovládat stovky milionů dolarů po celém světě, je mocná věc. A kdybychom nevyrobili modré krabičky, nebyl by žádný Apple.“
Jejich úspěch s modrými krabičkami naučil Jobse a Wozniaka efektivně spolupracovat, ale také jim dal důvěru v jejich schopnost navrhovat a budovat fungující technická řešení.
5. Zakladatel společnosti Amazon Jeffrey Bezos opustil pohodlnou firemní práci, aby prodával knihy ze své garáže
Jeff Bezos se nechal inspirovat k založení Amazonu během internetové revoluce v 90. letech minulého století, při které si uvědomil obrovský potenciál online prodeje zboží.
V té době byl Bezos vůbec nejmladším viceprezidentem ve společnosti D.E. Shaw & Co. Čím víc se Bezos o internetu dozvídal, tím více snil o vybudování vlastní webové společnosti. Proto opustil své lukrativní zaměstnání a pokračoval v realizaci své vize.
„V té době jsem objevil překvapivou statistiku, že využití webu na jaře 1994 rostlo o 2 300 procent ročně,“ vzpomíná Bezos. „Víte, věci prostě nerostou tak rychle. Tento růst je velmi neobvyklý, a to mě podnítilo k přemýšlení o tom, jaký druh obchodního plánu by mohl mít v kontextu tohoto růstu smysl.“
Následně Bezos přišel se seznamem dvaceti potenciálních položek, které by mohl prodávat online. Jakmile se rozhodl, že knihy jsou ideálním produktem (vzhledem k obrovskému množství dostupných titulů a omezenému prostoru na polici fyzických maloobchodníků), zahájil Bezos své internetové podnikání ze své garáže. Bezos a tým pěti osob téměř rok vytvářeli systémy, díky kterým se již od začátku Amazon snadno orientuje. Tento tým se také naučil, jak získat knihy a vyvinout nástroje, které by webu umožnily fungovat jako „virtuální komunita“, tedy s funkcí doporučení, která navrhuje tituly založené na historii nákupu zákazníka.
V roce 1995 společnost Amazon zahájila prodej s více než milionem knih a výrazným sloganem „Největší knihkupectví na Zemi.“ Během prvního měsíce Bezos měl týdenní tržby v hodnotě 20 000 dolarů a do konce roku získal 8 milionů dolarů na financování tohoto projektu. Nyní je Amazon největším maloobchodním online prodejcem na světě. Přitom generuje roční tržby v hodnotě přes 61 miliard dolarů. Navíc Amazon od doby svých začátků získal přes 44 společností, včetně Zappos a Washington Post. V současné době zaměstnává 97 000 lidí.
„Jsme tvrdohlaví vůči vizi,“ říká Bezos. „Jsme flexibilní v detailech a nevzdáváme se snadno. Příkladem toho je naše podnikání s prodejci třetích stran. Udělali jsme tři pokusy než s námi prodejce třetí strany začal spolupracovat. Nevzdali jsme se. Pokud jste tvrdohlavý, příliš brzy se vzdáte experimentů. A pokud nejste flexibilní, narazíte hlavou o zeď a neuvidíte žádné jiné řešení problému,“ dodává Jeff Bezos.
Zdroj: propellercrm.com, foto: pixabay.com, wikipedia.org
Autor: Miroslav Oupic