50 milionů měsíčně za knihy z druhé ruky. Češi mohou být evropským knižním gigantem

Foto zdroj: FocusOn.cz
Byznys 20. 09. 2024

50 milionů měsíčně za knihy z druhé ruky. Češi mohou být evropským knižním gigantem

Představte si startup, který začal v garáži s hromadou knih a snem změnit svět. Dnes má našlápnuto stát se knižním gigantem v celé Evropě. „Máme 300 milionů tržeb. Trhy v Česku, Německu i Rakousku. Časem se chystáme i do Francie a dalších zemí,“ řekl v pořadu Big Deal provozní ředitel Knihobotu Ladislav Bárta.

V době, kdy mnozí předpovídají zánik tištěných knih, se český startup rozhodl vsadit vše na jejich druhý život. Knihobot, firma, která začínala jako „knižní second-hand“, dnes míří na evropský trh s investicí 100 milionů korun v kapse a technologiemi, které by mohly změnit způsob, jakým kupujeme a prodáváme knihy.

„Můžeme říct, že jsme startup, protože děláme něco, co je docela nové, děláme to jako byznys inovativním způsobem a tím narušujeme nějaký stávající trh,“ říká Ladislav Bárta.

Přirovnání k antikvariátu je špatné

Z malého online obchodu s knihami se během několika let stal technologický lídr, který mění tvář knižního průmyslu. Loňské tržby přesáhly 300 milionů korun a letos očekávají jejich zdvojnásobení. „Prodáme vám knížku, která je stejně dobrá jako nová, je levnější a ještě k tomu má ekologický element.“

Nedávno společnost získala investici ve výši 100 milionů korun, což ukazuje, že investoři mají o společnost velký zájem. „Byla po nás poptávka a nechali jsme si ty peníze dát, abychom do toho mohli rychleji šlápnout.“

Online antikvariát však s sebou nese pověst málo výdělečného projektu. „Antikvariát je takové zatuchlé slovo a každý si představí hodně okrajové staré knihy,“ dodává Bárta a vyvrací mylnou domněnku. „Knižní trh je veliký a vše je digitální. Použité knihy na něm tvoří jednotky procent. Všichni věříme, že se tento trh přesune z nových knih na ty použité.“

To, co vyděláme v Čechách a na Slovensku, dáváme do růstu v Německu a Rakousku. Růst vždy stojí peníze. Minulý rok jsme měli 300 milionů tržeb a zůstali jsme na nule. Letos to zhruba zdvojnásobíme,“ předpokládá Bárta.

Příběh, který splnil sny

Klíčem k úspěchu Knihobotu je unikátní kombinace inovativních technologií a strategických partnerství. Firma zaměstnává tým 30 IT specialistů, kteří neustále vylepšují interní systémy. „Máme asi 30 interních vývojářů. Je to asi půlka kancelářských lidí. Rosteme, ale je potřeba firmu efektivně řídit a prioritizovat věci,“ dodává Bárta.

Všechno, co používají naši zákazníci i naši zaměstnanci, je interně vyvinutý software,“ vysvětluje Bárta. „A díky tomu máme skvělou efektivitu a umíme na tom vydělávat peníze a růst.“

Tato technologická vyspělost umožňuje Knihobotu nejen efektivně spravovat obrovský katalog knih, ale také se přizpůsobovat rychle se měnícím potřebám trhu. Firma dokáže v reálném čase sledovat trendy v poptávce a upravovat svou nabídku, což je v knižním průmyslu revoluční přístup.

Konkurencí jsou především velká knihkupectví

Knihobot je jednoznačnou jedničkou na trhu. Konkurenceschopnost tak není problémem. „Vůbec na to nekoukáme, nejsme sebestřední, ale 95 % trhu tvoří nové knihy. Naše mise je vysvětlit lidem, že je nemusí kupovat nové.“

Ambice Knihobotu dalece přesahují naše hranice. „Teď máme asi 5 % knižního trhu v Čechách a nevidíme žádný důvod, proč bychom nemohli mít 5 % v Německu,“ prohlašuje Bárta sebevědomě.

Němci kupují knihy po jedné, Češi jsou jiní

Německý trh však představuje pro Knihobot novou výzvu. Bárta otevřeně popisuje kulturní rozdíly, kterým musí čelit. „Němečtí zákazníci jsou trochu jiní. Je tam hodně dominantní e-shop Amazon, který tady v Čechách není významným hráčem. Němci jsou zvyklí kupovat si věci po jednom. Průměrný zákazník v Čechách si koupí tři knížky, ale Němec si koupí jednu. Když ho něco napadne, druhý den si objedná další.“

Firma ale musí přizpůsobit své služby a marketingovou strategii, aby oslovila německé zákazníky. To zahrnuje nejen překlad webu a zákaznické podpory do němčiny, ale i hlubší pochopení německé knižní kultury. „Navázali jsme spolupráci s největším knižním prodejcem v Rakousku a Německu, kde mohou lidé nosit knihy, které nám prodejci následně posílají,“ vysvětluje, jak dosáhnout důvěryhodnosti u sousedů Bárta.

Češi nevědí, kde a jak knihy prodat

Na stejném principu funguje i spolupráce s českými obchody Levných knih. „Tady je rozdíl, že to neděláme kvůli brandu, ale kvůli tomu, že lidé nevědí, jak knihy prodávat,“ vysvětluje Bárta.

Způsob prodeje s Knihobotem je jednoduchý. Kromě služeb, jako jsou Zásilkovna, Pošta, GLS a výdejny, nabízí i další možnosti. „Když máte doma třeba 200 knížek, my pro ně pošleme dodávku na domluvený čas, knihy zabalíme a odvezeme,“ popisuje Bárta jednu z jejich služeb.

Francouzi jsou dalším potenciálním trhem

Plán prodeje v dalších zemích zatím nemají. Expanzi na jiné trhy ale nevylučují. Prozatím vytvořili alternativu. „Doručujeme knihy do všech zemí EU, do Švýcarska, Francie, Belgie, Anglie, USA a dalších mimoevropských států. Spustili jsme web v angličtině, je doširoka otevřený a máme tam dobré způsoby dopravy. Budeme sledovat, kde budou mít lidé zájem. Například na Francii dříve nebo později dojde.“

Jak Knihobot pokračuje ve své cestě k dobytí evropského knižního trhu, jedno je jisté – tato česká firma přepisuje pravidla hry a ukazuje, že i malá země jako Česká republika může být domovem globálních inovátorů. Příběh knih tak nekončí.


Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory