Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Jeseník, Praha a Brno – právě v těchto městech bude počínaje dneškem dostupný 5G signál. Další budou podle společnosti Vodafone brzy následovat.
Už začátkem září firma prezentovala v Karlových Varech praktické využití 5G pro záchranáře a živé přenosy ve 4K rozlišení. Nová síť umožňuje technická řešení, která dosud nebyla dostupná. Ať už jde o rozvoj chytrých měst nebo továren, telemedicíny, samořiditelných aut, robotiky i distančního vzdělávání.
„Signál 5G budeme v následujících měsících rozšiřovat i do dalších oblastí. Věříme, že tyto technologie mohou měnit svět k lepšímu. Skutečně masivní a celostátní rozšíření 5G s potřebnou kapacitou se ale neobejde bez kmitočtů, které by měla nabídnout chystaná aukce,“ vysvětluje Petr Dvořák, generální ředitel Vodafonu.
První fázi spuštění 5G Vodafone staví na frekvencích, které už nyní slouží pro síť 4G LTE, konkrétně jde o pásma 1800 a 2100 MHz. Jako první v Česku přitom využije jedinečnou technologii Dynamic Spectrum Sharing (DSS), která zajišťuje dynamické sdílení frekvencí mezi 4G a 5G sítí podle aktuálních potřeb. To znamená efektivnější využití zatím dostupného spektra.
Samořiditelná auta díky 5G v Ústí nad Labem
21. září byl v Ústí nad Labem představen záměr testování autonomního řízení vozidel v otevřeném prostředí na 5G síti Vodafone, a to formou ukázky teleoperativního, tj. vzdáleného řízení pojízdné platformy pro nasazení v průmyslu či ve zdravotnictví. Zahájení testování autonomních systémů s využitím 5G sítě je v Ústí nad Labem plánováno v roce 2021.
”Reálný provoz, pokud ho chápeme jako nasazení autonomního vozidla do běžného provozu bez omezení, bude možný, až bude existovat příslušná legislativa, která to umožní. Kdy to přesně bude, v tuto chvíli nikdo neví. Nicméně problematika je v současné době intenzivně řešena, a to jak na evropské úrovni, tak u nás na Ministerstvu dopravy. Pro testování je potřeba rozlišovat uzavřené (soukromý areál) a otevřené prostředí (veřejná komunikace), neboť možnosti testování se pro tato prostředí zásadně liší,” říká Petr Achs z Inovačního centra Ústeckého kraje.
K představení zmiňovaného testovacího provozu autonomního řízení vozidel došlo při příležitosti slavnostního otevření nového sídla ICUK. Takováto auta bez řidiče by v budoucnu například mohla vyzvednout doma seniory a odvézt je k lékaři. Podobně by mohla umožnit cestování třeba i lidem s postižením, kteří dosud řídit nemohli.
Svezeme se autem bez řidiče už příští rok?
Na projektu se vedle Vodafonu a ICUK podílí i brněnská společnost Roboauto a litoměřická firma TPCI. Společně pracují na projektu dálkově řízeného průmyslového elektrovozítka, které bude napojeno do 5G sítě. S prvními takovými vozidly řízenými na dálku by se Ústečané mohli setkat v nemocnici. S realizací projektu se má začít už příští rok.
Přenos dat do tohoto vozítka umožní právě 5G síť, ta dokáže v reálném čase přenést obrovské množství dat, které bylo doposud možné pouze po optických kabelech. Prvním praktickým výstupem této technologie by mohly být na dálku řízené vozíky. ICUK bude podle Ústeckého deníku v říjnu jednat s Krajskou zdravotní o jejich provozu v ústecké Masarykově nemocnici.
Mobilní 5G síť přináší důležité změny
Nová síť 5G je pro spuštění testování autonomních vozidel klíčová. Ta k bezproblémové jízdě vyžadují přenos velkého množství dat z různých senzorů a kamer a zároveň velmi rychlou odezvu pro komunikaci s okolním prostředím a operátorem. 5G poslouží autonomním vozidlům zásadním způsobem k jejich rozvoji a bez sítě páté generace by nebylo možné taková vozidla v budoucnu provozovat.
Předpokládá se, že autonomní vozidla povedou k bezpečnějšímu a plynulejšímu provozu. Sníží se počet nehod způsobených lidskou nepozorností. Autonomní vozidlo se nikdy neunaví ani nebude porušovat dopravní předpisy. Videokamery, radary, lidary a další instalované technologie umožní vozidlu získat přehled o situaci kolem vozidla v plném rozsahu 360 stupňů.
Tato doprava budoucnosti zlepší život i ve městech, protože přinese úsporu pohonných hmot i menší produkci emisí. Auta budou mít schopnost samočinného zaparkování mimo centra měst, čímž uvolní tento prostor pro smysluplnější účely. Zároveň umožní jízdu i lidem, kteří doposud řídit nemohli. Autem by pak mohli bez problémů jezdit i lidé se zdravotním postižením. Vozidlo například může vyzvednout doma seniora a dovézt ho k lékaři nebo na nákup.
Jak to bude fungovat a plná rychlost
K 5G síti se budou moci během zaváděcí nabídky připojit firemní i nefiremní zákazníci se stávajícími tarify a také majitelé předplacených karet. Budou ale potřebovat nejnovější mobilní telefony, které dokážou se sítí 5G od Vodafonu pracovat.
Všechny majitele neomezených tarifů se zastropováním rychlosti navíc čeká důležitá novinka. Pokud si u Vodafonu koupí 5G telefon (přístroj musí být kompatibilní se sítí operátora), získají plnou rychlost stahování. Během zaváděcí nabídky si tak mohou vyzkoušet naplno přesně to, co technické parametry nové 5G technologie dovolí.
Autor: Jiří Böhm