Dnes se v maloobchodě nejvíce hledí na hygienu a efektivitu pracovní síly. Obchody nejen s potravinami se začínají obracet na roboty, aby sledovaly čistotu v prodejně, stav zásob a celkově sloužily zákazníkům.
Vlády i obchody s potravinami v mnoha zemích žádají, aby lidé při nakupování zachovávali „sociální odstup“, a tak ochránili zákazníky a zaměstnance před koronavirem. Z toho důvodu se současně zvýšil i zájem o robotické aplikace, které ovšem na začátku pandemie zaznamenávaly protichůdné recenze.
V tuto chvíli mohou roboty nalézat na podlaze nečistoty, čistit ji, kontrolovat zásoby nebo zákazníky. Žádný z nich ale ještě nedokáže vykonávat více než jednu nebo dvě takové funkce zároveň.
Portál Robotics Business Review představuje pět robotických systémů, které se ve světě v současné době používají v obchodech s potravinami:
Marty
Tento robot od společnosti Badger Technologies upozorňuje v prodejnách zákazníky na potenciální nebezpečí – na rozlití tekutin po podlaze. Martyho po úspěšných testech, které proběhly v lednu 2019, používá v USA 172 obchodů Giant a 325 prodejen Stop & Shop.
Dvojjazyčný robot, který mluví anglicky a španělsky, především komunikuje s nakupujícími. Řetězec Stop & Shop uvedl, že Marty zjistí přibližně 40 rozlití v každém obchodě denně během 12 relací, po které skenuje své okolí.
Tally
Řetězce Giant Eagle a Schnucks používají tohoto vysokého, štíhlého supermarketového robota od společnosti Simbe Robotics ke sledování polic. Upozorňuje pracovníky na položky, které nejsou na skladě, nebo na jiné problémy související s prezentací zboží, například označuje produkty nacházející se na špatném místě.
Robot se vydá na předdefinovanou cestu kolem obchodu, přepošle shromážděná data zaměstnancům a dá jim vědět, kdy a kde mají znovu naskladnit zboží.
V prosinci 2019 operoval robot Tally pouze ve třech obchodech s potravinami Giant Eagle. Jejich zástupce uvedl, že jeho zavádění je záměrně pomalé, aby maloobchodník mohl sledovat, jak se věci vyvíjejí a zda je třeba službu rozšířit. Zaměstnanci získávají data z robota každých 30 minut během zkušební doby.
Společnost Schnucks nasadila Tally v roce 2017 pro pilotní provoz ve třech obchodech a poté jej umístila do 15 obchodů. Na podzim roku 2019 pak firma integrovala data z prodejních regálů do mobilní aplikace, aby pomohla zákazníkům efektivněji najít to, co potřebují.
Alphabot
Walmart se na tohoto nákupního robota spoléhá, že urychlí plnění online objednávek zákazníků. Alphabot, produkt vyráběný společností Alert Innovation, se může pohybovat po kolejích obklopujících skladovací koše obsahující potraviny a šplhat do třípatrových skladovacích prostorů.
Jakmile najde správný kontejner, robot jej vezme a odnese k lidskému pracovníkovi, který vybere vhodnou položku.
Walmart začal používat robota Alphabot v roce 2019. Podle společnosti tento stroj v současné době pomáhá s přibližně 20 % online objednávek potravin spojených s jediným centrem plnění v New Hampshire.
Prodejce uvedl, že plánuje zavést tento robotický systém do zařízení v Oklahomě a Kalifornii. Přestože zákazníci Alphabot nikdy nevidí, těží z toho, že se jejich objednávky připravují rychle a přesně.
Millie
Australský řetězec Woolworths poprvé nasadil nové zařízení v obchodech s potravinami v Sydney. Tento robot je podobný jako Marty. Millie je však o něco pokročilejší, protože vedle pouhého upozorňování na rozlité nebo rozsypané věci je dokáže i uklidit.
Během měsíční zkušební doby v dubnu 2019 obdržel mobilní robot od zákazníků protichůdné hodnocení. Někteří lidé uvedli, že robot v obchodu s potravinami „měl nepřátelské oči“, zejména při pohledu z úhlu. Jiní přemýšleli, zda takto nahradí lidi, kteří se s nepořádkem na podlaze potýkali dříve.
SmartSight EMA50
Položky, které nejsou na skladě, mohou být frustrující pro zákazníky, kteří očekávají, že ve svých oblíbených obchodech s potravinami najdou přesně to, co chtějí. Období vysoké poptávky, jako jsou prázdniny, vánoční svátky nebo při nedostatku pracovních sil v karanténě, však mohou na zaměstnance vyvíjet stres a nakupující se mohou cítit unavení. SmartSight je robot, jehož cílem je vyhnout se těmto problémům pomocí správy zásob.
Robot využívá technologie, jako je strojové učení a počítačové vidění, k odhalení problémů typu nízké zásoby nebo chyby v cenách. Firma Zebra Technologies uvedla, že její robot může zvýšit dostupný inventář o 95 % a zkrátit čas manuálního plnění o 65 hodin týdně.
Společnost představila technologii v lednu na veletrhu National Retail Federation. Jeho webová stránka tedy zatím neobsahuje případové studie prodejců, kteří stroj testují.
Autor: Miroslav Oupic