5 robotů využívaných v retailu

Zdroj: Pixabay.com
Technologie 23. 09. 2021

5 robotů využívaných v retailu

Dnes se v maloobchodě nejvíce hledí na hygienu a efektivitu pracovní síly. Obchody nejen s potravinami se začínají obracet na roboty, aby sledovaly čistotu v prodejně, stav zásob a celkově sloužily zákazníkům.

Vlády i obchody s potravinami v mnoha zemích žádají, aby lidé při nakupování zachovávali „sociální odstup“, a tak ochránili zákazníky a zaměstnance před koronavirem. Z toho důvodu se současně zvýšil i zájem o robotické aplikace, které ovšem na začátku pandemie zaznamenávaly protichůdné recenze.

V tuto chvíli mohou roboty nalézat na podlaze nečistoty, čistit ji, kontrolovat zásoby nebo zákazníky. Žádný z nich ale ještě nedokáže vykonávat více než jednu nebo dvě takové funkce zároveň.

Portál Robotics Business Review představuje pět robotických systémů, které se ve světě v současné době používají v obchodech s potravinami:

Marty

Tento robot od společnosti Badger Technologies upozorňuje v prodejnách zákazníky na potenciální nebezpečí – na rozlití tekutin po podlaze. Martyho po úspěšných testech, které proběhly v lednu 2019, používá v USA 172 obchodů Giant a 325 prodejen Stop & Shop.

Dvojjazyčný robot, který mluví anglicky a španělsky, především komunikuje s nakupujícími. Řetězec Stop & Shop uvedl, že Marty zjistí přibližně 40 rozlití v každém obchodě denně během 12 relací, po které skenuje své okolí.

Tally

Řetězce Giant Eagle a Schnucks používají tohoto vysokého, štíhlého supermarketového robota od společnosti Simbe Robotics ke sledování polic. Upozorňuje pracovníky na položky, které nejsou na skladě, nebo na jiné problémy související s prezentací zboží, například označuje produkty nacházející se na špatném místě.

Robot se vydá na předdefinovanou cestu kolem obchodu, přepošle shromážděná data zaměstnancům a dá jim vědět, kdy a kde mají znovu naskladnit zboží.

V prosinci 2019 operoval robot Tally pouze ve třech obchodech s potravinami Giant Eagle. Jejich zástupce uvedl, že jeho zavádění je záměrně pomalé, aby maloobchodník mohl sledovat, jak se věci vyvíjejí a zda je třeba službu rozšířit. Zaměstnanci získávají data z robota každých 30 minut během zkušební doby.

Společnost Schnucks nasadila Tally v roce 2017 pro pilotní provoz ve třech obchodech a poté jej umístila do 15 obchodů. Na podzim roku 2019 pak firma integrovala data z prodejních regálů do mobilní aplikace, aby pomohla zákazníkům efektivněji najít to, co potřebují.

https://youtu.be/LSjDw3loM_U

Alphabot

Walmart se na tohoto nákupního robota spoléhá, ​​že urychlí plnění online objednávek zákazníků. Alphabot, produkt vyráběný společností Alert Innovation, se může pohybovat po kolejích obklopujících skladovací koše obsahující potraviny a šplhat do třípatrových skladovacích prostorů.

Jakmile najde správný kontejner, robot jej vezme a odnese k lidskému pracovníkovi, který vybere vhodnou položku.

Walmart začal používat robota Alphabot v roce 2019. Podle společnosti tento stroj v současné době pomáhá s přibližně 20 % online objednávek potravin spojených s jediným centrem plnění v New Hampshire.

Prodejce uvedl, že plánuje zavést tento robotický systém do zařízení v Oklahomě a Kalifornii. Přestože zákazníci Alphabot nikdy nevidí, těží z toho, že se jejich objednávky připravují rychle a přesně.

https://youtu.be/IIaLyszCrFU

Millie

Australský řetězec Woolworths poprvé nasadil nové zařízení v obchodech s potravinami v Sydney. Tento robot je podobný jako Marty. Millie je však o něco pokročilejší, protože vedle pouhého upozorňování na rozlité nebo rozsypané věci je dokáže i uklidit.

Během měsíční zkušební doby v dubnu 2019 obdržel mobilní robot od zákazníků protichůdné hodnocení. Někteří lidé uvedli, že robot v obchodu s potravinami „měl nepřátelské oči“, zejména při pohledu z úhlu. Jiní přemýšleli, zda takto nahradí lidi, kteří se s nepořádkem na podlaze potýkali dříve.

SmartSight EMA50

Položky, které nejsou na skladě, mohou být frustrující pro zákazníky, kteří očekávají, že ve svých oblíbených obchodech s potravinami najdou přesně to, co chtějí. Období vysoké poptávky, jako jsou prázdniny, vánoční svátky nebo při nedostatku pracovních sil v karanténě, však mohou na zaměstnance vyvíjet stres a nakupující se mohou cítit unavení. SmartSight je robot, jehož cílem je vyhnout se těmto problémům pomocí správy zásob.

Robot využívá technologie, jako je strojové učení a počítačové vidění, k odhalení problémů typu nízké zásoby nebo chyby v cenách. Firma Zebra Technologies uvedla, že její robot může zvýšit dostupný inventář o 95 % a zkrátit čas manuálního plnění o 65 hodin týdně.

Společnost představila technologii v lednu na veletrhu National Retail Federation. Jeho webová stránka tedy zatím neobsahuje případové studie prodejců, kteří stroj testují.

Autor: Miroslav Oupic

Další články