U manažerské pozice je lidský aspekt a vliv člověka jako takového dosti výrazný a nelze jej nahradit, tvrdí o případné robotizaci oblasti lidských zdrojů Markéta Šveda, headhunterka ze společnosti Recruit CZ.
Umělá inteligence – kdysi dávno jen v myšlenkách spisovatelů sci-fi – dala třetí rozměr moderním technologiím, jak je známe dnes. Pracovní trh už určité změny aktivně zažívá a chystá se na ně. Mají tedy roboti šanci nahradit i manažerské posty?
„Digitalizace a robotizace vzniká podnětem lidské kreativity a na to, aby se posunuly dál, tak zase potřebují lidský aspekt, který vše vymyslí a posune na další úroveň,“ vysvětluje Šveda. A pokračuje: „V manažerské práci, co se týče rozhodování, přebírání zodpovědnosti, rychlé změny a rozhodnutí – to robot nezvládne a zatím se s tím nepočítá.“
Čas jsou peníze
Průmysl 4.0 i digitalizace mají poměrně jasný a určitě stejný cíl – zjednodušit lidem pracovní procesy od A do Z, a to v téměř každém podnikatelském odvětví. Zatímco mileniálové a generace Z s technologiemi vyrůstali bok po boku, mnoho dlouholetých podnikatelů a manažerů tuto zjevnou výhodu nemá a rychle se posouvající technologické trendy nestíhá. Jak to ale na pracovním trhu funguje v praxi?
„Nástup digitalizace v těchto pozicích je postupný. Myslím si, že přichází s juniory, s novými, mladými lidmi, kteří s digitálními nástroji vyrůstají. Ti už si je nosí do základních pracovních pozic a rostou s nimi do těch manažerských. U starší generace se jedná o to, nebránit se tomu. Učit se jít s dobou. Nebránit se tomu, přijmout nové nástroje. Naučit se je používat a vytáhnout z nich to, co ušetří práci a čas, protože čím jste výš, tím víc platí, že čas jsou peníze,“ komentuje „lovkyně hlav“.
A co s lidmi?
Moderní pracovní trh ovlivnily v posledních letech nové technologie a automatizační procesy, které do řady odvětví vznesly důležitou otázku: Když máme roboty, potřebujeme stále lidi? Jak se prozatím zdá, lidský aspekt má v drtivé většině odvětví stále nenahraditelnou roli.
„Dnešní doba přináší výrobu sériovou, masivní, která je zaměřena převážně na efektivitu v nákladech a nízkou prodejní cenu. V poslední době vzniká jakýsi hlad a poptávka po tailor-made výrobcích, malovýrobě, ať to jsou farmáři, výroba nábytku, spotřební zboží, nebo investiční záležitosti. Pokud je člověk šikovný manuálně, najde uplatnění vždy a v jakékoli době,“ dodává Šveda.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.