Nasazení flotil elektrických leteckých taxíků v některých ze světových metropolí se už blíží. Dvě největší společnosti momentálně přijímají objednávky.
Podle portálu Bloomberg oznámila britská společnost Vertical Aerospace Group Ltd. uzavření dohody s japonským konglomerátem Marubeni Corp na dodávku 200 elektrických svisle vzlétajících strojů.
Německý rival Volocopter GmbH ohlásil založení společného podniku s investorem Geely Automobile Holdings Ltd. Vyrábět budou model eVTOL (Electric Vertical Take-off and Landing), postavený v Číně, na který je již objednávka 150 strojů pro využití po celé zemi.
Elektrické taxíky se objevují jako nový letecký sektor, přičemž první návrhy se blíží ke konci a jejich vývojáři získávají stovky milionů dolarů prostřednictvím dohod se společnostmi pro speciální akvizice. Spoustu objednávek zaznamenal Singapur, a také Bavorsko, které plánuje tyto taxíky k turistickému nebo zdravotnickému využití. Na druhou stranu dopravci, jako jsou American Airlines Group Inc. a Virgin Atlantic Airways Ltd., chtějí tyto taxíky využívat pro prémiové VIP zákazníky.
„Přestože velkými uživateli budou provozovatelé vrtulníků, letecké společnosti se zajímají o taxíky eVTOL, aby spojily letiště s centry měst pro cestující z businessu a první třídy,“ řekl v rozhovoru generální ředitel Vertical Aerospace Stephen Fitzpatrick. „V této nové příležitosti vidíme pozitiva – vyšší bezpečnost, nižší hluk a náklady, které otevírají leteckou mobilitu téměř každému, kdo žije ve městě.„
Dohoda mezi společnostmi Marubeni a Vertical Aerospace se týká také 1 350 letadel VA-X4, jak uvedla ve svém prohlášení britská firma se sídlem v Bristolu. Dodržuje tedy podepsané dohody o poskytnutí 250 strojů společnosti Gol Linhas Aéreas Inteligentes prostřednictvím pronajímatele Avolon Holdings Ltd. a 25 firmě Bristow Group Inc. se sídlem v Houstonu.
Společnost Marubeni by mohla použít taxíky pro veřejné lety a pro lékařskou evakuaci. A také pro spojení centra Tokia s letištěm Narita, neboť autem tato cesta trvá až dvě hodiny. Město má více přistávacích ploch pro vrtulníky než kterékoli jiné, ale většina z nich se používá jen zřídka, kvůli vysokému hluku a vládním pravidlům.
„Japonsko bude velkým trhem pro eVTOL, neboť má vysokou hustotu zalidnění a rozvinutou infrastrukturu heliportů,“ řekl Fitzpatrick.
Čínský hub
Společnost Volocopter se bude snažit do tří až pěti let nasadit eVTOL v Číně. Její pobočka bude sídlit v Čcheng-tu v provincii S’-čchuan, ve městě, které je dopravním uzlem i výrobní základnou automobilky plánující vyrábět letadla a díly Volocopter.
Geely je investorem Volocopteru od roku 2019. Mezi další podporovatele patří Daimler AG, DB Schenker a skupina rizikového kapitálu Intel Corp. Firma Volocopter plánuje první komerční lety eVTOLu na světě, budou takto přepravovat turisty po Singapuru a poskytovat leteckou záchrannou službu v Německu už od roku 2023. Společnost si již zažádala o schválení regulačními orgány v USA a Evropské unii.
Podle Fitzpatricka bude stát jedna cesta v eVTOLu asi 1 americký dolar (21 korun) na cestujícího na míli (1,6 km), což je asi pětina nákladů vydaných za podobnou cestu helikoptérou.
Vertical Aerospace uvádí, že čtyřmístný VA-X4 bude létat rychlostí 200 mil za hodinu (320 km/h) a uletí vzdálenost větší než 100 mil (160 kilometrů).
Základní model Volocopteru, VoloCity, měl svůj první test s posádkou v roce 2011 a jedná se čistě o městskou dopravu schopnou přepravit dva lidi, dosáhnout rychlosti 68 mil/h (109 km/h) a uletět 22 mil (35 kilometrů). Společnost uvedla, že v květnu bude následovat VoloConnect, který přepraví čtyři lidi na více než 60 mil (96 kilometrů) rychlostí 112 mil/h (180 km/ h).
Společnost Vertical Aerospace plánuje uskutečnit první zkušební let ke konci letošního roku a získat certifikaci do začátku roku 2024.
Autor: Miroslav Oupic