Celá 20. léta tohoto století se podle analytiků ponesou ve znamení rychlejší adaptace na metody datové analýzy a využívání umělé inteligence.
52 % firem v USA podle studie poradenské spolčenosti PwC uspíšilo plány na zavádění umělé inteligence (AI) právě z důvodu krize způsobené covidem. Až 86 % z nich pak přiznává, že se z AI stala v jejich provozech v podstatě „mainstreamová technologie“.
Jak zjistil v prováděném průzkumu časopis AI Journal, 72 % ředitelů firem věří tomu, že AI bude v budoucnu pro jejich podniky znamenat přínos. Ať už jde o produktivitu, nebo utváření nových pracovních příležitostí či byznys modelů.
Co konkrétně tedy turbulentní poslední rok a půl v oblasti umělé inteligence přinesl? Podle článku zveřejněného na webu Harvard Business Review třeba to, že řada lidí v exekutivních funkcích se musela blíže seznámit s možnostmi a potenciálem analytických nástrojů a umělé inteligence.
Vyřeší problémy se zásobováním?
„Co propukla pandemie covidu, ředitelé firem se stále více začínají zaobírat otázkou, jak lépe využívat data,“ prohlašuje Arnab Chakraborty, globální výkonný ředitel ve společnosti Accenture. A pokračuje: „Chtějí vědět, jak by šlo lépe porozumět zákazníkům. Chtějí zefektivnit své dodavatelské řetězce a distribuční sítě. Chtějí začít utvářet nové byznys modely založené na datech.“
Vývoj v oblasti strojového učení v kombinaci s klesajícími cenami za ukládání velkých objemů dat umožňuje firmám zvyšovat produktivitu. Podle Erika Brynjolfssona a Georgiose Petropoulose se to projevuje především stále větším zapojováním vizuální a hlasové predikce a diagnostiky do výrobního procesu. Rostoucí trh cloud computingu navíc zpřístupňuje tyto inovace už i menším firmám.
Především by ale umělá inteligence a různé sofistikované analytické nástroje mohly pomoct vyřešit momentálně vysoce aktuální problém se zásobováním. Nedostatek různých produktů, v čele s mikročipy, totiž zapříčinil řetězovou reakcí se nesoucí krizi v řadě odvětví.
„Plánovat dodavatelský řetězec tak, aby nedocházelo k jeho narušení, může být výhodné ze dvou důvodů,“ prohlašuje Rebecca Parsons, vedoucí technoložka v technologické společnosti Thoughtworks.
„Zaprvé, ty jednodušší úkoly zvládne obstarávat systém AI už úplně sám. Člověk se tak může věnovat složitějším problémům. Navíc ale umělá inteligence dokáže vypomáhat i v těch opravdu komplikovaných situacích, například výčtem možných řešení nebo urychlením analýzy takovýchto postupů, a to formou dokončování návrhů načrtnutých u konkrétních dílčích problémů.“
Autor: Petr Pláteník