Twitter v dubnu uvedl, že vyvíjí na své platformě úsilí směřující k algoritmické spravedlnosti a zjišťuje, zda jeho mechanismy nepřispívají k „neúmyslnému poškozování“ některých subjektů.
Podle portálu Engadget z nedávno zveřejněných prvních zjištění vyplývá, že algoritmus Twitteru zesiluje obsah „politické pravice“ v šesti ze sedmi zemí, kde studie probíhala.
Výzkum se zabýval dvěma otázkami: zda algoritmická časová osa zesílila politický obsah zveřejňovaný volenými představiteli a zda některé politické skupiny mohly takto získávat větší vliv. Výzkumníci studovali tweety profilů zřízených zpravodajskými kanály a volenými představiteli v sedmi zemích (v Kanadě, Francii, Německu, Japonsku, Španělsku, Spojeném království a ve Spojených státech), a to v rámci analýzy, která byla pro Twitter první svého druhu.
„Tweety s politickým obsahem od volených představitelů, bez ohledu na stranu nebo na to, zda je politický subjekt u moci, dostávají algoritmické zesílení v porovnání s politickým obsahem na původně chronologické časové ose,“ napsal o výzkumu Rumman Chowdhury, zaměstnanec Twitteru. „V šesti ze sedmi zemí jsou tweety postované pravicovými volenými představiteli algoritmicky zesíleny více než politická levice. Pravicově orientované zpravodajské zdroje (definované třetími stranami) získávají větší zesílení v porovnání s levicovými.“
Jak Chowdhury zdůrazňuje, není zatím jasné, proč k tomu dochází. V analýze vědci předpokládají, že rozdíl v zesílení by mohl být důsledkem toho, že politické strany prosazovaly „na Twitteru jiné strategie“. Tým však uvedl, že k úplnému pochopení příčiny bude zapotřebí dalšího následného výzkumu.
Výzkumníci dále poukazují na to, že jejich zjištění „nepodporují hypotézu, že algoritmická personalizace zesiluje extrémní ideologie více než mainstreamové politické hlasy“.
Zdá se však, že výzkum přinejmenším vyvrací názor, že Twitter je zaujatý proti konzervativcům. Také nabízí zajímavý pohled na to, jak může technologická platforma studovat neúmyslné účinky svých algoritmů. Facebook, který se dostal pod tlak, aby zveřejnil více vlastních výzkumů, své algoritmy stále obhajuje, a to i navzdory tomu, že analytik doporučuje, aby se společnost vrátila k chronologické časové ose. Výzkum Twitteru je součástí širšího úsilí této platformy odhalit zkreslení a další problémy ve svých algoritmech. Společnost také zveřejnila výzkum zaměřený na algoritmus pro ořezávání obrázků a spustila program odměn za nalezené chyby.
Autor: Miroslav Oupic