Projekt pojmenovaný v překladu AI a děti nabere v realizaci podobu workshopu, se kterým budou jeho lektoři od příštího roku objíždět finské mateřské a základní školy.
Jak informuje web Daily Finland, základním cílem kurzu je inspirovat a motivovat děti k zájmu o umělou inteligenci. Zároveň by je ale měl už seznamovat aspoň se základy toho, jak komplikovaná technologie funguje.
„Pokud jde o předmět výuky, tak je ve vztahu k reálnému světu praktičtější mluvit o umělé inteligenci a strojovém učení než třeba o programování,“ tvrdí profesor Teemu Roos z Helsinské univerzity, který celý projekt vede. Vychází při tom z jednoduché úvahy, že nepotřebujete základy informatiky, abyste s takovým vzděláváním začali.
Na projektu s katedrou informatiky Helsinské univerzity spolupracují odborníci z Pedagogické fakulty z téže instituce a specialisté z Východofinské univerzity. Úvodní fáze poběží rok, během kterého se v partnerských školských zařízeních otestují učební materiály a modely výuky.
Zapojí se učitelé i rodiče
„Zatím stále ještě jsme v přípravném stadiu,“ prohlašuje Roos, „naším cílem je však odstartovat projekt na začátku nového roku. Tak budeme moct dále stavět na pevných základech v podobě praktické zkušenosti a zpětné vazby.“
Počítá se už i s tím, že po této prvotní realizaci se v započaté iniciativě bude následně pokračovat. Svědčí o tom, jak zájem ze strany partnerů mimo univerzitní prostředí, tak motivace dále rozvíjet učení o umělé inteligenci a strojovém učení i u těch nejmenších dětí.
„Samotné workshopy budou samozřejmě probíhat v blízké spolupráci s učiteli, protože u předškoláků je jednak vyžadován pedagogický dohled, jednak ještě nedokážou zcela samostatně pracovat s online kurzy nebo souvisejícími materiály,“ objasňuje jeden ze sporných bodů workshopů Sanna Reponen, administrátorka projektu.
Výuka se navíc nemá omezovat jen na školní prostředí. Řada výstupů je koncipována tak, aby byla přístupná i z domova. Děti tak budou moct na úkolech pracovat společně se svými rodiči, tedy v rámci takzvaných volnočasových aktivit.
Autor: Petr Pláteník