Transakce v hodnotě 7 miliard eur (takřka 177 miliard korun) bude podle tiskové zprávy obou společností dokončena v příštím roce. Služby, aplikace ani značka Wolt, pod kterou jsou evropští zákazníci zvyklí jídlo objednávat, se nezmění.
DoorDash, operující ve městech v USA, Kanadě, Japonsku a Austrálii, vstupuje na evropský trh akvizicí Woltu. Do svých struktur integruje jeho čtyři tisíce zaměstnanců ve 23 zemích. Podle časopisu Forbes si americká firma od spojení zdrojů slibuje posílení v Německu a Japonsku, a to především v Berlíně a Tokiu, které je jeho jedinou asijskou lokací.
Vedení obou společností sdílí podle jejich vlastních slov firemní kulturu a ambice stát se globálním lídrem v oblasti lokálního doručování jídla a potravin. „DoorDash se podařilo vybudovat impozantní podnik na jednom z nejdůležitějších trhů světa, zatímco my pocházíme z malé země, a tak jsme se velmi brzy museli naučit umění expanze do zahraničí,“ řekl spoluzakladatel a generální ředitel Woltu Miki Kuusi. V kariéře bude dál pokračovat jako hlava DoorDash International.
Boj o zásadní podíl v oblasti doručování jídla na evropském trhu tím dostane nového hráče těžké váhy. Nejvýznamnějšími firmami zde zatím jsou britské Deliveroo, holandské Just Eat Takeway, německé Delivery Hero a španělské Glovo.
O slovo se hlásí také Uber Eats, který se snaží prosadit v doručování nákupů v krátkém časovém úseku a hledá partnery mezi již fungujícími společnostmi na trzích v Evropě, na Blízkém východě i Latinské Americe. Akvizice Woltu nemusí být pro DoorDash na starém kontinentu poslední. Podle informací od zdroje z blízkosti jednání, který cituje Forbes, probíhaly rozhovory také se zástupci Deliveroo a Just Eat Takeway.
Just Eat Takeaway i v Česku?
Právě společnost z Amsterdamu sama usiluje o získání zásadního podílu na trhu, což dokazují její kroky z poslední doby. V létě dokončila převzetí akcií americké společnosti Grubhub v hodnotě necelých 6 miliard eur (cca 150 miliard korun), což z ní udělalo jednoho z největších online doručovatelů na trzích mimo Čínu. Na přelomu jara a léta pak přišla na německý trh s donáškami přímo ze supermarketu prostřednictvím aplikace Lieferando.
Just Eat Takeaway chce využít její silné pozice v 50 městech, kde nabízela rozvozy z restaurací, a expandovat s donáškou nákupu ze supermarketů do dalších 30 lokalit. Pro českého zákazníka může být v tomto kontextu zajímavý pohled na mapu, kde holandská firma působí. Mezi zeměmi zbarvenými do emblematické oranžové barvy jsme ve střední Evropě jediným šedivým ostrovem.
Autor: Klára Šubíková