Koncem listopadu společnost The Arc Boat, jejíž podstatnou většinu tvoří bývalí zaměstnanci technologické firmy SpaceX, oznámila, že získala další finance na vývoj a výrobu nového elektrického člunu s názvem Arc One. Podle serveru Bloomberg bude startup financovat firma Eclipse Ventures, která rovněž investuje do elektrických letadel.
Investice od firmy Eclipse Ventures ve výši 30 milionů dolarů (téměř 700 milionů korun) má pomoct financovat úvodní výrobní sérii společnosti Arc, konkrétně prvních 25 člunů na elektrický pohon. Startup ještě k tomu zastřešuje investiční společnost Andreessen Horowitz, která firmě poskytla počátečních 4,5 millionu dolarů (více než 101 milionů korun).
Podle generálního ředitele Mitche Leeho jde o další odvětví, které přejde na elektřinu. A jelikož Tesla a další automobilová impéria již zafinancovaly velké průlomy v technologii baterií, na nichž Arc jednoduše jen „cizopasí“, stane se to mnohem rychleji než v leteckém nebo automobilovém průmyslu. A navíc je Arc One potěšením každého výrobce dopravních prostředků – vozidlo je doslova obklopeno „chladicí kapalinou“, s přehřátím pohonné jednotky si tak nikdo nemusí lámat hlavu.
Arc One zákazníky láká na pohodlí, ticho a šetrnost k přírodě. Jenže co cena?
Inovativní loď společnosti Arc je dlouhá 7 metrů a 200kilowatthodinová baterie (což je jen pro představu zhruba dvojnásobek velikosti baterie Tesly) dokáže plavidlo pohánět tři až pět hodin – to se rovná zhruba dnu vodního lyžování a plavby po jezeře. Výkonný motor poskytuje vzrušující jízdu s maximální rychlostí 40 km/h, zatímco elektrické hnací ústrojí eliminuje znečištění a hluk a nezanechává za sebou nic jiného než brázdu.
V porovnání se srovnatelně výkonným plavidlem na jiný pohon je však Arc One zhruba dvakrát tak drahý – zákazníci za něj dají 300 000 dolarů (v přepočtu 6,7 milionu korun). Podle společnosti Arc se však peníze z prvních drahých modelů využijí na vývoj produktu, zanedlouho by se tak na trhu měly objevit cenově dostupnější modely.
Bude o elektrolodě zájem?
„Načasování je nyní opravdu vynikající. Expanze do jiných druhů dopravy, mimo tu automobilovou, je momentálně opravdu klíčová,“ vysvětlil Greg Reichow, jeden z partnerů Eclipse Ventures a bývalý viceprezident výroby v Tesle. „Vize je jasná – postavit lepší loď, než je cokoli na dnešním trhu.“
Záměr společnosti Arc je krásný, bazének s čluny na elektrický pohon však začíná být přeplněný. Například švédský startup X Shore přišel s něčím podobným a své modely již pár měsíců prodává v USA. Společnost Nautique, rival z Orlanda, zase působí na Floridě. Arc se však, i díky statistikám registrujícím zájemce, neúspěchu neobává. O modelech Arc One se již dlouhou dobu mluví a seznam čekatelů „raketově“ roste.
Autor: Lenka Hrušková