I ve sportu platí, že všechno krásné jednou skončí. A tak svolal na začátku srpna letošního roku nejlepší motocyklista všech dob, který celou svoji úspěšnou kariéru odjel s číslem 46, tiskovou konferenci. Novinářům a jejich prostřednictvím celému světu sdělil, že na konci sezóny jako jezdec končí.
A bývalá ministryně pro místní rozvoj a obrany Karla Šlechtová nejspíše zamáčkla slzu. V roce 2017, v době svého prvního ministerského angažmá, se totiž potetovaná politička a vyznavačka heavy metalu rozhodla pořídit si s v té době již legendárním Valentinem selfie. Vzhledem k tomu, že se tak stalo pár minut před startem, se ze strany jezdce-gentlemana s nepříliš dobrou potázala, na druhou stranu je pravděpodobné, že takové pozornosti ze strany zahraničních médií se v té době nedostalo ani jejímu stranickému šéfovi Andreji Babišovi.
Ironie osudu
Valentino Rossi se rozloučil s mistrovstvím světa 14. listopadu 2021 na Velké ceně Valencie. V hlavním závodě dojel desátý, když na vítězného Francesca Bagnaiu ztratil vcelku propastných 13,468 vteřiny, což ovšem v té chvíli nikdo moc neřešil. Stejně tak celkové osmnácté místo. Je lehkou ironií osudu, že stupně vítězů obsadilo trio na motorkách Ducati ve složení Bagnaia–Martin–Miller. Snad jediné, co totiž idolu tifosi chybí, je zisk titulu mistra světa na italském stroji. Přitom Rossi na Ducati v letech 2011–2012 závodil, k ikonické značce přestoupil čtyři roky poté, co Australan Casey Stoner vyhrál pro Ducati první titul. Jednalo se ovšem o nejméně povedené období v kariéře Greatest of All Time, neboť během dvou sezón bez vítězství zaznamenal pouhá tři umístění na stupních vítězů.
Stroj na peníze
Ve Valencii ukončil po pětadvaceti sezónách závodní kariéru rovněž nejbohatší jezdec historie motocyklového sportu, který během své kariéry, ozdobené 9 tituly mistra světa, 115 vítězstvími a 235 umístěními na stupních vítězů, nastřádal podle serveru SportsUnfold současných 160 milionů dolarů. Na Rossiho neotřesitelném postavení se příliš nepodepsalo ani drobné extempore s domácím finančním úřadem, které skončilo pokutou 35 milionů eur.
Jen pro srovnání, aktuální mistr světa MotoGP Francouz Fabio Quartararo má na účtu 5 milionů dolarů. Mimochodem, nový šampión královské třídy neplánuje po Rossiho vzoru měnit číslo a odmítá mistrovskou jedničku s tím, že dvacítku si ponechá do konce kariéry. Druhý nejbohatší závodník královská kubatury Marc Marquez dal zatím dohromady 35 milionů dolarů, třetí Jorge Lorenzo 30 milionů. Opět se nabízí zajímavé srovnání, v roce 2009, ve kterém Rossi získal poslední titul světového šampióna MotoGP, se jako první a zatím poslední motocyklista probojoval do elitní desítky nejlépe honorovaných sportovců planety. K šestému místu mu v konkurenci například Rogera Federera či Floyda Mayweathera stačilo 34 milionů dolarů, což je o pouhý milion dolarů méně, než vydělal doposud šestinásobný mistr světa MotoGP Marc Márquez.
Štědrý grant
Prakticky současně s oznámením o blížícím se konci závodní kariéry ohlásil Valentino Rossi vznik vlastního týmu, od příští sezóny bude součástí nejprestižnější kubatury jeho stáj VR46. O marketingové síle Doctora vypovídá skutečnost, že první sponzor se bude na chodu Rossiho projektu podílet částkou 18 milionů dolarů. Jak informoval Motorsport-Magazin, podporovatelem je saúdskoarabský ropný gigant Saudi Aramco, největší ropná společnost na světě z hlediska zásob i těžby. Loni vstoupila společnost na burzu a hned z toho bylo díky tržní kapitalizaci 1 741 miliard dolarů, což se v přepočtu rovná 38,9 bilionu korun – první místo v kategorii největší firma světa žebříčku PWC Global Top 100. V poli poražených zůstali dosavadní lídři Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet či Facebook.
Vzhledem k tomu, že Saudi Aramco informaci o vstupu do Rossiho týmu víceméně nepotvrdila a lidskoprávní aktivisté skřípali zuby, uspořádal na konci srpna princ Abdulaziz bin Abdullah Al Saud, považovaný za iniciátora celé transakce, videotiskovku. Účast na akci byla ovšem povolena pouze vybraným italským novinářům specializovaným na motoristický sport. Jak prozradil server GPone, saúdský princ pravil, že do celé záležitosti jsou zapojena čtyři ministerstva a 18 milionů dolarů zatím představuje pouhý grant.
Dokonalé beranidlo
Společnost Talal Holding, pracující se značkou Valentino Rossi v ropou nasáklém pouštním království, totiž nehraje vůbec při zdi. K dispozici má miliardu dolarů a mimo jiné plánuje výstavbu zábavního parku plus továrny na auta a motocykly. Kromě toho touží uspořádat ve střednědobém horizontu v Saúdské Arábii závod MotoGP. A nikdo neví o lepším beranidle, než je muž právem považovaný za nejlepšího motocyklového závodníka všech dob.
Autor: Petr Bošnakov