Lexus odhalil jedinečné vozidlo na vodíkový pohon, které nabízí jízdu s téměř nulovými emisemi v kombinaci s extrémními terénními schopnostmi.
K pohonu slouží vodíkový motor o objemu 1,0 litru, který pracuje stejně jako benzínový motor, ale s vysokotlakou nádrží na stlačený vodík – ten je přesně dodáván přímým vstřikovačem vodíku. Důležité je, že nový vodíkový motor Lexus produkuje téměř nulové emise a během jízdy se spaluje zanedbatelné množství motorového oleje.
Koncept ROV (Recreational Off-highway Vehicle) je podle serveru Auto Express malá dvoumístná bugina s odhalenou konstrukcí a robustními terénními pneumatikami. Vůz je dlouhý pouhých 3,1 metru a široký 1,7 metru a jeho vzhled má s běžnými vozy Lexus jen málo společného, i když design světlometů jistou spojitost naznačuje.
Kabina se běžným vozům Lexus podobá ještě méně, s odhaleným obložením z uhlíkových vláken, jednoduchým otáčkoměrem a pouze několika spínači. Snímky interiéru však odhalují několik technických detailů, které Lexus nezveřejnil – převodovka je automatická a na středové konzole je jednoduchý otočný přepínač, který umožňuje provoz vozu s pohonem dvou, čtyř kol nebo s uzamčeným diferenciálem.
Význam vozu skutečně spočívá ve volbě pohonné jednotky, neboť využívá spalovací motor (konfigurace a výkony nebyly specifikovány) poháněný vodíkem. Lexus uvádí, že hlavní emise jednotky jsou ve formě vody, stejně jako u vodíkového palivového článku, ale připouští „okrajové hodnoty“ CO2 a NOx.
Inženýři se rozhodli použít spalovací motor namísto palivového článku z důvodu nákladů, balení, hmotnosti a technické složitosti.
Lexus nemá v plánu vyrábět ROV – firma má ovšem za sebou historii experimentování s rozšířeními své značky a jejich následným převedením na výrobní úroveň po pozitivní zpětné vazbě od zákazníků. Před několika lety společnost navrhla jachtu a následně ji uvedla do výroby jako LY 650.
Autor: Jiří Böhm