Prodej automobilů v Evropské unii se loni propadl na nové minimum, protože automobilový sektor brzdila pandemie a nedostatek počítačových čipů, ukázaly údaje z průmyslu.
Podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) se registrace nových osobních automobilů v EU v roce 2021 propadly o 2,4 % na 9,7 milionu vozů. To je nejhorší výsledek od zahájení statistik v roce 1990, píše server TechXplore.
To následuje po historickém propadu o téměř 24 %, který trh utrpěl v roce 2020 v důsledku pandemických omezení, a registrace nových automobilů v EU se tak dostaly o 3,3 milionu pod úroveň prodejů před krizí v roce 2019.
Nejsou polovodiče a čipy
Hlavním důvodem, který brzdil průmysl, byl nedostatek polovodičů, počítačových čipů používaných v mnoha automobilových systémech v tradičních i elektrických vozidlech.
„Tento pokles byl důsledkem nedostatku polovodičů, který negativně ovlivnil výrobu automobilů v průběhu celého roku, ale zejména v druhé polovině roku 2021,“ uvedla ACEA.
Výrobci automobilů zpočátku dopad nedostatku čipů bagatelizovali, ale nakonec je to vedlo ke zpomalení výroby, a dokonce k odstavení továren. Prodej automobilů v EU se sice ve druhém čtvrtletí výrazně zotavil, ale po většinu druhého pololetí byl nižší zhruba o 20 %.
Krátkodobé vyhlídky dodávek nejsou dobré
„Začátek roku 2022 bude z hlediska dodávek čipů stále obtížný. Situace by se měla zlepšit v polovině roku, ale to neznamená, že se neobjeví další problémy týkající se surovin, dodavatelských řetězců a nedostatku pracovních sil,“ řekl agentuře AFP Alexandre Marian z poradenské společnosti AlixPartners.
Nedostatek čipů je důsledkem pandemie, protože činnost výrobců narušili výluky a nemocní zaměstnanci, stejně jako problémy v dodavatelském řetězci a zvýšená globální poptávka po elektronice.
Pandemie také způsobila prudký nárůst cen mnoha surovin a v některých oblastech zapříčinila nedostatek pracovních sil.
Německo má pořád zpátečku. Kdy zařadí rychlost?
Jestliže trhy ve Francii, Itálii a Španělsku zaznamenaly mírné zisky, pokles o 10,1 % v Německu táhl celkový údaj za EU dolů. Německo je totiž zdaleka největším evropským trhem s automobily, na který v loňském roce připadla čtvrtina celkového prodeje (více než 2,6 milionu).
Jestliže byl nedostatek polovodičů hlavním faktorem, který brzdil oživení, EU také nedosáhla lepších výsledků ve srovnání s ostatními hlavními trhy, kde bylo zotavení z pandemie silnější.
Prodeje tří největších evropských automobilek šly dolů…
Pokles evropských prodejů může být také odrazem „prudkého nárůstu průměrné ceny automobilů a také očekávaného postoje spotřebitelů k elektromobilům, který je nutí odkládat nákupy a déle si ponechat stávající vozidlo“, uvedli analytici společnosti Inovev, která se zabývá analýzou dat v automobilovém průmyslu.
Všichni tři největší evropští výrobci automobilů zaznamenali pokles prodejů v bloku. Volkswagenu se podařilo udržet první místo, ale pokles prodeje o 4,8 % na 1,4 milionu vozů způsobil, že jeho tržní podíl klesl na 25,1 %.
Stellantis, který vznikl spojením italské skupiny Fiat a francouzské Peugeot-Citroen, zaznamenal menší pokles, jen o 2,1 % na 2,1 milionu vozů, což jeho tržní podíl posunulo na 21,9 %.
Skupina Renault utrpěla 10% pokles, přičemž prodeje její stejnojmenné značky se propadly o 16 %, zatímco prodeje její levné značky Dacia i sportovních značek Alpine vzrostly. Tržní podíl francouzské automobilové skupiny se snížil na 10,6 %.
Německému BMW se podařilo zvýšit počet registrací o 1,5 %, ale Daimler – vlastník značek Mercedes a Smart – zaznamenal 12,4% pokles.
Korejská skupina Hyundai Group, pod kterou spadají značky Hyundai i Kia, si upevnila pozici čtvrté automobilky v EU s 18,4% nárůstem na více než 828 000 vozů. Její tržní podíl vzrostl na 8,5 %.
Údaje, které poskytli členové ACEA, nezahrnují prodeje amerického výrobce elektromobilů Tesla. Neobsahují rovněž rozdělení podle benzinových, dieselových a elektrických vozidel, tato data jsou uváděna v samostatné čtvrtletní zprávě.
Autor: Jiří Böhm