Esport: Kdo hraje, nezlobí a hodně vydělává

Ilustrační foto. Zdroj: Piqsels
Byznys 31. 01. 2022

Esport: Kdo hraje, nezlobí a hodně vydělává

Není pochyb o tom, že herní průmysl patří mezi nejdynamičtěji se rozvíjející odvětví, průměrný roční růst činí 9 %. Podle kvalifikovaných odhadů má i přes nedostatek polovodičů letos trh s videohrami úspěšně atakovat hranici 190 miliard dolarů, což se při kurzu 22,71 koruny za dolar rovná částce 4 136 000 000 korun. Logicky se tedy daří i esportu, zatímco v roce 2018 činily podle specializovaného serveru Newzoo příjmy 856 milionů dolarů, letos se má jednat o 1,79 miliardy dolarů.

Vše pro hráče

Esport prostě jede a roste, důkazem čehož je skutečnost, že podle výše uvedeného serveru zajišťují až 40 % rozpočtu příjmy ze strany sponzorů, během poslední předkoronavirové sezóny 2019 se jednalo o 457 milionů dolarů. Mezi největší přispěvatele patří gigant výroby příslušenství pro hráče Razer, když vedení společnosti prokázalo hned na počátku pandemie mimořádnou pružnost, jinak vlastnost pro odvětví charakteristickou.

Jak informoval web Grunex.com, na začátku koronavirového běsnění uzpůsobil Razer výrobní linky k produkci chirurgických roušek, na konci loňského roku přišel s respirátorem, chcete-li maskou pro hráče Razer Zephyr. Ochrana dýchacích cest je zčásti průhledná, přičemž disponuje vnitřním i venkovním RGB podsvícením. Maska pro hráče zaručuje likvidaci virů a bakterií, zatímco technologie na bázi UV záření plus aktivní ventilace umožňují bezproblémové dýchání. Přes cenu 99 dolarů se první série masky Razer Zephyr vyprodala během několika minut. Mezi další stěžejní sponzory esportu patří společnosti MSI, Bilibili, Huya, Afreeca TV a NetEase.

Slet velkých hráčů

Do esportu ovšem vstupují také mimooborové brandy. Například gigant na poli spotřební elektroniky Samsung se v roce 2018 dohodl se společnostmi People Can Fly a Epic Games, provozující hru Fortnite, kterou si mohli hry chtiví stáhnout po jistý čas pouze prostřednictvím smart mobilu Samsung Galaxy Note 9. Na velmi movité sponzory se může spolehnout rovněž hojně sledovaná Overtech League, kopírující model tradičních profesionálních lig, kdy proti sobě bojují týmy z konkrétních měst. V tomto případě jsou ve hře Coca-Cola, HP, Intel, Toyota, T-Mobile.

Marvel i stovka zlodějů

Esport s sebou přináší rovněž zajímavou obchodní a prezentační platformu. Například Team Liquid se spojil v sezóně 2019 se studiem Marvel, ve hře byly dresy Captain America. Úspěšně dopadla rovněž spolupráce mezi organizací Fnatic a Hello Kitty. Kapitolou samou pro sebe je americká lifestylová značka 100 Thieves LLC, kterou založil v roce 2017 spolu s majitelem celku NBA Cleveland Cavaliers Danem Gilbertem nejlepší esportovec světa 2014 a vítěz X-Games Mathew „Nadeshot“ Haag. Jsou s ní mimo jiné spojeni například rapper Drake a spoluzakladatel a ředitel společnosti Dropbox Drew Houston.

Víceméně drobné

Co se zisků z turnajů týče, v tomto případě je přímý podíl na financování klubů spíše symbolický. Pravda, v roce 2019 sice bral celkový vítěz Fortnite, šestnáctiletý Kyle „Bugh“ Giersdorf, tři miliony dolarů, peníze se ovšem dělily mezi celý tým. Stejně tak tomu bylo v případě dánského profesionála Johana „NOtail“ Sundsteina, nesporného šampióna strategické počítačové hry DOTA2, jehož roční prize money se vyšplhaly před třemi lety na doposud rekordní hranici 7,2 milionu dolarů.

Na druhou stranu, stejně jako je tomu v případě standardního sportu, platí přímá úměra mezi počtem triumfů a vyjednávací silou při smlouvání se sponzory. Nejlepší hráči pak uzavírají individuální kontrakty v řádech milionů dolarů.

O velkých penězích není ani vstupné. Server Roundhill Investments přišel s analýzou možného pořádání tři dny trvajícího Fortnite World Cup na Arthur Ashe Stadium v New Yorku s kapacitou 23 000 míst. Při plném domu po celou dobu konání akce by pokrytí nákladů přineslo denní vstupné v hodnotě 435 dolarů, což se nejeví jako příliš reálné.

Co se v dětství naučíš…

Esport pak dává bezprecedentní šanci dravému mládí. O tom, že kdo dříve začne, ten dříve kasíruje, by mohl vyprávět devítiletý Joseph Deen, který loni na jaře podepsal profesionální smlouvu s Teamem 33, který patří mezi vůdčí formace v šampionátu Fortnite. U příležitosti podepsání kontraktu obdržel šek na 33 000 dolarů a veškeré počítačové vybavení, včetně vysokorychlostního systému. „V okamžiku, kdy přišla nabídka, jsem se cítil úžasně. Vždycky jsem toužil po dráze profesionálního hráče,“ řekl Joseph v rozhovoru pro BBC.

Chlapec základní školou povinný hraje Fortnite od čtyř let, od roku 2020 byly jeho výkony pečlivě monitorovány. „Ozval se mi jeden skaut s tím, že sleduje moc dobrého kluka, jmenuje se Joseph,“ prozradil výkonný ředitel Teamu 33 Tyler Gallagher. „Začali jsme proti němu hrát a během krátké doby nám bylo jasné, že ho musíme co nejdříve podepsat, jinak to udělá někdo jiný.“

Vzhledem k tomu že podle pravidel se děti do třinácti let mohou účastnit pouze turnajů, ve kterých nejsou vypisovány prize money, se z hlediska Teamu 33 jedná o investici do budoucna. Ostatně, Američan Victor de Leon III, ve světě hráčů známý jako Lil Poison, uzavřel, pochopitelně stejně jako Joseph prostřednictvím rodičů, první profi smlouvu v sedmi letech.

Mimochodem, za svou výkonnost a nejspíše světlou budoucnost vděčí Joseph především přísné matce Gigi, která vedla synka ke hře na klavír. „Muzicírovaní mi hodně pomohlo v práci s klávesnicí a myší. PC je ve srovnání s klavírem hodně jednoduché,“ pravil hoch.

Autor: Petr Bošnakov

Další články