Indické startupy nabízejí rozvážku potravin do 10 minut, což vyvolává boom v této oblasti. Rostou ale obavy o bezpečnost silničního provozu, protože najatí cyklisté se snaží dodržet krátké termíny.
V indickém odvětví maloobchodního prodeje potravin v hodnotě 600 miliard dolarů (přes 13 bilionů korun), kde působí společnosti jako Amazon, Flipkart a Reliance indického miliardáře Mukeshe Ambaniho, je již nyní silná konkurence, tvrdí agentura Reuters.
Jak to funguje v reálu? Rychle zabalit potraviny ve skladu a pak 7 minut na cestu k zákazníkovi
Nyní se společnost Blinkit, podporovaná SoftBankou, a její konkurent Zepto předhánějí v najímání zaměstnanců a otevírání prodejen ve snaze získat podíl na trhu tím, že nabídnou pohodlí doručení do 10 minut, což je mnohem rychleji než u konkurence.
Jejich mise: zabalit potraviny během několika minut v takzvaných tmavých obchodech neboli malých skladech v hustě obydlených čtvrtích a poslat cyklisty na blízká místa s časovou rezervou zhruba sedmi minut.
„Je to hrozba pro větší hráče. Pokud si lidé zvyknou na 10 minut, budou společnosti, které nabízejí doručování 24 hodin denně, nuceny své termíny zkrátit,“ řekl agentuře Reuters Ashwin Mehta, vedoucí analytik IT sektoru v indické firmě Ambit Capital.
Společnosti Blinkit a Zepto, které založili dva devatenáctiletí absolventi Stanfordovy univerzity, zaujaly spotřebitele a uspokojují jejich touhy po jídle a impulzivních nákupech, stejně jako naléhavé potřeby každodenních zásob.
„Je to velmi pohodlné, změnilo to životní styl,“ řekla Sharmistha Lahiriová, která se nyní obrací na Blinkit, aby zaplnila mezeru, když jí v kuchyni náhle dojdou ingredience, od rajčat na polévku po čokoládovou polevu na dort.
Pětasedmdesátiletá žena, která žije ve městě Gurugram nedaleko hlavního města Dillí, byla nadšenou uživatelkou internetových obchodů Amazon a BigBasket indického konglomerátu Tata, ale oceňuje rychlou reakci Blinkitu v takových situacích.
Bezkonkurenční pohodlí rychlých dodávek je zřejmé v Evropě a Spojených státech, kde rychle expandují společnosti jako turecký Getir, německá Gorilla nebo český Rohlík, ale indické silnice náchylné k nehodám činí z rychlého obchodu nebezpečnou záležitost.
Rizikové silnice, strach řidičů o život
I ve městech je většina silnic poseta výmoly, zatímco dobytek nebo jiná zvířata zatoulaná do provozu představují častý problém pro řidiče, kteří často porušují základní pravidla.
V loňském roce Světová banka uvedla, že v Indii dochází na silnicích k úmrtí každé čtyři minuty. Při nehodách ročně zemře asi 150 000 lidí.
Všech 13 řidičů společností Blinkit a Zepto, s nimiž agentura Reuters hovořila v klíčových městech Bombaj, Dillí a Gurugram, uvedlo, že čelí tlaku na dodržování termínů doručení, což často vede k překračování povolené rychlosti, protože se obávají, že budou pokáráni vedoucími obchodů.
„Máme pět až šest minut a já jsem přetížený a bojím se o svůj život,“ řekl jeden z řidičů Blinkitu, který si přál zůstat v anonymitě.
V srpnu šéf společnosti Blinkit na Twitteru uvedl, že řidiči nejsou nijak penalizováni a mohou doručovat „svým vlastním tempem a rytmem“, protože tmavé obchody jsou vždy poblíž cílových míst.
Doručovatelé s tím nesouhlasili. Mnozí z nich agentuře Reuters řekli, že ve spěchu označují objednávky jako doručené ještě předtím, než dorazí na místo určení.
A pokud si zákazník na tuto praxi stěžoval, hrozila jim pokuta 300 indických rupií (zhruba 90 korun). Snímek obrazovky aplikace Blinkit, který poskytl jeden z řidičů, ukazoval termín MDND neboli „Marked Delivered, Not Delivered“, používaný k označení takovýchto položek.
Frustrace se projevila také v konverzaci ve skupině řidičů Blinkit v Bombaji na WhatsAppu, kterou prověřila agentura Reuters.
„Zakažte to desetiminutové (doručování),“ uvedl jeden uživatel poté, co byly zveřejněny fotografie jezdce, který byl údajně zraněn ve spěchu za uzávěrkou.
Obavy odrážejí temnou stránku vzkvétající indické ekonomiky, v níž se pracovníci často cítí podhodnoceni nebo bojují s tvrdými pracovními podmínkami.
V Indii jde o byznys za desítky miliard dolarů
Společnost Blinkit nazývá svou službu „k nerozeznání od magie“ a tvrdí, že se chce stát podnikem s obratem 100 miliard dolarů (přes 2 biliony korun).
Společnost Zepto byla oceněna na 570 milionů dolarů (více než 12,5 miliardy korun) a stanovila si cíl stát se společností s hodnotou 20 miliard dolarů (zhruba 440 miliard korun), kterou již podpořili investoři, jako je americká společnost Glade Brook Capital.
Trh s okamžitým doručováním je příležitostí v hodnotě 50 miliard dolarů (přes 1 bilion korun), uvedla tento měsíc největší indická maloobchodní společnost Reliance, když investovala do dalšího indického startupu Dunzo, který provozuje službu doručování za 19 minut.
Autor: Jiří Böhm