Meta a TikTok odstranily reklamy startupu Cerebral, které obsahovaly zavádějící informace o zdraví. Reklamy společnosti zabývající se duševním zdravím měly zobrazovat ženu obklopenou nezdravým jídlem a nápis: „Ti, kteří žijí impulzivně, jedí impulzivně.“ Lidé podstupující léčbu ADHD se podle ní mají vyhnout přejídání a následné obezitě.
Nadváha je pro velkou část společnosti velmi citlivé téma. Na její řešení proto kdekdo slyší. Stejný princip použil v propagaci léčby ADHD startup Cerebral, který podle serveru TechXplore vykreslil obezitu jako hlavní problém poruchy pozornosti s hyperaktivitou. Ta se ovšem spojuje s řadou dalších rizik.
„TikTok má přísné zásady na ochranu uživatelů před falešnými, podvodnými, zavádějícími nebo škodlivými reklamami a v tomto případě jsme odstranili dvě reklamy společnosti Cerebral kvůli porušení našich zásad týkajících se vzhledu těla,“ uvedla Ashley Nash-Hahn, mluvčí společnosti TikTok.
Navzdory tomu má kampaň i pozitivní ohlasy. Simone Bilesová, olympijská medailistka ve sportovní gymnastice, ji v rozhovoru pro pořad TODAY označila za „skvělou věc“. Na žádost k dalšímu vyjádření však nereagovala.
Poučí se společnost někdy?
Nejednalo se o jedinou reklamu Cerebralu, která upoutala pozornost. Server NBC News uvedl, že Facebook spustil reklamy propagující medikament na cukrovku 2. typu, který má fungovat jako „zázračný lék“ na hubnutí. Ale co jeho vedlejší účinky? Po jejich následném přezkoumání byla i tato reklama z Facebooku stažena.
„Nepovolujeme obsah, který šíří zavádějící zdravotní tvrzení nebo který se pokouší vyvolat negativní sebevnímání za účelem propagace produktů souvisejících se zdravím. Odstraňujeme reklamy, které tato pravidla porušují,“ řekla Stephanie Chan, mluvčí společnosti Meta.
Vyjádření lékaře společnosti
Hlavní lékař společnosti Cerebral, David Mou, řekl NBC News, že reklamy byly vytvořeny externí agenturou a jeho tým je nekontroloval. Reklamy by údajně ihned stáhli, kdyby o nich věděli.
„Jako lékař bych s tím nesouhlasil. Řekl bych, že je to moje chyba,“ řekl Mou. „Okamžitě jsme reklamy stáhli a už jsme přišli s novým postupem, kdy budeme vše kontrolovat, aby se nic podobného neopakovalo.“
Autor: Lenka Hrušková