Rozpadá se Zuckerbergova vize o metaverzu, do kterého šel, podle svých slov, „all-in“? Jeho výstavba bude stát další miliardy dolarů, ale to se nezdá jako největší problém. Podle serveru The Verge cena akcií společnosti stále klesá a její zisky za poslední čtvrtletí jsou o 21 procent nižší než před rokem. Jak se k situaci zakladatel Facebooku postaví?
Budoucnost společnosti Meta je momentálně zastřena velkým množstvím otazníků. Její tržby za poslední čtvrtletí vzrostly o pouhých sedm procent na 646 miliard korun (27,9 miliardy dolarů), což je podle společnosti nejpomalejší tempo růstu od doby, kdy v roce 2012 vstoupila na burzu. Její cílové rozpětí nákladů pro rok 2022 tak bylo nutné snížit o 69,5 miliardy korun (3 miliardy dolarů). Množství financí, které je do společnosti Meta investováno, však stále představuje vesmírné částky, problém je ale v tom, že investoři začínají být mírně skeptičtí. Úroveň výdajů je podle nich nesmyslná, obzvláště když se výsledky dostaví až v budoucnosti, která je ale plná otázek.
Facebook neroste? Okopírovat TikTok!
Kdyby Zuckerbergovo stěžejní podnikání v oblasti sociálních médií rostlo jako v minulých letech, investoři by možná reagovali na pivot společnosti Meta pozitivně. Načasování událostí posledních let však nemohlo být horší. Facebook roste pomaleji než kdy jindy, a to především kvůli menší oblibě mezi mladšími uživateli, kteří čím dál častěji míří na platformy typu TikTok. Ten Facebook téměř „požírá zaživa“, jeho denní počet uživatelů se totiž v posledním čtvrtletí zvýšil o pouhá čtyři procenta na 1,96 miliardy aktivních uživatelů za den – v porovnání s platformou TikTok, která jich má 1,8 miliardy. A to vznikla (pod názvem Douyin) teprve v roce 2016.
Facebooku tak nezbývá nic jiného než strategie, kterou aplikoval na Snapchat’s Stories – kopírování. Zuckerberg totiž věří, že okopírování TikToku by mohlo v krátkodobém časovém horizontu oživit růst Mety.
Vize metaverza se nechce vzdát
I přes aktuální problémy se však Zuckerberg svého plánu na vytvoření sítě 3D virtuálních světů, zaměřených na sociální spojení, nevzdává. Za vytváření zařízení a softwaru pro metaverzum utrácí miliardy ročně a tvrdí, že v budoucnu půjde o věc stejného formátu jako mobilní internet.
Například oddělení společnosti Meta, nazvané Reality Labs, má již přibližně 17 tisíc zaměstnanců a pracuje na novém hardwarovém produktu – headsetu pro smíšenou realitu s kódovým označením Cambria. Kromě něj Meta připravuje i novou verzi sociální platformy Horizon, která v současnosti existuje pouze na headsetu Quest. Tato verze postaví Horizon do konkurence s ostatními 3D herními aplikacemi, jako jsou Fortnite, Roblow nebo Rec Room.
Autor: Lenka Hrušková