Vlaky společnosti Tokyu Railways, provozující železnici v oblasti Velkého Tokia, byly od 1. dubna přepnuty na energii vyráběnou pouze ze solárních a jiných obnovitelných zdrojů. Emise oxidu uhličitého z rozsáhlé sítě vlakových linek a jedné tramvajové dopravy v Tokiu jsou tak od letošního roku nulové. Podle serveru Tech Xplore odpovídá snížení oxidu uhličitého průměrným emisím 56 tisíc japonských domácností za rok.
Společnost Tokyu Railways je prvním provozovatelem železnic v Japonsku, který přešel na stoprocentně zelenou energii. Svůj bezemisní přístup využívá i ve všech stanicích železnic, můžete tak říct, že automaty, které vám vydaly nápoj, nebo kamery, které na vás mířily, byly poháněny energií z obnovitelných zdrojů.
Snaha vymanit se z označení za šestého největšího znečišťovatele
Pro Japonsko je tento krok více než zásadní. Od jaderné katastrofy ve Fukušimě, kdy tsunami vyvolané masivním zemětřesením způsobilo zničení tří reaktorů, země uzavřela většinu svých jaderných elektráren a mnohonásobně zvýšila využívání elektráren uhelných. Jedná se tak o šestého největšího producenta CO2 na světě. Podle oznámených závazků má však být země uhlíkově neutrální do roku 2050 a do roku 2030 si klade za cíl, aby 36 až 38 procent energie využívané v zemi pocházelo z obnovitelných zdrojů.
Nyní se však procenta zelené japonské energie pohybují kolem pouhých dvaceti procent, aspoň taková čísla uvádí Institut pro udržitelnou energetickou politiku. Kvůli těmto statistikám Japonsko šíleně zaostává například za Novým Zélandem, kde pochází 84 procent spotřebované energie z obnovitelných zdrojů (čisté nuly si klade za cíl dosáhnout už v roce 2035). Takže to opravdu jde. Mezi obnovitelné zdroje pohonu vlaků v Tokiu tak nyní patří vodní, geotermální, větrná a solární energie. Podle Jošimasa Kitana, zástupce manažera společnosti Tokyu Railways, přechod na zelenou energii rozhodně neznamená dosažení jejich stanoveného cíle. „Jde o začátek naší zelené revoluce,“ prohlásil Kitano.
Skvělý krok, ale zároveň nepatrná kapka v moři
Na ekologické vlaky v oblasti Velkého Tokia reagoval i Nicholas Little, ředitel v Centru pro železniční výzkum a vzdělávání na Michiganské státní univerzitě. Podle něj je správné, že společnost Tokyu Railways podporuje obnovitelnou energii, ale není čas na oslavy. Musí se jednat rychleji než kdy dříve. Podobný názor zastává i Rio Takagi, profesor na univerzitě Kogakuin a specialista na elektrické železniční systémy. „Byl to od Tokyu Railways dobrý krok, v rámci Japonska se však jedná o malou kapku v moři. Mnohem více by prospělo, kdyby vlaky ve venkovských oblastech přešly na tratě poháněné vodíkem a běžná auta na elektrický pohon,“ poznamenal Takagi.
I přes všechnu kritiku mají železniční tratě Tokyu Raylways více než sto kilometrů a každý den obsluhují téměř dva a půl milionu lidí. Když se na to koukneme z tohoto úhlu, každý den se tak po Japonsku přepraví více než dva miliony lidí bezemisně. A to je skvělý krok do zelené budoucnosti.
Autor: Lenka Hrušková