Slavná americká série automobilových závodů využívá pro crash testy roboty od společnosti AB Dynamics. Řídicí roboti provedli nárazové testy s přesností na 2 centimetry a 1 stupeň od předepsaného bodu a úhlu nárazu při rychlosti 220 kilometrů za hodinu.
Přední dodavatel testovacích řešení pro automobilový průmysl, společnost AB Dynamics, navázal spolupráci s NASCAR, aby provedl crash testy svého závodního vozu Next Gen, který se účastní pohárové série 2022, bez řidiče přímo na trati. Testovací vozidlo bylo řízeno vysokou rychlostí na předem naprogramované trati pomocí jízdních robotů do nájezdové stěny na okruhu Talladega Superspeedway v americké Alabamě.
Cílem bylo otestovat bezpečnost vozidla a dopad na řidiče při tomto typu nehody, který je v seriálu běžným typem havárie. Závodní vůz byl vybaven senzory a figurínou pro crash testy, aby vznikla cenná a přesná data, která NASCAR mohl použít pro ověření simulace nárazu.
„Výzvou bylo pokusit se tento extrémně složitý stroj přimět k velmi přesnému testu, aniž by vůz pilotoval lidský řidič. Hlavní překážkou, které NASCAR čelil, bylo nalezení zařízení pro crash testy, které by mohlo provádět tak vysokorychlostní crash testy. Roboti umožnili NASCAR použít plně funkční závodní vůz a provést test na skutečné závodní trati, při skutečných závodních rychlostech. Neexistují lepší data než replikace crash testů v reálném prostředí a naši roboti nám to umožňují provádět přesně a opakovaně,“ řekl Craig Hoyt, manažer pro rozvoj obchodu společnosti AB Dynamics.
Požadavkem testu bylo najet se závodním vozem rychlostí 220 km/h do přesného bodu nárazu na bariéře SAFER (Steel And Foam Energy Reduction) a narazit do ní pod úhlem 24 stupňů. K ovládání rychlosti a směru jízdy bylo vozidlo vybaveno roboty pro řízení, řazení a pedály (plyn, brzda a spojka).
Vstupy robotům poskytoval software společnosti AB Dynamics pro sledování dráhy, který dokáže využívat předem nahrané informace o jízdě a geometrické údaje GPS k přesné navigaci po předem určené trase. Tento balíček zajistil, že vozidlo bylo umístěno s přesností na 2 cm od místa nárazu, narazilo do zdi rychlostí přesně 220,173 km/h a pohybovalo se v rozmezí 1 stupně od předepsaného úhlu.
K řízení byli použiti roboti SR60 společnosti AB Dynamics, CBAR600 pro řízení, CBAR600 pro pedály a robot pro řazení. Tyto hotové výrobky vyžadovaly minimální úpravy, aby se vešly do vozidla. Důležité je, že roboti jsou nenápadní, takže nijak nenarušovali polohu ani výsledky figuríny při crash testu.
„Naši roboti se ve velké míře používají při vývoji osobních a užitkových vozidel a pravidelně se používají pro testování odolnosti, nesprávného použití a asistenčních systémů řidiče. Jedná se o jeden z nejrychlejších crash testů, které jsme kdy provedli, a roboti utrpěli pouze drobná poškození. Je to skutečně důkazem bezpečnosti vozidla, bariér a odolnosti našich výrobků,“ uvedl Hoyt.
„Jedná se o opravdu inovativní způsob testování bezpečnosti vozidel v motoristickém sportu. Údaje, které jsme z testu získali, byly nesmírně důležité a nebylo je možné získat z žádného zařízení pro nárazové zkoušky v té době. Test poskytl cenné informace pro korelaci s našimi počítačovými simulacemi nárazů a potvrdil, že předpovězené chování vozidla při nárazu ze simulace bylo v tomto reálném crash testu zopakováno,“ dodal John Patalak, výkonný ředitel bezpečnostního inženýrství NASCAR.
Test byl proveden v říjnu 2021.
Autor: Jiří Böhm