Zdá se, že ano. Sedminásobný mistr světa v závodech F1, který letos více než výkony na okruzích zaujal sporem ohledně možnosti závodit s kovovými předměty, které nemůže sám odstranit – a před posledním závodem v Miami dostal výjimku –, totiž před rokem dlouho licitoval ohledně smlouvy.
Nakonec se dohodl a s týmem Mercedes, v jehož barvách vybojoval po přestupu v roce 2013 šest titulů mistra světa, prodloužil loni v létě smlouvu o dva roky. Podmínky kontraktu sice nebyly zveřejněny, tradičně dobře informovaný server BBC ovšem uvedl, že si Hamilton ve srovnání se sezónami, ve kterých pobíral 30 milionů liber, rozhodně nepohoršil. Ba co víc, díky bonusům si může vydělat dalších 10 milionů liber, v přepočtu by tak mohl jeho roční příjem činit až 1,17 miliardy korun.
Nováček (zatím) lepší mistra
Nicméně přes astronomickou smlouvu je sir Lewis po pěti závodech, z celkového počtu dvaadvaceti, průběžně šestý se ztrátou 68 bodů na vedoucího Charlese Leclerca (Ferrari), zisk rekordního osmého titulu se zdá být, alespoň pro letošek, mimo realitu. Ba co víc, přes výsadní postavení ztrácí na stájového nováčka, o třináct let mladšího krajana George Russela, osmadvacet bodů. A na této skutečnosti nemění nic ani prozatímně povolené náušnice či piercing.
Paradoxně se tak do jisté míry může opakovat situace z roku 2007, kdy McLaren, jak se ukázalo, neprozřetelně angažoval vedle dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonsa britského mladíka Lewise Hamiltona. Dravé mládí tenkrát odmítlo respektovat týmovou hierarchii, a zatímco se dva prali, smál se z titulu mistra světa Kimi Räikkonnen (Ferrari). Na konci sezóny pak Fernando v týmu skončil. Podstatný rozdíl je ovšem v tom, že zatímco Alonso s Hamiltonem disponovali vítěznou technikou, Lewis s Georgem mohou letos bojovat podle dosavadních výsledků o páté místo, které nepřináší ani zdaleka takové emoce jako souboj o titul.
Zároveň ovšem není sporu o tom, že Lewis Hamilton, který přišel loni v posledních kolech šampionátu na okruhu v Abú Dhabí málo vídaným způsobem o rekordní osmý titul mistra světa, zůstává mimořádným jezdcem. V konkurenci Ferrari a Red Bullu zatím jeho monopost Mercedes nestíhá a musí být rád za rovnocenné souboje se značkami Alfa Romeo a AlfaTauri. Stejně tak platí, že nové, jakkoli možná nesmyslné technické předpisy jsou stejné pro všechny a konkurence prostě odvedla lepší práci.
Stoprocentní oddanost
Expilot F1 Johnny Herbert, který svého času kryl v týmu Benneton záda Michaelu Schumacherovi a má podíl na jeho prvních dvou titulech mistra světa, pravil v rozhovoru pro Sky Sports, že byť po pěti úvodních podnicích nestál sedminásobný šampión ani jednou na stupních vítězů, bez Lewise Hamiltona to Mercedes nedá.
Dvojnásobný mistr světa Mika Häkkinen se pak pro změnu nechal slyšet ve smyslu, že Hamilton by měl dumat o změně zaměstnavatele, případně zvažovat konec kariéry. Prakticky totéž Britovi vzkázal prostřednictvím španělského serveru Marca rovněž šampión z roku 1997 Jacques Villeneuve – dokonce spekulující nad tím, zdali Lewis vůbec dokončí sezónu. Podle syna, který předčil slavného otce, se ještě nedal dohromady po loňském zářezu a bude mít problém „neutopit se v souboji s Georgem Russelem“.
Britský vítěz rekordních 103 velkých cen reagoval slovy o tom, že je „100% oddán Mercedesu“. Jak dále dodal, „nemá v DNA útěk před problémy a bolestivý rok bude potřeba zvládnout“. Zatímco šéf týmu Toto Wolff odhaduje šance na návrat do starých dobrých vítězných časů na 20 %, technický ředitel týmu Andrew Shovlin přišel s diplomatickým prohlášením, podle kterého v „důsledku inovací je možno doufat v náznak toho, že se věci ubírají správným směrem“.
Alespoň částečný bod zlomu by mohl přijít o víkendu v Barceloně. Na okruhu Catalunya vyhrál Hamilton pět po sobě jdoucích grand prix. Podle sázkových kanceláří lze ovšem takřka s jistou predikovat, že i v tomto případě bude platit, že všechno krásné jednou skončí.
Střídání stráží?
Již zmiňovaný bývalý mistr světa F1 Jacques Villeneuve přišel na svém blogu s kacířskou myšlenkou, zdali Mercedes místo auta pro nejúspěšnějšího jezdce historie nevyvíjí monopost pro dravé mládí? Jak Kanaďan následně dodal, pro George Russela hovoří skutečnost, že v době svého působení ve stáji Williams dokázal na rozdíl od Hamiltona podávat špičkové výkony ve špatném autě. Navíc mladý Brit podepsal podle serveru RacingNews365 víceletou smlouvu na pět milionů liber. Ve srovnání s Hamiltonem sice jezdí za pakatel, přesto se musí nacházet na vrcholu blaha, neboť Williams si cenil jeho služeb na cca 900 000 liber. Hojně diskutovaný nováček reagoval slovy, že se v dané situaci necítí příliš komfortně a uvědomuje si, kde je jeho místo. „Nepochybuji o tom, že se v této sezóně vrátí mnohem silnější, v zákulisí odvádí mimořádnou práci,“ řekl o Hamiltonovi s tím, že není důvod k obavám.
A jak se zdá, Lewis zůstává v pohodě. Jak informoval britský server Express, po nepovedeném závodě v Miami oslavil šesté místo a ztrátu více než jednadvacet sekund na vítězného Vesrstappena na party, přičemž společnost mu dělala stájová fyzioterapeutka Angela Cullen. Týmový duch přes prozatímní absenci výsledků evidentně funguje.
Autor: Petr Bošnakov