Od 30. června 2022 budou muset všechny aplikace pro iOS nabízet jednoduchou cestu, jak uživatelský účet v aplikaci vytvořený také smazat. Nejedná se tak o pouhou deaktivaci, která je dlouho známá například uživatelům sociálních sítí, ale o skutečné smazání účtu se všemi jeho osobními daty, uvedla v tiskové zprávě společnost Cleverlance.
Od posledního dne měsíce června 2022 začne platit celosvětově velká změna v mobilních aplikacích pro systém iOS. Společnost Apple totiž v souvislosti s ochranou osobních dat zavádí nové nařízení. Každá aplikace nacházející se v App Storu, která nabízí možnost zřízení uživatelského účtu, bude muset stejně transparentně nabízet i jednoduchou cestu jeho definitivního smazání. Nařízení firmy Apple mělo původně platit už v lednu 2022, ale firma své rozhodnutí oddálila pod tlakem světových vývojářů aplikací.
“Implementace tohoto nařízení není úplně triviálním úkonem, jak by se mohlo zdát. Nese to s sebou celou řadu strukturálních změn, kterými aplikace musí projít. Apple má navíc velice přesně specifikovanou sadu pravidel, podle kterých musí vše fungovat. Na nás jako vývojářích a testerech pak spočívá hlavní zodpovědnost za to, že aplikace, které našim klientům na míru dodáváme, budou tahle pravidla přesně splňovat,” dodal ředitel divize Mobility ve společnosti Cleverlance Milan Mitošinka.
Společnost Apple definuje realizaci svého nového nařízení sadou pravidel:
- Proces mazání účtu musí být jasný, intuitivní a transparentní, v aplikaci lehce k nalezení (např. tlačítko do profilu uživatele nebo správy účtu).
- V nabídce musí být možnost smazání kompletně celého záznamu účtu, včetně přidružených osobních údajů. Pouze nabídka deaktivace (dočasného vypnutí) účtu nestačí.
- Pokud uživatelé musí navštívit web, aby dokončili smazání svého účtu, měl by být přidán přímý odkaz na stránku webu, kde mohou proces dokončit.
- Uživatelé musí být dobře informováni. Má-li dokončení žádosti o smazání trvat delší dobu, je třeba jim to dát vědět.
- Pokud aplikace podporuje nákupy v aplikaci, je nutné lidem srozumitelně vysvětlit, jak bude probíhat následující fakturace a rušení účtu.
- Všechny aplikace musí obsahovat snadno dostupný odkaz na zásady ochrany osobních údajů v popisu na App Store Connect a v rámci aplikace.
- V neposlední řadě je nutné dodržovat platné zákonné požadavky na zpracování a uchovávání osobních údajů klienta. A také na jejich mazání. To zahrnuje dodržování místních zákonů, v případě ČR tedy platnou směrnici GDPR.
“Tuto problematiku jsme úspěšně vyřešili například v mobilní aplikaci pro automobilku. Přesně podle direktivy GDPR zde může zákazník ve svém profilu zcela smazat svůj účet, včetně svých osobních údajů. Musí ovšem předem odpojit své vozy, které přes aplikaci ovládá. Poněkud jiný reálný stav nastává například u aplikací mobilního bankovnictví. Uživatel si sice může svůj účet a přístup do mobilní banky kompletně smazat, jeho bankovní produkty a osobní údaje s nimi spojené ale logicky zůstávají nedotčeny. Plnohodnotným klientem banky tak i po smazání mobilního bankovnictví stále zůstává,” vysvětluje Mitošinka.
Druhý největší technologický gigant Google se k tomuto kroku zatím staví poněkud rezervovaněji. Ve svých pravidlech pro aplikace dostupné na Google Play Store sice uvádí, že aplikace musí být transparentní a informovat uživatele, jak zpracovává jeho osobní data, a zakazuje přímo podvodné nebo nečestné jednání, k nařízení nutnosti snadného smazání účtu se ale dosud neodhodlal.
“Pro implementaci nové funkcionality mazání účtu doporučujeme naplánovat samostatný release, a to po uvedeném datu 30. června 2022. Apple totiž bude pravděpodobně funkčnost důsledně prověřovat a může se stát, že se tak vydání nových verzí opozdí. To by mohlo mít neblahý vliv na další důležité funkcionality aplikací, pokud by byly vydávány pohromadě s tímto releasem,” doplňuje Mitošinka.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.