Sport je celospolečenský fenomén a oslovuje i masy těch, jejichž vztah k pohybovým aktivitám je spíše nekladný a na rychlejší pohyb pohlíží s nedůvěrou. Mimo jiné se tak podle časopisu Business of Fashion děje prostřednictvím ještě nedávno v módním světě spíše vysmívaných, dnes ovšem nepostradatelných tenisek.
Paradoxně zatímco nemálo sportovců a především sportovkyň pohlíží na luxusní kabelky, případně lodičky na jehlových podpatcích s rozpaky, až s despektem, většina nejluxusnějších módních brandů má v nabídce tenisky. Ostatně, jak uznala v rozhovoru pro Business of Fashion návrhářka ve službách Versace Salehe Bembury, díky teniskám změnil svět, především pak mládež, pohled veřejnosti na značku. Tenisky přinesly rovněž propojení tradičních sportovních firem se světem šoubyznysu. Když se nejbohatší umělkyně světa Rihanna stala v roce 2015 ambasadorem značky Puma, její kolekce tenisek Fenty x Puma vydělala během roku 54 milionů dolarů. S gigantem Adidas spolupracuje pro změnu rapper Kanye West, jeho „limitky“ Yeezy jsou přes nemalou cenu vyhledávaným objektem zájmu sběratelů.
Web Statista odhaduje, že letos vygeneruje globální trh s teniskami obrat 86,72 miliardy dolarů, což se rovná ročnímu nárůstu o 10,5 %. Celkem se prodá 1,8 miliardy párů, přičemž každý obyvatel USA utratí za tenisky v průměru 11,39 dolarů.
Přepis historie
Velká tenisková revoluce byla odstartována v roce 1984, ve kterém byl olympijský vítěz z Los Angeles Michael Jordan draftován jako číslo tři tehdy průměrným klubem NBA Chicago Bulls. Zároveň podepsal budoucí šestinásobný vítěz NBA a možná nejlepší hráč planety pětiletou smlouvu s Nike. První rok se vyráběly boty pouze pro jeho potřebu, v roce 1985 šla na trh první řada Nike Air Jordan. Boj o Michaela přitom nebyl vůbec jednoduchý, na střední škole totiž preferoval značku Adidas, zatímco na univerzitě v Severní Karolíně hrál v teniskách Converse. Boty s „fajfkou“, které mu připomínaly lodičky se vzduchovým polštářem pod patou, zpočátku nemusel, rozhodl slib Nike, že pro něj vytvoří vlastní řadu. Hned první počin byl z kategorie revolučních, zatímco do té doby kralovala basketbalové obuvi bílá, Michael Jordan přišel premiérově s černo-červenou variantou.
Michaelovy boty
Jak se shodnou odborníci na marketing, přestože z dnešního hlediska působí výše kontraktu docela legračně, před osmatřiceti lety se začaly přepisovat dějiny sportovního marketingu. Zatímco totiž před nástupem sportovce, jehož majetek odhadoval letos Forbes na 1,7 miliardy dolarů, fungovala reklama na základě spojení hvězdy s konkrétním produktem, v tomto případě nekupovali lidé tenisky od Nike, ale od Michaela. „Nástup Jordanovy éry znamenal nový a propracovanější přístup v nabízení sportovců spotřebitelům,“ potvrdil marketingový expert z Univerzity v Oregonu Paul Swangard v rozhovoru pro agenturu AP.
Mimochodem, o významu kontraktu vypovídá zájem hereckých hvězd Bena Afflecka a Matta Damona. Podle Hollywood Reporteru se pánové podělili o úpravy scénáře a produkci, film financují Amazon Studios a Skydance Sports. Obě stálice si spolu zahrají, Matt Damon ztvární ředitele Nike Sony Vaccara, Ben Affleck bude hrát zakladatele značky Phila Knighta. Ke zklamání fanoušků se Michael Jordan ve filmu ani nemihne, neboť transakci domlouval Sony s rodiči.
Nike a ti druzí
Byznys s teniskami od té doby roste a roste. Muziku tvrdí Nike, podle Statisty značka loni prodala tenisky za 28 miliard dolarů. Přes problémy s dodavatelskými řetězci přitom trh nabobtnal o 25 %. Co se obratu týče, nejprodávanějšími teniskami roku 2021 jsou Nike Air 270, následují Nike Air Force 1.07, Nike Air Max excee, Nike Air Max 90, Nike Revolution 5, Adidas NMD R1, Jordan 1 Mid, Brooks Adrenaline GTS 21, Nike Court Vision a Nike Air Vapormax Plus.
Nejvíce se byznysu se sportovní obuví daří v USA, například mladík jménem Kapelushnik vydělal obchodem s teniskami v šestnácti letech milion dolarů, loni se prodaly boty za 23,8 miliardy dolarů. Na dalších místech skončily Čína (18,8 miliardy dolarů) a Anglie (4,9 miliardy dolarů). Na druhé straně se teniskám až tak moc nedaří v Indii, trh čítající 1,38 miliardy obyvatel loni „pozřel“ boty za 2,6 miliardy dolarů, což je o 800 milionů dolarů méně, než je tomu například v Německu. Česko v seznamu není, v Polsku se prodaly tenisky za 654 miliony dolarů.
Vhodná investice
Tenisky se jeví jako velmi výhodný investiční artikl. Například cena Nike Air Back to the Future z roku 2016 se u příležitosti oslav pětatřicátého výročí premiéry kultovní sci-fi vyšplhala na 85 000 dolarů. Ve srovnání s pořizovací cenou se jednalo o více než stonásobek.
V roce 1997 navštívil jistý hoch šatnu Chicago Bulls, Michael Jordan tenkrát v pátém finálovém utkání o titul šampióna NBA nastřílel přes zranění v zápase s Utahem Jazz 38 bodů a věnoval chlapci své Nike Air Jordan Flu Game s podpisem. Po šestnácti letech se tenisky prodaly za 104 000 dolarů. Tím to ovšem nekončilo, neboť Michael Jordan’s Game Worm Converse Fast Break, ve kterých hrál Michael na olympiádě v Los Angeles, šly do světa za 190 000 dolarů. A podepsané tenisky, ve kterých šestinásobný vítěz NBA absolvoval první profesionální sezónu 1984/1985, našly v létě 2020 nového majitele za 560 000 dolarů.
Úspěch předem zaručen
Byznys s teniskami ovšem není pouze o Nike a Michaelu Jordanovi. Například ve svém posledním příběhu o Jamesi Bondovi nemá Daniel Craig čas zemřít v teniskách Adidas Ultraboost 007.
Teniskám věnoval patřičnou pozornost i jeden z nejvlivnějších a nejuznávanějších designérů Virgil Abloh, který loni v listopadu prohrál souboj s vzácnou formou rakoviny. Během svého působení v pozici šéfa pánské módy navrhl 47 modelů Nike Air, například loni v únoru se dražily v londýnském Sotheby’s jeho tenisky z limitované edice 200 kusů. Nejdražší pár číslo 36 se prodal za 352 800 dolarů, přitom organizátoři dražby stanovili vyvolávací cenu 2000 dolarů. Celkem pak utratili kupci v dražbě 25 milionů dolarů, což se rovná v průměru 125 000 dolarům za pár.
Aktuálně se v prodejnách Louis Vuitton nabízí devět modelů AF1 Virgila Abloha, vzhledem k investičnímu potenciálu se cena cca 3000 dolarů jeví jako přijatelná. Prodejní úspěch je proto předem zaručen.
Autor: Petr Bošnakov