Nechali jsme si udělat průzkum trhu a zjistili jsme, že až 86 % českých firem není spokojeno s průběhem a výsledky svých digitálních projektů, protože byl překročen rozpočet nebo termín. Jak to? Problém bývá ve špatně nastavené spolupráci mezi dodavatelem a zadavatelem, říká Tomáš Páral, CEO MoroSystems.
Jedině dobré vztahy, transparentní proces a jasné zadání totiž vedou k projektům s největší přidanou hodnotou a předvídatelnými náklady na vývoj. A zejména předvídatelnost financí firmy nejen v dnešní době potřebují. Staré časy jsou za námi a zadavatelé ze všech odvětví mají na své straně experty a hodnotu softwaru v silně konkurenčním prostředí plně chápou. Dodavatelům v IT tak skončily punkové časy, kdy podstřelovali ceny v tendrech a následně se snažili zahojit na změnových požadavcích.
Jenže tendry zůstávají stále bolavým místem na obou stranách. Zadavatelé vypisují výběrové řízení na nejnižší cenu a na vlastnosti systému, které jsou postavené na domnělých potřebách uživatelů. Navíc sami na spolupráci nebývají připraveni. Věřím, že pomůže osvěta v agilním vývoji a nastavení nových standardů na IT trhu. Stále totiž panuje mýtus, že vývoj softwaru na míru je jako nákup rohlíků v krámě. Naopak – je třeba o něm přemýšlet jako o dlouhodobé investici, o niž je třeba se starat. A na cestu si zvolit vhodného technologického partnera, který ji pomůže zúročit.
Firmy si často samy v tendrech hází klacky pod nohy. Vybírají si dodavatele na základě nejnižší ceny a pak končí ve vendor lock-inu. Stávají se obětí taktik, které z nich průběžně tahají peníze, například neustále otevřené změnové řízení a dohady o tom, co bylo součástí zadání a co je vícepráce; technologie využívané na projektu, které nejsou všeobecně známé a používané; nesprávně nastavený licenční model znemožňující vyměnit dodavatele. Takové chování podle mě na trhu nemá zkrátka existovat.
S cenou umí kouzlit každý, hodnotu najdete jen v partnerství
Teprve ve chvíli, kdy dodavatel a zadavatel zastávají roli vyrovnaných partnerů a žádný z nich nemá slabší ani silnější pozici, mohou společně vytvořit něco, co stojí za to. Jedině tím, že obě strany komunikují otevřeně a budují důvěru, může mít jejich společné snažení přínos. Pak mohou projekty přerůst v partnerství, které přináší největší hodnotu a vytváří ideální prostředí pro dlouhodobé inovace. Prim musí ale hrát spolupráce, nikoli politikaření a alibismus.
Že takové nastavení opravdu funguje, se nám mnohokrát ukázalo v praxi – třeba na projektech pro eBay, AEVI nebo AstraZeneca. Vedle toho, že společně se zákazníky vytváříme skvělá řešení, mě ještě těší přesah naší práce. Agilní principy s know-how, které na projektech používáme, si totiž často klienti přebírají do svých interních procesů a principů spolupráce. Ve výsledku tak jako dodavatel máme pozitivní vliv nejen na samotný vývoj softwaru, ale i na další týmy a projekty.
Jak takové spolupráce můžete jako zadavatel dosáhnout? Neberte dodavatele jako soupeře v ringu, ale jako parťáka při běhu na dlouhou trať. Hledejte partnera, se kterým si lidsky sednete, budete mu důvěřovat a uvidíte, že se zajímá o vaše potřeby. Dodavatel by měl být průvodce, který vás po celou vaši společnou cestu bude obohacovat nejen technickou znalostí, ale například i zvládnutou agilitou nebo principy design thinkingu.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.