Pro generaci Z je placení bankovkami cool

Zdroj: Pixabay
Byznys 19. 07. 2022

Pro generaci Z je placení bankovkami cool

Zpravodajský server Bloomberg uvádí, že generace vstupující do dospělosti (generace Z) poté, co byla těžce finančně zasažena pandemií a rostoucí inflací, propojuje svou lásku k nostalgii konce 90. let s dávkou staromódní šetrnosti.

Jedna virální výzva na TikToku nutí uživatele rozbíjet láhve Hennessy, aby získali přístup k bankovkám, které si v nich schovávali celé měsíce. Dalším trendem je organizování extra hotovosti do obálek určených na různé výdaje. Jiní, jako 21letá McKenna Alvizo, se prostě chlubí věcmi, za které zaplatili hotovostí, což je podle jejich představ v podstatě „zdarma“.

Je to myšlenkový proces, který má mnoho z nás,“ řekla. „Pokud nemusím vidět srážku ze svého bankovního účtu, nemám pocit, že jsem ji za něco utratila.“

Je jisté, že celkové využívání hotovosti spotřebiteli v posledních letech neustále klesá, protože digitální možnosti jako Venmo a Apple Pay soutěží s kreditními kartami, které nyní nabízejí bezkontaktní platby. A pandemie byla tvrdá k hotovostním dolarům, protože ještě více Američanů tíhlo k online nakupování a obávalo se, zda by se viry mohly přenášet prostřednictvím papírových peněz.

Podle nejnovějšího výzkumu Diary of Consumer Payment Choice od Federal Reserve Bank of San Francisco se zdá, že použití hotovosti v roce 2020 dosáhlo svého minima. Hotovost tvořila v říjnu 2021 20 % všech plateb, oproti 19 % o rok dříve, což znamenalo první nárůst od roku 2016.

Jedním z faktorů, které podporují častější používání hotovosti, jsou slevy nabízené malými podniky, což je trend, který nabral na síle poté, co společnosti Visa a Mastercard v dubnu zvýšily poplatky za stahování kreditních karet obchodníkům. Kromě toho je shromažďování dluhů na kreditních kartách stále dražší. „Průměrná roční procentní sazba minulý týden dosáhla 16,98 %, což je nejvyšší úroveň od března 2020,“ uvádí CreditCards.com.

S inflací na 40letém maximu je to další pobídka pro spotřebitele, kteří si utahují opasky, aby používali zelené bankovky.

Generace Z podle sanfranciského Fedu pravděpodobně platí ve více případech hotovostí než lidé ve věku 25 až 44 let. A nedávný průzkum společnosti Credit Karma zjistil, že 45 % respondentů generace Z upřednostňuje hotovost pro každodenní nákupy, přičemž 33 % z nich uvedlo, že mají pocit, že mají větší kontrolu, když používají hotovost, a 25 % uvedlo, že se nechtějí dostávat do dluhu.

U generace Z nošení hotovosti jen přidává na její přitažlivosti,“ řekl portálu Bloomberg Jason Dorsey, prezident Centra pro generační kinetiku. „Generace Z je generací, která se vrací zpět. Přestože nošení hotovosti je stále nové a odlišné.“

Strach z dluhů

Zatímco videa na TikToku s hotovostními transakcemi jsou často zábavná a odlehčená, zakrývají pragmatický a konzervativní způsob, jakým mladší Američané přistupují ke svým penězům.

Podle studie Centra pro generační kinetiku z roku 2020 finance generace Z byly pošramoceny pandemií: 43 % osob ve věku 18 až 24 let uvedlo, že zaostávají u splátek kreditních karet, nájemného a dalších plateb. Nyní na ně obzvláště tvrdě dopadá vysoká inflace, která vyvolává strach z dluhů.

Tito lidé se snaží omezit riziko,“ říká Dorsey. „Chtějí vědět o poplatcích a všech nákladech spojených s platební metodou. Hotovost je tento hmatatelný uchovatel hodnoty bez překvapení, který jim umožňuje omezit své výdaje.“

Lisette Pedraza, 25letá veterinární asistentka ze San Diega, řekla, že ukládání hotovosti v obálkách jí pomáhá ušetřit na velké věci, jako je 3 000 dolarů, které si schovala jako zálohu na své auto.

Pokud vím, že na mém spořicím účtu je něco navíc, mám tendenci utrácet více peněz,“ řekla. Naproti tomu hotovost, kterou už vybrala ze svého účtu a utratila, pociťuje, že nakoupila zdarma.

Poté co viděli finanční problémy svých starších přátel a rodinných příslušníků, jeden z pěti respondentů generace Z uvedl, že dluhům je třeba se za každou cenu vyhnout. Ve skutečnosti 64 % spotřebitelů generace Z uvedlo, že vůbec nemají kreditní kartu. To uvádí Alvizo, u kterého se platí výhradně hotovostí nebo debetní kartou.

Máte neomezené množství peněz, které vám budou účtovány později, a tomu jsem se chtěla vyhnout,“ řekla Lisette Pedraza.

Hotovostní plnění

Jiní finančně důvtipní tiktokeři používají fyzické peníze k revizi svých financí prostřednictvím „peněžního plnění“ – strategii spoření, ve které lidé sledují své výdaje rozdělováním stanoveného množství peněz do různých obálek, určených na pravidelné výdaje a dlouhodobé cíle.

Laura Castellanos, 23letá slečna, už měla plné zuby toho, že žije od výplaty k výplatě, a měla pocit, že „neustále stahuje“ své karty, ale nevěděla, kam její peníze jdou.

Poté co Laura v březnu 2021 sledovala, jak youtubeři předvádí hromadění peněz, začala své bankovky dávat do různých obálek pro různé cíle svých úspor. Její video na TikTok účtu @abundantgains zhlédlo až 11 milionů diváků. Na něm ukazuje, jak rozděluje bankovky od 5 do 100 dolarů z hromady hotovosti do fondů na dovolenou a další věci. Za období něco málo přes rok ušetřila neuvěřitelných 20 000 dolarů.

Když používáme hotovost, přebíráme kontrolu nad našimi penězi, místo aby ony ovládaly nás,“ řekla závěrem.

Autor: Miroslav Oupic

Další články