Sportovní hodinky: Miliardový byznys blízké budoucnosti

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay
Life 18. 07. 2022

Sportovní hodinky: Miliardový byznys blízké budoucnosti

Alespoň to tvrdí web marketdataforecast.com, podle kterého se loni prodaly sportovní hodinky za 12,5 miliardy dolarů, podle kvalifikovaných odhadů do roku 2027 by měla částka narůst na 18,56 miliardy. Přitom ještě před čtyřmi lety se jednalo o 8,2 miliardy.

Dominantní roli mají hrát elektronické hodinky těžící, na rozdíl od mechanických, z možnosti propojení s mobily. Lídrem trhu by měl zůstat gigant Apple se zhruba 40% podílem, následují Samsung (10 %) a Huawei (8 %). Pozici dalších klíčových hráčů si zachovají Casio, Citizens, Timex, Garmin, Suunto, Motorola. Inovacím se meze nekladou, například Casio před časem představilo hodinky z plastů biomasy kukuřice a bobů.

Od plastu přes titan po karbon

Globální růst prodeje ovlivňuje vedle univerzálnosti touha po zdravém životním stylu, soutěživost a příslušnost ke konkrétnímu sportovnímu odvětví. Hodinky se vedle amatérů staly nezbytnou součástí „dress codu“ profesionálních sportovců, nejčastěji se jedná o běžce, cyklisty a triatlonisty. Byl zaznamenán dokonce případ používání hodinek během kolektivního sportu. Hráč Los Angeles Rams v lize amerického fotbalu NFL nastoupil během svého předchozího angažmá v týmu Cleveland Browns do zápasu se sportovními hodinkami Richard Mille RM 11-03 McLaren za 190 000 dolarů. Jeho dosti nezvyklý počin měl velkou mediální odezvu, do následujícího tréninku proto vybavil své zápěstí hodinkami Richard Mille RM 56-02 Tourbillon Sapphire s cenovkou 2,2 miliony dolarů. V tomto případě ovšem pobyly na ruce několik minut. Sportovcem, který měl na ruce během plnohodnotného výkonu nejdražší hodinky, tak zůstává držitel rekordního počtu dvaadvaceti Grand Slamů Rafael Nadal, který vítězné finále US Open 2019, ve kterém zdolal ve finále Daniila Medveděva, odehrál s hodinkami Richard Mille RM 27-03 v hodnotě 725 000 dolarů. Obliba značky i přes astronomické ceny roste, v rámci výroby uplatňuje materiály využívané v automobilovém a leteckém průmyslu. Například Nadalovy hodinky jsou vyztuženy speciálním polyamidovým materiálem „Titan Carb“, díky kterému strojek odolává otřesům spojeným s hrou levorukého tenisty.

Trocha historie

U zrodu sportovních hodinek stály vyhlášené hodinářské domy, všechno odstartovala v roce 1926 značka Rolex patentem modelu Oyster. Otec zakladatel Hans Wildsdorf pak požádal špičkovou britskou plavkyni Mercedes Gleitze, aby testovala Rolex Oyster během pokusu o zdolání kanálu La Manche. Stalo se tak 21. října 1927, původní kožený náramek ovšem nahradil řetízek kolem krku. Kromě plavkyně se radovali i vývojáři Rolexu, neboť hodinky přežily deset hodin v těžkých podmínkách, aniž se do pouzdra dostala voda. Výkon je spojen také s premiérovým využitím sportovního výsledku v reklamě, Rolex si totiž objednal na oslavu úspěchu Mercedes Gleitze celostránkový inzerát v deníku Daily Mirror.

Rolexem to ale neskončilo. Ve 30. letech minulého století toužili důstojníci britské koloniální armády v Indii po hodinkách, se kterými by mohli absolvovat zápasy koňského póla. Nesnadné výzvy – hra je spojena s otřesy, srážkami, hrozí rány tvrdým míčkem – se chopila značka Jeager – Le Coultre. Výsledkem snažení byla převratná koncepce překlápěcího pouzdra Reverso, inspirovaná stylem art deco.

Po padesáti letech Rolex oslavil návrat do světa profesionálního sportu, když oslovil legendárního golfistu, vítěze sedmi turnajů Major Championships Arnolda Palmera. K hráči přezdívanému The King se brzo připojili Jack Nicklaus a Gary Player, Rolex měl pod křídly tzv. velkou trojku. Partnerství nadále pokračuje, Jordan Speith sledoval během vítězného British Open 2017 čas na hodinkách Rolex Explorer II, zatímco Tiger Woods slavil po čtrnáctileté pauze vítězství na Masters 2019 s hodinkami Rolex Deepsea D-Blue na ruce.

S velmi povedeným tahem přišla na začátku 70. let značka TAG Hauer oslovením Steva McQueena. Úspěšný herec a automobilový závodník v kultovním snímku Le Mans (1971) prezentoval hranatý model TAG Heuer Monaco, pojmenovaný po tradičním podniku světového šampionátu monopostů F1.

Hvězdy a hodinky

Před necelými padesáti lety byly uvedeny na trh první luxusní sportovní hodinky nové éry – Audemars Piguet Royal Oak. Jako trefné se jeví přirovnání k džínám, původní oděv dělnické třídy dnes nechybí v nabídce žádné z top značek, včetně Louis Vuitton nebo Hermes. Navíc odpadla nutnost vlastnictví hodinek pro různé příležitosti, luxusní sportovní hodinky ladí stejně k teplákové soupravě jako k obleku Brioni.

I v tomto případě vedení rodinné firmy vsadilo na sportovce a herce v jedné osobě, první tváří hodinek se stal nejlepší světový kulturista, akční herec a pozdější dvojnásobný guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger. Dnes jsou se značkou spojeni například třiadvacetinásobná vítězka tenisových turnajů kategorie Grand Slam Serena Williamsová a čtyřnásobný vítěz NBA LeBron James.

Spojení špičkových sportovců a hodinářských brandů tím ovšem zdaleka nekončí. Za všechny uveďme dlouholetá partnerství Roger Federer – Rolex, Cristiano Ronaldo – TAG Hauer, Novak Djokovič – Hublot, Lewis Hamilton – IWC. Hvězdy jsou za reklamu hodinářskými brandy patřičně odměňovány, když například Roger Federer uzavíral na začátku minulého desetiletí smlouvy se značkou Rolex, polepšil si o 15 milionů dolarů. Na druhou stranu, jak se nechal slyšet jeden z nejvlivnějších mužů hodinářského průmyslu, bývalý šéf hodinářské divize LVHM Jean-Claude Biver, v reakci na nejspíše správné tvrzení, 99 % spojení sportovců s hodinkami je obchodní, smlouva je sice neosobní, ale pokud ambasador hodinky miluje, je to jako, že 1 + 1 = 3.

Autor: Petr Bošnakov

Další články