Německo nabízí měsíční jízdenku v přepočtu za 220 korun, Rakousko roční „klimatickou jízdenku“ za 31 tisíc korun a Španělsko má od 1. září některé vlaky až do konce roku zadarmo. To vše kvůli rostoucím cenám energií a inflaci, píše server CNN.
Od září budou moci lidé cestovat různými vlaky provozovanými veřejnou vlakovou sítí Renfe zcela zdarma. Španělský premiér Pedro Sanchez oznámil, že vícenásobné jízdenky na vlaky provozované veřejnými službami sítě Cercanías, Rodalies a Media Distance (odpovídající cestám na místní a střední vzdálenosti) budou od 1. září až do konce roku zdarma.
Podle veřejnoprávní televize TVE se toto opatření netýká jízdenek pro jednotlivou jízdu nebo cest na dlouhé vzdálenosti. Vícenásobné jízdenky zahrnují minimálně 10 zpátečních cest.
„Toto opatření maximálně podporuje využívání tohoto typu hromadné dopravy, aby bylo zajištěno potřebné každodenní dojíždění do práce bezpečným, spolehlivým, pohodlným, ekonomickým a udržitelným dopravním prostředkem, a to za mimořádných okolností neustálého růstu cen energií a pohonných hmot,“ uvedlo španělské ministerstvo dopravy ve svém prohlášení.
Německo nabízí měsíční jízdenku za 220 korun, Rakousko roční za 31 tisíc korun
Program Renfe byl ohlášen krátce poté, co se španělská vláda zavázala snížit poplatky za veřejnou dopravu ve vlastnictví státu o 50 procent.
Španělsko není jedinou evropskou zemí, která přijala opatření ke snížení občanských nákladů na veřejnou dopravu. Minulý měsíc Německo zavedlo neomezenou měsíční jízdenku na veřejnou dopravu v hodnotě 9 eur (zhruba 220 korun), kterou lze využít v místní a regionální dopravě v celé zemi. Tato nabídka, která je součástí vládního balíčku energetických úlev, má platit do konce srpna.
Rakousko koncem roku 2021 zavedlo výrazně zlevněnou „klimatickou jízdenku“ platnou ve všech druzích veřejné dopravy v zemi s cílem přimět lidi, aby nechali svá auta doma. Klimaticket stojí 1 267 dolarů (necelých 31 tisíc korun) ročně, což vychází přibližně na 85 korun denně.
Autor: Jiří Böhm