Zatímco po úvodních zastávkách letošního mistrovství světa šampionátu F1 mohli fanoušci stáje Ferrari doufat v titul, po víkendovém závodě v Belgii má osm podniků před koncem šampionátu obhájce titulu Max Verstappen (Niz. / Red Bull) náskok na třetího Monačana Charlese Leclerca, hájícího barvy Ferrari, 98 bodů.
Navíc se hrdá italská stáj stala vzhledem ke konci závodu, kdy vedení stáhlo v samotném závěru do boxů Charlese Leclerca s cílem zajet na nových pneumatikách nejrychlejší kolo a získat bod navíc, terčem posměchu. Po prvních závodech lídr šampionátu to totiž přehnal v boxech s rychlostí, za což byl penalizován, místo bodu navíc tak nakonec dva ztratil. Ne snad, že by to v boji o titul něco řešilo, situace ovšem jasně ukazuje, jak velký chaos panuje v týmu, který čeká na titul patnáct let a letos se s pravděpodobností hraničící s jistotou nedočká.
Zelený strop
Zdá se ovšem, že po až komických ztrátách na okruzích zkouší Ferrari válčit alespoň na poli sportovní diplomacie. Jak informoval server BBC v textu svého specialisty na F1 Andrewa Bensona, šéf trápící se stáje z Maranella Mattia Binotta zpochybnil schopnost FIA dohlížet na rozpočtový strop. Ten byl letos stanoven na 140 milionů dolarů, tedy přes 3 miliardy korun. Vzhledem k inflaci přibyla možnost útraty dalších 3,5 %. Cílem lehce kontroverzního nařízení je od loňského roku snížení rozdílů mezi jednotlivými týmy a zmírnění dopadů současné krize na královskou disciplínu motorsportu.
Rozpočtový strop je podle Binotta příliš „zelený“ a počet lidí kontrolujících jeho dodržování je silně nedostačující. „Do budoucna musí dojít k nápravě, protože by bylo opravdu špatné, kdyby byl šampionát ovlivněn finančními, nikoli technickými a sportovními zásahy,“ pravil po závodě.
FIA hodlá robustně monitorovat
Hlavní příčinou je dle Andrewa Bensona podezření ze strany Ferrari, že letos suverénní Red Bull představí na Velké ceně Singapuru, která se má uskutečnit na začátku října, o čtyři kilogramy lehčí monopost, se kterým odsoudí zbytek startovního pole do role ještě větších statistů, než tomu bylo v dosavadním průběhu větší části šampionátu. Mimochodem, obhájce titulu a vedoucí jezdec šampionátu Max Verstappen zvítězil v neděli po startu ze čtrnáctého místa, na které byl po vyhrané kvalifikaci odsunut kvůli výměně motoru. Stejný kousek potvrzující absolutní technologickou a nejspíše i jezdeckou převahu předvedl naposled před čtyřmi lety na Velké ceně Německa letos nevídaně se trápící sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton.
Jako logická se jeví otázka, zdali má Red Bull s ohledem na svou dominanci podobný krok vůbec zapotřebí? Zároveň je ovšem pravda, že vedení stáje letos několikrát potvrdilo, že pracuje na snížení hmotnosti o čtyři kilogramy, což by se v případě jednoho kola mohlo rovnat časové úspoře až 0,14 vteřiny. Stát by se tak mělo prostřednictvím úprav podvozku. Šéf stáje Chris Horner ale na dotaz odpověděl, že žádný lehčí podvozek neexistuje, po několik dalších závodů pojedou se stejným monopostem. Mluvčí týmu pak vydal prohlášení, podle kterého nebude mít Red Bull letos problém s dodržením rozpočtového stropu, protože do vývoje zatím investoval méně než Ferrari a Mercedes.
Mattia Binotto se sice nepustil do přímé konfrontace, nicméně pravil, že interpretace platového stropu může být různými týmy pojímána specificky. Vedle toho dodal, že týmy potřebují silnou FIA, provádějící patřičnou kontrolu stanovených pravidel. „Kvůli rozpočtovému stropu není v silách Ferrari nasadit v průběhu sezóny lehký, případně jiný podvozek a byl bych velmi překvapen, kdyby se to podařilo někomu jinému,“ konstatoval.
Stejný názor zastává i šéf stáje Mercedes Toto Wolf, která se sice po děsivém startu do sezóny zvedá, o výsledcích z minulé sezóny si ovšem může nechat pouze zdát. „V této fázi sezóny nejsme schopni přijít s novým podvozkem. Náš monopost má hodně přes váhu, kterou nejsme schopni vyřešit, takové novinky si teď nemůžeme dovolit řešit. Tečka.“
Po vyjádření mluvčího FIA platí Sokratovo: Vím, že nic nevím. Podle nejvyššího řídicího orgánu motoristického sportu se „FIA zavázala k robustním monitorovacím procesům a bude pokračovat v posilování, rozvoji a zdokonalování všech svých aktivit“. Vyberte si sami.
Není nad jistotu
„Jak se říká, sichr je sichr a Red Bull může chtít pokračovat ve vývoji, pokud není úplně hotovo, což ještě pořád není,“ komentuje spekulace Jiří Šlégl, motoristický expert televize CNN Prima News. „Kromě toho má možná Red Bull spíše než z Ferrari obavy z dalšího dění ve stáji Mercedes. Ve všech závodech totiž dojela alespoň s jedním autem v top 5 a konzistence je znát. Kromě toho kolují zprávy, podle kterých právě Red Bull a Mercedes vyvíjejí tlak směrem k navýšení rozpočtových stropů. Nelze tak vyloučit ‚kartel‘ obou týmů. Odhaduji, že by to tak nějak mohlo probíhat.“
V rozpočtových stropech nevidí respektovaný novinář pouze zlo. „Nic není černobílé. Na jedné straně omezují nejbohatší tovární týmy, jako Ferrari, Mercedes, Red Bull. Vedle toho ovšem díky rozpočtovým stropům se Ferrari mohlo pustit do projektu pro vytrvalostní mistrovství světa a do stavby vlastního hypervozu pro Le Mans. V okamžiku, kdy jim FIA osekala peníze pro F1, zbyly prostředky, které neměli jak jinak využít. Díky tomu bude Ferrari poprvé od sedmdesátých let bojovat v Le Mans o vítězství v absolutní kategorii, nikoli pouze v rámci třídy. A nejchudší týmy jako Williams mají obecně nižší rozpočet, než je rozpočtový strop, takže jeho případné navýšení nemusí vůbec řešit.“
Autor: Petr Bošnakov