Ačkoli ceny solárních panelů nebo tepelných čerpadel rostou o desítky procent, zájem o ně nepolevuje. Čeští firemní zákazníci je začínají nakupovat v celé EU. Evropské online tržiště pro firmy merXu hlásí zvýšenou poptávku po výrobcích především z Polska. Důvod – jsou skladem a zlotý se drží nízko.
Na platformě merXu, za kterou stojí zakladatel Aukra Václav Liška a bývalý CEO polského Allegra Przemyslaw Budkowski, patří nyní jakékoli alternativní zdroje k nejprodávanějším kategoriím z celého nabízeného portfolia. A zájem i přes rostoucí ceny nepolevuje.
„Kvůli přicházející recesi a s tím související energetické krizi se snaží na alternativní zdroje přejít čím dál více českých firem a živnostníků. O desítky procent totiž mohou takto snížit úsporu energií. A podle našich posledních čísel zájem i před zimou stále stoupá,“ informuje Ladislav Derych, obchodní manažer v merXu.
Češi nakupují hlavně v Polsku, Rumunsku nebo Maďarsku
Český trh s fotovoltaikou se začíná vyčerpávat. Zájemci o solární panely nebo tepelná čerpadla tak hledají možnosti v zahraničí, kde je toto zboží stále ještě dostupné a za příznivé ceny. Velký boom proto nyní zažívá především online obchod, který šetří čas i peníze. Roste poptávka po těchto produktech hlavně z Polska, ale i Rumunska nebo Maďarska.
„Těžíme z toho, že máme dobré dodavatele z Polska nebo Rumunska, a také z toho, že například zlotý je nyní níže, než byl před půl rokem. Takže to hraje do karet našim kupujícím. A navíc dodavatelé z Polska mají zboží skladem hlavně díky tomu, že nakoupili předem a počítali s tím, že byly na solární energie v Polsku vypsány dotace a existovala i státní podpora, která se v tuto chvíli změnila, a tím pádem polští dodavatelé hledají odběratele v dalších zemích, jako je Česká republika,“ vysvětluje Derych.
Češi online nejen nakupují, ale i prodávají
Výhoda platforem, jako je merXu, spočívá v nahrazení dodavatelsko-odběratelských řetězců a distribučních cest. A není to výhodné jen pro nakupující, ale také pro prodávající.
„Funguje to tak, že přes naše online tržiště lze ušetřit na nákupu produktů, služeb a získat konkurenční výhodu díky nižším vstupům. U prodejců je zase výhoda, že mohou naším prostřednictvím expandovat do celé Evropy a oslovit například v Německu svou nabídkou výrazně větší trh,“ dodává Derych.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.