Přestože ve sportu obecně platí, že je těžší vítězství obhájit než vybojovat poprvé, existují výjimky potvrzující pravidlo. Zatímco loni pětadvacetiletý Nizozemec rozhodl o titulu v poslední zatáčce závěrečného podniku v Abú Dhabí, letos už čtyři závody před koncem po Grand Prix Japonska.
Jak záhy informoval server redbull.com, podobný kousek se povedl pouze sestavě šampiónů ve složení Alberto Ascari (1952–1953), Jack Brabham (1959–1960), Alain Prost (1985–1986), Michael Schumacher (1994–1995) a Sebastian Vettel (2011–2012).
Ještě větší dominanci zaznamenal pouze Brit Nigel Mansell (Williams-Renault), který v sezóně 1992 triumfoval poprvé a naposled s předstihem pěti závodů, zatímco Michael Schumacher (Ferrari) mohl v roce 2002 vypustit hned šest posledních Grand Prix.
Sezóna snů
V březnu, před startem šampionátu, podepsal nový mistr světa s týmem Oracle Red Bull Racing pětiletý kontrakt, který mu do roku 2028 garantuje podle espn.com příjem 53,3 milionu dolarů. Maxovi se tak dostalo finančního ocenění na úrovni sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona (Mercedes). „Opravdu si užívám toho být součástí týmu Oracle Red Bull Racing, takže rozhodnutí zůstat do roku 2028 pro mě nebylo těžké,“ pravil Max Vestappen v rozhovoru pro televizi ESPN po podpisu smlouvy. „Miluji tento tým, loňský rok byl neuvěřitelný. Od roku 2016, kdy jsem jeho součástí, byl cílem zisk titulu, teď musíme udělat všechno proto, abychom udrželi jedničku na monopostu Red Bull co nejdéle.“
Obhajoba vyšla, zároveň platí, že letošní suverén, vítěz 15 z celkového počtu 22 Grand Prix – Saúdská Arábie, Emilia Romagna, Miami, Španělsko, Ázerbájdžán, Kanada, Francie, Maďarsko, Belgie, Nizozemsko, Itálie, Japonsko, USA, Mexiko, Abú Dhabí –, je honorován stejně jako Lewis Hamilton, který má za sebou naopak hrůzostrašnou sezónu. Jeden z největších favoritů nevyhrál jediný závod, skončil celkově šestý za týmovou dvojkou a nováčkem George Russellem a prohrál s mistrem světa o 214 bodů.
Dlouhodobá vize
Naskýtá se tak otázka, zdali Max před sezónou snů podpis nového kontraktu neuspěchal, jeho vyjednávací pozice by totiž byla po sezóně nepochybně výhodnější? „Hodně jsem nad tím přemýšlel, ale v motorsportu to obecně funguje tak, že každý závodník chce mít co nejdříve jistotu, navíc se v tomto případě jedná o pětiletou smlouvu, což je málo vídaným důkazem důvěry, kterou má vedení týmu ke svému jezdci,“ říká z pozice aktuálně největšího domácího experta na závody F1 moderátor televize CNN Prima News Jiří Šlégl. „Podle vyjádření šéfa týmu Christiana Hornera to bral Red Bull tak, že v Maxových silách nejsou pouze jeden dva tituly, proto mu připravili lepší smlouvu, než měl svého času čtyřnásobný světový šampión Sebastian Vettel. Nemyslím si, že by mu letos po sezóně nabídli lepší smlouvu, březnový kontrakt vycházel z předtuchy toho, jak bude letos jezdit.“
Web formula1.com pak klade důraz na vyjádření Christiana Hornera, podle kterého bude Max Verstappen klíčovou součástí týmu, protože Red Bull plánuje od roku 2026 navrhovat a vyvíjet vlastní motory. „Naším hlavním cílem je obhajoba titulu, nicméně nově uzavřená smlouva a její délka vychází z našich dlouhodobých záměrů. S divizí Red Bull Powertrains skutečně pracujeme na motorech pro rok 2026 a šli jsme do toho s tím, že máme nejlepšího jezdce,“ vysvětloval boss po podpisu smlouvy. I v tomto případě se ovšem jeví jako legitimní otázka, zdali bude Max Verstappen schopen posunout monopost tak, jak se to dařilo v případě Ferrari či Mercedesu Michaelu Schumacherovi? „Velmi dobrá otázka, na kterou se ovšem špatně odpovídá,“ reaguje Jiří Šlégl s tím, že doposud stavěl Red Bull auta s ohledem na Maxův talent, jeho cit a rychlost. „Geniální Adrian Newey dělá první a poslední proto, aby byl Max maximálně spokojený. Teď se ovšem od skvělého pilota bude očekávat zpětná vazba a nikdo dnes neví, zda jezdec dokáže táhnout tým v rámci vývoje.“
Max versus Mercedes
Po letošním Verstappenově fenomenálním výkonu lze podle Jiřího Šlégla očekávat lehčí ztrátu dominance stáje Red Bull. Mnohé naznačila předposlední Velká cena Brazílie, kterou ovládly poprvé v sezóně monoposty Mercedes, když vyhrál Russel před Hamiltonem, na dalších dvou místech dojeli piloti Ferrari Sainz a Leclerc. Kromě toho již jistý mistr světa Verstappen odmítl akceptovat pokyn týmového vedení a nepustil před sebe na šesté místo Sergio Peréze, přitom Mexičan měl nezpochybnitelný podíl na jeho loňském titulu. Post vicemistra nakonec právě na úkor Checa letos vybojoval Charles Leclerc. „Vsadil bych se, že Max ještě nějaké tituly získá, ale nebude tak dominantní jako letos. V případě Ferrari sílí názory, že jejich aerodynamický koncept naráží na vlastní limity, nebude ho kam posouvat, uvidíme. Každopádně příští rok se ponese ve znamení souboje Maxe na Red Bullu a dvojice Mercedesu Hamilton–Russel,“ kvalifikovaně odhaduje moderátor CCN Prima News.
Přijde rudá výzva?
Podle Jiřího Šlégla ukazuje případ Lewise Hamiltona, že ani dvanáct let, které by měl Max Verstappen strávit u Red Bullu, nemusí znamenat ztrátu motivace. Sedminásobný mistr světa letos oslavil v barvách Mercedesu desátou sezónu a nezdá se, že by se někam chystal. Kromě toho, pokud se Max touží v počtu titulů světového šampióna vyrovnat dvojici Michael Schumacher – Lewis Hamilton, je vlastně při maximální možné úspěšnosti pět let tak akorát. Přesto může existovat výzva, která by nabourala spolupráci Red Bull – Max Verstappen. Jak ukazují příklady jeho předchůdců z řad mistrů světa, Fernanda Alonsa a Sebastiana Vettela, jedna věc je závodit, vyhrávat a získávat tituly, druhá věc je činit totéž ve Ferrari. Je sice pravda, že mise obou světových šampiónů nedopadla dle představ pilotů a ikonické automobilky, o to větší výzvu se jedná. A Max má výzvy rád.
Autor: Petr Bošnakov