Někdy jsou při pohovoru ty nejběžnější otázky právě těmi nejtěžšími. Podle serveru Harvard Business Review se jde většina lidí podělit o své největší úspěchy a silné stránky, ale tomu potenciální zaměstnavatel věnuje jen zlomek pozornosti. Jak se připravit na pohovor, aby si váš budoucí šéf řekl „Přesně vás tu chceme“?
Předložili jste pečlivě zpracovaný životopis s moderním designem, řekli jste o svých bohatých pracovních zkušenostech a dopodrobna popsali, v jakých dovednostech vynikáte. Vše jde podle plánu, váš potenciální zaměstnavatel se usmívá a položí vám poslední otázku: „Proč u nás chcete pracovat?“
Nejjednodušeji znějící otázka, na kterou můžete odpovědět mnoha způsoby. Jen pár z nich vám však zajistí onu pracovní pozici. Rozhodně se nevyplatí říkat, že se vám líbí plat nebo firemní benefity. Měli byste být struční, konkrétní, ale zároveň osobní a nadšení. Zde je pár tipů, které vám k získání vaší vysněné pozice pomůžou.
Vyjádřete své osobní nadšení pro firmu či produkt, který firma prodává
Ukažte, že vám na firmě nebo jejích hodnotách záleží. Zaměstnavatele vždy potěší, když je někdo nadšený pro to, co dělají. Zjistěte si o firmě základní informace, které většinou najdete na webových stránkách, a dokažte, že jste pro značku zapálení. „Když jste do něčeho zapálení, často se to přelévá do dalších aspektů vašeho života,“ říká CEO a konzultantka Sabina Nawaz. Popište tyto aspekty ve svém vlastním životě a nebojte se je při pohovoru sdílet.
Pokud poslání firmy odpovídá vašim osobním hodnotám, dává vám to velké plus.
Vysvětlete, proč byste si užívali zodpovědnost plynoucí z dané pozice
Je obecně známo, že když někoho práce baví, pracuje lépe, déle, kvalitněji a na pracovišti vytváří pozitivní prostředí. Který šéf by takového zaměstnance nechtěl? Objasněte proto toto spojení mezi nabízenou pozicí a vaší radostí z práce. Vysvětlete, proč vás baví to, co vás baví, a jak to budete moct využít v zaměstnání.
Například pokud je vaším koníčkem psaní a v nabízené pozici tuto dovednost využijete, mluvte o ní. Zmiňte se o tom, jak vás psaní a editoring baví, a popište své dosavadní zkušenosti. Nakonec vše propojte s vaším potenciální zaměstnáním: „Vždy jsem rád psal – od doby, kdy jsem přispíval do školních novin, až po práci v magazínu, kde jsem pracoval jako stážista. Proto jsem nadšený, že je psaní podstatnou součástí této práce.“
Popište svou vizi – to, jak se vám na dané pozici bude dařit
Váš budoucí zaměstnavatel se nezajímá jen o to, kdo jste, ale především o to, čeho na pozici můžete v budoucnu dosáhnout. Vyjádřete proto důvěru ve svou schopnost uspět a růst v roli, která je vám nabízena. Klíčem je popsat, jak vás předchozí zkušenosti připravily na to, kým máte být teď. Není tedy na škodu využívat fráze jako „Myslím, že ve firmě přispěji…“ a „Těším se, že své dovednosti využiju k…“.
Zkrátka buďte osobní a jedineční, působte optimisticky, ale nezapomínejte na zásadní věc – buďte konkrétní. Při koncipování své odpovědi myslete na to, že čím konkrétnější budete, tím silněji bude vaše odpověď rezonovat. Naopak, čím vágnější budete, tím obecnější a konzervativnější se bude vaše odpověď zdát. A to je v momentě, kdy se na stejnou pozici hlásí desítky dalších lidí, kritické. Pokud vyjádříte vášeň a nadšení, pohovor bude méně o tom, proč práci chcete vy, ale více o tom, proč by firma měla chtít vás.
Autor: Lenka Hrušková