Digitální svět se neustále rozrůstá. Přibývají nové aplikace, nástroje a frameworky. Například na GitHubu dosahuje velikost komunity 83 milionů členů, gigant Apple má 34 milionů registrovaných vývojářů. A tato čísla každým dnem rostou s tím, jak se jejich řady neustále rozšiřují, říká Prokop Simek, CEO společnosti DX Heroes.
Každá vývojářská firma, která něco buduje, je dnes na komunitě závislá – je to místo, kde testuje svůj produkt, nové funkce, zároveň má však obrovský marketingový potenciál. Pokud bychom měli vyčíslit hodnotu komunit pro firmy, dostaneme se podle nejčerstvějších odhadů na nezanedbatelné číslo – startupu se SaaS produktem může přinést až miliardu dolarů.
Asi nikoho příliš nepřekvapí, že v dnešním digitálně propojeném světě neustále roste množství API a počet vývojářů, kteří je využívají. Snadno dostupná, uživatelská řešení si u vývojářů najdou popularitu spíš než komplikované nástroje se spoustou nepochopitelných funkcionalit. Ale funguje to i naopak – když komunita před sebou vidí vizi, hodnotu daného produktu, to vše podpořené perfektně zpracovanou road mapou, sama bude mít zájem produkt testovat, dávat zpětnou vazbu, a tím jej vylepšovat.
Správnou prací s komunitou lze dosáhnout lepší vývojářské zkušenosti, která zjednodušeně řečeno není ničím jiným než optimalizací vývojářské práce. To s sebou přináší i benefity v podobě šetření nákladů, zefektivnění práce a procesů (stejně jako tomu je v jakémkoli jiném průmyslu). A zároveň přináší i benefity pro nábor – talentovaný vývojář chce pracovat rychle, efektivně a budovat produkt, který má za sebou raketově rostoucí komunitu –, protože takový tu nejspíš bude za pět deset let.
Nadšená vývojářská komunita je ten nejlepší marketing
Budování vývojářské komunity může pomoci i marketingu – cílení je zkrátka přesné, protože si vývojáři mezi sebou řeknou o dobrých nástrojích. A takový potenciál se dá i změřit a vyčíslit, například pomocí nástrojů Orbit či AhoyConnect. Typicky se pro budování komunity využívají nástroje jako Discord nebo Slack, lidé se však tímto způsobem na firmy obracejí všude možně a může tak být složité je na správné místo navést. Vhodným nástrojem je pro tyto účely Notion, a to zejména díky možnosti veřejné publikace jakékoli stránky, lze na něm tedy vytvořit „knowledge hub“, kde si lidé mohou sdílet informace.
Pamatujte vždy na to, že lidi je potřeba v rámci komunity nadchnout, aktivním přispěvatelům nabídnout ambasadorství, partnerské programy nebo různé výhody – komunitě je zkrátka třeba sloužit a investovat do ní. Nejčastější chybou je naopak budování komunity pouze za účelem PR. Stejně tak je častým zlozvykem vytěžování členů pouze do doby, než se z nich stanou uživatelé a začnou platit – firmy pak o ně ztrácí zájem, čímž se z dlouhodobého hlediska připravují o řadu benefitů, které dlouhodobě budované vztahy přináší.
Přilákejte zájem vývojářské komunity
Interakce se zákazníky probíhá v současnosti ze 72 % v digitálním světě, uvádí 2022 Connectivity benchmark report od společnosti MuleSoft. Podle predikcí můžeme očekávat meziroční nárůst počtu vývojářů až o 30 %, a tím i navýšení počtu přidružených komunit. Firmy, které s nimi budou dobře pracovat a udržovat je atraktivní, získají zásadní konkurenční výhodu – kvalitní zpětnou vazbu, tím i zvyšování efektivity a optimalizaci svého řešení.
Na první pohled se sice může zdát, že lidé bývají v rámci komunity často pasivní. Jenže budování komunity je dlouhodobá investice a výsledky se často projeví až v okamžiku, kdy chcete někomu prodat svůj produkt. Proto se snažte zvýšit atraktivitu komunity, motivovat k aktivnímu zapojování lidí, řešte problémy a chvalte aktivní členy za jejich iniciativu. A naopak, nesnažte se o marketing, nebo dokonce o prodej svého produktu.
Co tedy od vývojářských komunit čekat v příštích letech? Rozhodně poroste jejich množství a význam, budou tedy stále důležitější, ne-li nezbytné pro vývoj a údržbu softwarových produktů. S tím je nerozlučně spojena i potřeba propojování, což se děje primárně skrze API. Díky poptávce po chytřejší integraci, jako to dělá například Superface, budou stále v kurzu také data science a AI (případně programy, které samy navrhují kód, jako to umí třeba GitHub Copilot). A aby bylo možné udržet všechna ta chytrá řešení v chodu, zvýší se význam online vývojářských prostředí, která poskytnou vyšší výkon, než má pracovní notebook. Lidský prvek zkrátka nezmizí, digitální svět však bude rychlejší, propojenější a dostupnější než kdy dřív.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.