Výrobci automobilů čelí v roce 2023 velké výzvě: potřebují překonat rostoucí náklady a přetrvávající nedostatky v dodavatelském řetězci a kvůli klesající poptávce po nových autech budou muset snížit ceny. Tento rok bude pro automobilový průmysl křest ohněm.
Druhá polovina roku 2022 vypadala pro automobilový segment nadějně. Celosvětově se výroba aut opět nastartovala, v Česku se vyrobilo přes 1,2 milionu vozidel a autoprůmysl výrazně překonal kritický rok 2021. Naše ekonomika se v minulém roce výrazně nepropadla právě díky automobilovému průmyslu.
Výhledy pro letošní rok jsou opatrné. Problémy minulých let se nepodařilo odstranit a nabalily se na ně další. Navzdory pokroku stále existuje nedostatek čipů a problémy s dodavatelským řetězcem. Nákup nových aut brzdí inflace. A je tu také otázka změny spotřebitelských návyků, která automobilkám a prodejcům způsobuje další bolesti hlavy.
Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP a člen představenstva Škoda Auto, uvádí: „Na přetrvávající volatilitu a výkyvy výroby se musíme připravit i v roce 2023. Přesto věříme, že tyto výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám podaří výrobu dále navýšit.“
„Autoprůmysl prochází složitým obdobím, které je dáno přerušenými dodavatelsko-odběratelskými vztahy, nedostatkem polovodičů, vysokou inflací, energetickou krizí a začínajícími příznaky poklesu poptávky,“ komentuje Petr Novák, ředitel pro automobilový průmysl ve společnosti JTEKT European Operations.
Problémy v dodavatelsko-odběratelských řetězcích budou pokračovat
Pokračující narušení globálního polovodičového průmyslu a dalších komodit potvrzují odborníci i pro rok 2023. Míru zlepšení u českých výrobních firem analyzovalo například Národní centrum Průmyslu 4.0. Výsledky jsou negativní.
Problém začal během pandemie a s ní spojených odstávek po celém světě. Ty způsobily, že výrobci automobilů dočasně odstavili závody z důvodu obav o veřejné zdraví, což některé z nich vedlo ke zrušení objednávek křemíkových čipů „just-in-time“. Jakmile však byly vakcíny k dispozici a výroba se znovu rozběhla, křemíkové továrny, které by vyráběly čipy pro výrobce automobilů, již tuto výrobní kapacitu převedly na jiné zákazníky, například na výrobce zařízení pro internet věcí. Továrny na výrobu čipů jedou naplno, aby uspokojily poptávku, ale varovaly, že problém nebude vyřešen rychle.
Analytici společnosti AutoForecast Solutions očekávají, že nedostatek čipů sníží počet aut vyrobených v tomto roce přibližně o 3 miliony. Výrobci čipů, jako je firma Onsemi, zvyšují kapacity a budují nové továrny a slévárny, ale je to pomalý proces. Vlády po celém světě je v tomto směru podporují. V srpnu americký prezident Joe Biden podepsal zákon CHIPS and Science Act, který podle veřejných zdrojů povoluje v příštích deseti letech poskytnout tomuto odvětví dotace ve výši až dvě stě miliard dolarů a další řadu daňových úlev.
Vzhledem k dodacím lhůtám, které se podle analýz Economist Inteligence pohybují od 28 do 52 týdnů, bude nějakou dobu trvat, než se tyto úlevy projeví v dodavatelských řetězcích. Server Financial Times cituje generálního ředitele společnosti Infineon Jochena Hanebecka, který řekl: „Očekávám poměrně dlouhý nedostatek.“ Šéf společnosti Stellantis Carlos Tavares si rovněž myslí, že problém bude přetrvávat po celý rok 2023, a to je špatná zpráva pro každého, kdo si chce koupit nové auto.
Pokles poptávky po automobilech
Pokles poptávky po nových vozech je podle Petra Knapa, partnera poradenské firmy EY, pociťován od posledního čtvrtletí roku 2022. A vzhledem k vysoké míře inflace bude trh velmi opatrný i v roce 2023, zejména privátní zákazníci budou své nákupy zvažovat.
Pro Českou republiku bude přitom zásadní chování firem, protože v jejich vlastnictví jsou přibližně čtyři pětiny u nás registrovaných vozů. Podle Knapa by si měly udržet poptávku na solidní úrovni. „Vzhledem k ‚zásobě‘ objednaných vozů u výrobců a dodacím lhůtám dokonce očekávám, že objem registrací v roce 2023 by mohl s trochou štěstí být vyšší než v roce 2022 a atakovat hranici 200 000 vozů,“ vyjadřuje Knap svůj optimismus.
Majitel největší tuzemské fabriky na autodíly Brano Group Pavel Juříček si je jistý poklesem poptávky po autech na globální úrovni. „Upravil jsme tomu výrobní plány všech svých závodů,“ prozrazuje miliardář, jehož Brano vyrábí skoro na všech kontinentech zeměkoule. Na straně globálních dodavatelů je optimismus již menší. Na možný pokles poptávky se připravuje i Petr Novák: „Přepokládám maximálně stejné prodeje jako v roce 2022. Zároveň se připravujeme na scénáře poklesu výroby o deset, respektive dvacet procent.“
A stejné obavy vyslovují i zahraniční experti. „Problém s nabídkou je nahrazován problémem na straně poptávky,“ řekl ve čtvrtek pro Wallstreet Journal hlavní ekonom Cox Automotive Jonathan Smoke. „V tomto odvětví dochází k aktivnímu ničení poptávky, vzhledem k inflaci, úrokovým sazbám a nákladům na energii,“ napsal analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska v poznámce pro investory začátkem tohoto měsíce.
Nižší poptávka, vysoké skladové zásoby
Budou-li klienti dále odkládat své nákupy, zhorší se problém s neoptimálními skladovými zásobami u výrobců i prodejců aut. Kvůli předchozímu a stále trvajícímu narušení dodavatelsko-odběratelských řetězců je na trhu nedostatek spotřebitelsky oblíbených modelů. A s vysokými úrokovými sazbami a špatnou ekonomickou situací nebudou zákazníci motivováni kupovat ty „méně populární modely“. Zjednodušeně řečeno, prodejci a výrobci automobilů musí v podstatě přijít na to, jak vyřešit dva problémy najednou: jak prodávat vozidla, která spotřebitelé nechtějí, a jak se vypořádat s nedostatkem oblíbených modelů.
Slevy? Nebo jiné pobídky?
Automobilový trh se velmi pravděpodobně brzy k normálu nevrátí. Náklady stále rostou, ceny se zvyšovat nemohou. V zásadě mají výrobci aut kvůli klesající poptávce dvě možnosti. Buď budou muset poskytovat pobídky a slevy, se všemi negativními dopady do svých marží a zisků.
Nebo budou muset za stejnou cenu nabízet méně. Tento přístup však bude použitelný u nových řad nebo velmi pečlivě komunikován se zákazníky tak, aby automobilky nepošramotily svou reputaci. Jako odstrašující příklad mohou sloužit elektrické pick-upy Rivian R1T a R1S. Podle amerického bankovního holdingu měly nákladní vozy nést čtyři motory, které dohromady produkovaly 835 koňských sil. Spotřebitelé počítali s touto kvalitou a složili zálohu 1 000 dolarů. V březnu pak Rivian představil významné revize své řady a kupující, kteří již zaplatili zálohu, se dozvěděli, že jejich auta budou mít nově pouze dva motory, které dohromady produkují 600 koňských sil. Mezitím ceny čtyř motorových vozidel vzrostly o 12 000 dolarů. Někteří kupující své objednávky zrušili. Reputace byla narušena.
Jakou cestou se automobilky vydají, uvidíme v příštích týdnech. Pokud je vyšší úrokové sazby, rostoucí obavy z recese a příliš mnoho skladových zásob donutí, aby snížily ceny – a vzdaly se zisků –, byla by to dobrá zpráva pro spotřebitele, kteří letos čelí rekordně vysokým cenám nových vozidel.
Dopady snížení cen však nejsou jednoznačně pozitivní pro český průmysl, který stále z velké míry zahraničním automobilkám dodává. Lze očekávat, že velké autokoncerny budou chtít snížení marží kompenzovat v celém svém dodavatelském řetězci. A to by už tak vyčerpaní čeští dodavatelé nemuseli unést. „Zejména kvůli cenám energií skončí až polovina našich členů za rok 2022 ve ztrátě,“ uvádí Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Pro české firmy je naopak rozhodující, aby se jim podařio zýšit ceny svých dodávek s tím, jak jim rostou náklady,“ uzavírá.
Autor: Alena Burešová