Má více než dvacetileté zkušenosti, přesto jeho působení v čele MOL Česká republika nebude snadné. Luboš Dinka, nový generální ředitel druhého největšího provozovatele čerpacích stanic u nás, se bude muset vypořádat s embargem na dovoz ruské ropy, nedostatkem pohonných hmot a růstem jejich cen. Pro FocusOn okomentoval nejnovější vývoj.
Do funkce jste nastoupil v extrémně složité době. Co pro vás bude největší výzva?
Zabezpečit dostatek pohonných hmot pro zákazníky, které Česká republika musí dovážet. Od 5. února začnou platit sankce uvalené Evropskou unií na produkty z ruské ropy. Česká republika získala výjimku, může importovat tyto produkty až do konce roku.
A co nastane pak?
Já se budu snažit, aby naši zákazníci nedostatek pohonných hmot nepocítili. Situace to bude opravdu velmi těžká, připravujeme se na několik scénářů. Budeme využívat kapacity MOL Slovenko a Maďarsko a primárně Slovnaft rafinerie, které vyrábějí víc, než Slovensko spotřebuje.
V Slovnaftu jste stále na pozici obchodního ředitele, plánujete v této funkci zůstávat?
Ne, pouze do té doby, než za sebe najdu vhodnou náhradu. Věřím, že to nebude trvat dlouho (smích).
Vraťme se ale k plánovanému odpojení ropovodu Družba. Výpomoc ze Slovenska nebo Maďarska přeci jen nebude tak snadná… i jim bude ruská nafta chybět.
Ano, to máte pravdu. Musíme hledat jiné cesty. Pro Slovensko a Maďarsko navýšit kapacity ropovodu Adria, který vede přes Chorvatsko k Jaderskému moři.
A pro Českou republiku?
Budeme se snažit, aby na našich čerpacích stanicích pohonné hmoty byly, a budeme k tomu využívat právě tu jižní cestu. Jak to bude u ostatních, nemůžu předpovídat. Situace s ropovodem TAL je opravdu velmi složitá.
Můžeme očekávat růst cen pohonných hmot?
Nerad bych se pouštěl do přesných prognóz, jako jsem dělal na pozici obchodního ředitele Slovnaftu. Ale je to velmi pravděpodobné. Po 5. únoru nastane na trhu nejistota a ta je vždy s růstem cen spojena.
Do cen pohonných hmot musíme promítnout také vysoké poplatky za tranzit ropovodem Adria a to může ovlivnit i český trh. Při vyjednávání s majiteli ropovodu a chorvatským státem narážíme, poplatky zvyšují neúměrně.
Na českém trhu se ale nemůžete příliš odlišit od místní konkurence…
Samozřejmě sledujeme konkurenci a nemůžeme si dovolit mít výrazně vyšší ceny než ona. Musíme se s tím vypořádat i na úkor nižších výdělků. Všichni jsme pod kontrolou a určitě nedochází k žádným kartelovým dohodám, jak se občas mylně objevuje v médiích.
Ministerstvo financí deklarovalo, že kontroly marží budou i nadále pokračovat. Jaký je váš postoj k auditům?
Kontroly jsou zcela v pořádku, jsou nutné a já je vítám. Akorát je úředníci stále ještě neumí provádět. Učí se, to je pozitivní (smích). Musíme jim vysvětlovat, z čeho všeho se cena skládá, že třeba zahrnuje i ty poplatky za tranzit apod.
Můžeme u nás čekat fronty jako nedávno v Maďarsku?
I to je možné… Po 5. únoru se může na trhu objevit nejistota. Řešení je nyní na státu, aby nevznikl zmatek. Raději bych si dopředu natankoval.
Autor: Alena Burešová