Škoda Auto nadále drží třetinu českého trhu, loni na něm zaregistrovala 62 905 nových osobních automobilů. Jedničkou zůstává značka Škoda i v segmentu elektromobilů, kde se nejúspěšnějším modelem stal Enyaq iV. Z hlediska objemu se český trh stal druhým největším odbytištěm nových vozů Škoda na celém světě.
V České republice se loni zaregistrovalo 192 087 nových osobních automobilů. Domácí automobilka Škoda Auto zaregistrovala celkem 62 905 vozů. V relativních číslech drží mladoboleslavská automobilka 33procentní podíl na trhu, takže téměř každé třetí vozidlo prodané v roce 2022 neslo logo značky Škoda.
„Navzdory očekávatelnému poklesu si značka Škoda na svém domácím trhu vedla se ctí. Výsledek považujeme s ohledem na úskalí ve výrobě za pozitivní a pevně věříme, že rok 2023 bude rokem zkracování dodacích lhůt a pokračováním úspěchu na domácím trhu,“ zhodnotil uplynulý rok vedoucí obchodní organizace Škoda Auto Česká republika Jiří Maláček.
Nejoblíbenějšími vozy jsou Octavia a Fabia
V první osmičce nejprodávanějších vozů roku 2022 figuruje 7 modelů značky Škoda. Celému žebříčku vévodí Octavia, která se vrátila na čelní pozici a loni zaznamenala 13 906registrací jako absolutně nejprodávanější model v České republice. Dle statistik SDA si tímto výsledkem zajistila 7,2% podíl na celoročních prodejích.
Na druhou pozici dosáhla Fabia s 13 142 registracemi a téměř 7% podílem na celkových prodejích. Na 4. příčce se umístila Škoda Karoq (7960 registrací, 4,1 %), kterou následují modelové řady Kamiq (6831 registrací, 3,6 %) a Scala (6495 registrací, 3,4 %). Dalším modelem v pořadí je se 6452 registracemi (3,4 %) celkově sedmá Škoda Superb a na 8. místě v žebříčku nejprodávanějších vozů figuruje Škoda Kodiaq se 6326 registracemi (3,3 %).
Elektromobilům se dařilo
Jestliže absolutní počty prodaných vozů mírně klesly, zcela opačný trend nabraly statistiky prodejů v segmentu bateriových elektromobilů. Ten rostl i při nižší základně o významných 47 % a velkou zásluhu na tom měla rodina vozů Škoda Enyaq iV. Ta se postupem roku rozrůstala o další varianty a nacházela stále nové zákazníky.
Ze všech 3892 prodaných vozidel BEV jich 1293 neslo značku Škoda, což představuje silný tržní podíl 33,2 %. Aby se vozům bez lokálních emisí dařilo růst, je třeba soustředit se na celý ekosystém. Škoda Auto přijímá v tomto směru roli lídra českého trhu a snaží se nejen o strategický rozvoj dobíjecí infrastruktury, ale také o obecnou propagaci elektromobility.
Navzdory recesi by se mělo letos prodat více aut než loni
„V dnešní turbulentní době lze těžko činit dalekosáhlé předpovědi, nicméně v letošním roce by měl celkový trh růst alespoň o 5 %. To znamená, že by se v Česku mělo prodat přes 200 tisíc nových osobních automobilů. Škoda Auto ČR má ambice tento růst minimálně kopírovat,“ komentuje výhled na letošní rok Jiří Maláček.
V roce 2023 Škoda Auto představí modernizované varianty vozů Kamiq a Scala a veřejnost bude mít možnost se seznámit i s novými generacemi vozů Kodiaq a Superb. Do roku 2026 pak počítá automobilka s uvedením 3 nových plně elektrických modelů.
Autor: Jiří Böhm