Tak jako téměř vše ostatní i provoz automobilu se nám v letošním roce prodraží. Kromě vyšších cen v autoservisech se očekává také nárůst cen povinného ručení (POV) a havarijního pojištění vozidel. Srovnání posledních dvou let ukazuje průměrné zvýšení ceny POV okolo deseti procent. Nejvíce si pak připlatí mladí a nezkušení řidiči s vysokým ročním nájezdem kilometrů.
Česká národní banka hlásila ke konci roku 2022 meziroční nárůst inflace okolo 16 procent. Letos se sice očekává postupné zpomalení, ale i tak bude pravděpodobně atakovat hranici deseti procent. „Dle nových ceníků pojišťoven tento trend kopíruje také zdražování povinného ručení. V Praze nebo Brně se u větších aut může vyšplhat třeba i nad dvacet tisíc korun,“ přibližuje situaci Ondřej Vacek, produktový specialista portálu Top-Pojištění.cz.
Vyšší růst bude jen mírně tlumit zlevňování ojetin, klesající zájem o nové automobily a především konkurenční boj pojišťoven. „Na trhu dochází k situaci, kdy některé pojišťovny vzdávají cenový souboj a zvyšují své ceny. Jiné, menší pojišťovny ale naopak představují produktové novinky, zjednodušují postup a snižují cenu pojištění. Rozdíl mezi jednotlivými pojišťovnami se proto výrazně zvýšil. Porovnávat jednotlivé nabídky se vyplatí, neboť roste i průměrná úspora při změně pojišťovny,“ dodává Vacek.
Víte, z čeho se POV vypočítává?
Věk, místo bydliště nebo technické parametry vozidla – to jsou faktory, které při sjednání povinného ručení neovlivníme, a přesto hrají ve výpočtu výsledné ceny velkou roli. „Například řidič, kterému je osmnáct let, může zaplatit až o 40 procent více než ten, který již překročil hranici třicítky. Od tohoto roku cena sice ještě pořád klesá, ale pozvolna. Třeba majitel vozu, jemuž je 50 let, má cenu povinného ručení zhruba o 23 procent nižší než ve třiceti,“ říká Ondřej Vacek a dodává, že regionálně si nejvíce připlatili obyvatelné hlavního města, nejméně naopak lidé žijící na Vysočině.
Dalšími faktory, které už ovlivnit můžeme, jsou rozsah pojistné ochrany, asistenční služby nebo také výluky, v rámci nichž nám může pojišťovna plnění krátit. Těmi nejčastějšími pak bývá úmyslné zavinění, řízení pod vlivem návykových látek, bez řidičského průkazu nebo také manipulace s nákladem vozu.
„Nesmíme však opomenout také okolnost, kterou za rok 2022 začaly pojišťovny při výpočtu ceny povinného ručení více zohledňovat, a to počet najetých kilometrů. Pokud tedy máte malý roční nájezd, nezapomeňte to při poptávání POV zmínit,“ říká na závěr Ondřej Vacek.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.