Čeští vědci vyvinuli robotický rover IPA2X. Pomáhá dětem, seniorům a lidem s hendikepem bezpečně přecházet přes silnici. Monitoruje své okolí a zobrazuje informace pro chodce i varování pro přijíždějící řidiče. Součástí vědeckého projektu je také signalizační maska na přídi automobilu, díky níž může vůz komunikovat s okolím.
Na vývoji inteligentního asistenta se podíleli vědci z Institutu informatiky, robotiky a kybernetiky při pražském ČVUT (CIIRC), Technické univerzity v Mnichově nebo odborníci ze Škody Auto, kteří se soustředili mimo jiné také na novou signalizační masku vozu. Využili zkušenosti a know-how z oborů specializujících se na umělou inteligenci a 5G mobilní sítě. Výsledkem je přes dva metry vysoký robot, který vypadá jako pojízdný semafor.
Robot monitoruje dopravu a upozorňuje na nebezpečí
„Robot se vydá na cestu doprostřed přechodu. V okamžiku, kdy tam doputuje, zobrazí zeleného panáčka, chodci mohou přecházet. Monitoruje své okolí, takže je schopný zjistit, že se k přechodu blíží auto,“ popisuje práci robota Michal Sojka z CIIRC a dodává, že díky vysoko umístěným senzorům může robot vidět i přes řadu zaparkovaných aut. „Vjede pak do silnice ve chvíli, kdy vidí, že je to bezpečné,“ říká.
Robot podává chodcům informace o bezpečnosti provozu a zároveň varuje přijíždějící řidiče. Hrozí-li nebezpečí, vyšle signál STOP. To ale není všechno. Umí do automobilu vysílat upozornění, které se jako animace zobrazuje na displeji infotainmentu. „Vyskočí varování, že před řidičem je přechod, na kterém se něco děje. Jakmile lidé přejdou, robot cestuje zpět na krajnici. V okamžiku, kdy dojede k chodníku, varování na palubní desce zmizí a řidič může pokračovat,“ dodává Michal Sojka. Pro další vývojové verze se počítá také s tím, že rover bude vydávat doprovodné zvukové signály.
S chodci si rozumí i auto
Dalším zajímavým výstupem projektu a právě inovačním vkladem automobilky Škoda Auto je signalizační maska na přídi automobilu, díky níž může vůz komunikovat s okolím. Zdálky je totiž celkem náročné srozumitelně a jednoznačně upozornit chodce. Proto vývojáři přišli s náhradou čelní masky auta. Zabudovali do ní LED pásky, díky nimž lze zobrazit piktogramy i celé animace.
„Jde v podstatě o kompletní náhradu podsvícené masky Crystal Face modelu Enyaq iV. Vyrobili jsme nové tělo s držáky LED pásků. Diody jsou programovatelné a každou z nich lze řídit zcela odděleně, proto lze vytvářet animace. Pak už přišla na řadu jen lehká difuzní vrstva a zakrytování, aby maska při testování snesla i náročnější povětrnostní podmínky,“ přibližuje Zdeněk Herda, specialista na HMI simulace a automatické řízení v Technickém vývoji Škoda Auto.
Jak probíhá komunikace auta s člověkem na přechodu?
Scénář je následující: auto se blíží k přechodu a s patřičným předstihem dává vědět lidem, že je zaznamenalo. Zastaví a ukazuje jim například pomocí zelených šipek, že mohou přecházet. Jakmile chodci přejdou a auto se potřebuje rozjet, opět dá signál ve smyslu „Stop, už na přechod nechoďte“. Dalším možným scénářem je, že auto blížící se k přechodu nemůže z jakéhokoliv důvodu zastavit – pak musí dát jasně najevo: „Pozor, nemohu brzdit, nevstupujte na přechod.“
Testovaná symbolika zahrnuje zelené šipky, zeleného panáčka, barvy, na které jsme všichni zvyklí ze semaforů, výstražný trojúhelník nebo červený trojúhelník s křížkem. To jsou symboly, jimž každý rozumí.
Projekt v tuto chvíli zkouší různé scénáře a možnosti, které tyto technologie umožňují. Jak Zdeněk Herda vysvětluje, v budoucnu by se mohlo jednat třeba i o statické prvky – například semafor u přechodu pro chodce by měl přehled o tom, kde se v okolí nacházejí lidé, kolik jich je, zda se blíží k přechodu, nebo už na něm jsou, a informace by posílal do blížících se automobilů.
Autor: Alena Burešová