Problémy v Rusku jsme měli už před válkou, říká k odchodu z trhu „lepič aut“. Teď září v Dubaji

Foto zdroj: Wrapstyle.cz
Byznys 14. 03. 2023

Problémy v Rusku jsme měli už před válkou, říká k odchodu z trhu „lepič aut“. Teď září v Dubaji

Dělají designové polepy aut, sídlí ve Zlíně, pobočky ale mají po celém světě, včetně Saúdské Arábie, Singapuru nebo Rakouska. Se spoluzakladatelem firmy WrapStyle Martinem Turečkem jsme si povídali o expanzi do zahraničí, svébytné komunitě milovníků aut, ale i budoucích trendech v tomto byznysu. 

Své podnikání v cizině rozšiřují průběžně, zkoušeli to i v Rusku. Vše ale s definitivou ukončil konflikt na Ukrajině. Bohužel nebo bohudík,“ konstatuje realisticky Martin Tureček, „ten trh pro nás nebyl vůbec zajímavý.“ Rusko je podle něj dost  specifická země. „Problémy začaly už před válkou,“ vysvětluje Tureček, „působili jsme v Ufě, a to je město, které je většinu roku pod sněhem, což našemu byznysu moc nepřeje.“

Úspěšně si naopak zlínská firma vede na Blízkém východě. Podle Martina Turečka je to dáno i tím, že v nás vidí zástupce vyspělého Západu. „Začalo to tím, že jsme v roce 2012 otevřeli pobočku v Dubaji. Všichni, kteří žijí na Blízkém východě, ať je to Saúdská Arábie, Kuvajt nebo třeba Katar, tam jezdí, a co v arabské metropoli vidí, se snaží přenést do svých měst. Kopírují to, co se děje v Dubaji.“

Komplikovanější je to s rozšiřováním do USA. „Určitě bychom chtěli na trh do Ameriky vstoupit,“ přitakává Tureček. „Ale pečlivě si vybíráme, s kým budeme spolupracovat. Nejlepší by bylo, kdyby se našel někdo, kdo si to vezme jako master franšízu. Nemuseli bychom potom jednotlivé státy a města řešit separátně.“

Polepy aut vznikly v Německu

Když zazněl termín master franšíza, bylo by asi dobré vysvětlit, o co se jedná. Řečeno jednoduše, jde o situaci, kdy si někdo koupí licenci na celou zemi a postupně tam pobočky rozvíjí. V nepřehledné situaci kolem franšíz se stále spousta lidí hůř orientuje a plete si pojmy. Do oběhu se tak třeba dostal i omyl, že polepy vynalezli v USA. „Od začátku tvrdíme, že to vzniklo v Evropě,“ dosvědčuje Tureček, „v Německu, tam dělali nejdřív polepy na taxíky. A postupem času se byznys převlékání taxíků změnil v designové polepy.“

Dnes už ale pomyslné epicentrum byznysu nehledejte u našich západních sousedů. „Troufnu si říct, že jsme jedničkou na trhu,“ prohlašuje sebevědomě zástupce firmy WrapStyle. „Neexistuje totiž žádná firma podnikající v podobném rozsahu, která by měla franšízy zaměřené speciálně na polepy aut. Ten byznys je tak složitý, že moc lidí se do něj nepouští, není to jako franšíza na fast food nebo kavárnu.“

Podnikatelský příběh WrapStylu se vůbec liší od tradičního story místní společnosti, která udělala díru do světa.„Firmu jsme sice založili v České republice, ale hned potom jsme odešli do Dubaje a začali lítat po světě. Do Česka jsme se vrátili až později a teprve tehdy se na něj začali víc soustředit.“ Vedl je k tomu docela jednoduchý, ale podle Turečka i zásadní důvod: „Zjistili jsme, že se byznys ve světě nedá tak snadno řídit. Pokud nejste přímo v konkrétní zemi, tak ho neřídíte.“ A jelikož od té doby vše spravují ze Zlína, uvědomili se ve WrapStylu, že přece jen byznys, kulturu a obecně trh nejlépe znají v Česku „Chceme se tady tomu věnovat i nadále a posilovat naši pozici,“ nenechává nikoho na pochybách Tureček.

Auta se budou vyrábět jen ve dvou barvách

A co krize, kterou si nyní prochází automobilový průmysl, dolehla nějak i na firmu WrapStyle?„Už během covidu jsme měli obavy, co bude, jestli nás to postihne,“ odpovídá upřímně Martin Tureček. „Ale bylo to právě naopak, lidi sice nesměli cestovat, utrácet peníze v obchodech, ale mohli si dělat radost třeba pěkným polepem auta.“ Co se jim navíc během covidu podařilo ještě nastartovat, byl online, především v podobě e-shopu s designem.

A i když prodej nových aut objektivně klesá, WrapStyle naopak roste. Možná i proto, že lidi nechtějí kupovat nové automobily, ale radši si upravují ty starší. „Je to specifická skupina lidí, říkáme jim ‚autíčkáři‘,“ vysvětluje Tureček. „Když nemají peníze na nový vůz, aspoň si to své auto polepí a mají nějakou změnu.“ 

Jak se situace v tomto segmentu může vyvíjet dál, nám dává nahlédnout automobilka Tesla. Nabízí totiž již nyní jen dvě barvy základu. Jednak je to pro ně ekonomicky výhodné, jednak i obecně ekologické. Na podobnou politiku možná brzy přistoupí i jiní výrobci. „Už dneska se nám stává, že autosalony objednávají auta v černé barvě, protože ví, že nám zavolají,“ odhaluje něco ze zákulisí byznysu Martin Tureček. „My můžeme barvu jakkoliv změnit. A ještě přidáme ochrannou fólii, která lak chrání, aby se nepoškodil.“

Ambice pokořit světový rekord

Loňský rok dopadl podle zástupce WrapStylu pro jejich společnost dobře. „Pozorujeme kontinuální růst, byznys děláme spíš konzervativně, a nemáme tak nějaké velké skoky ani propady. Ani nějak divoce neinvestujeme, nepůjčujeme si peníze v bankách,“ vysvětluje firemní filozofii Martin Tureček. Proto také už 10 let vykazují 15–20% nárůst v obratu. A jak toho dosahují? „Investujeme peníze,“ dostává se nám lapidární odpovědi. „Máme dva nové startupy, které se snažíme rozvíjet. Hezky se to doplňuje. Když máte v jednom byznysu pokles, nahrazuje vám to druhý.“

Ale to není zdaleka všechno. Pro letošek by se ve WrapStylu chtěli více zaměřit na design. „Čím se můžeme odlišit od konkurence a čím vynikáme, je designové studio,“ vypočítává silné stránky vlastní firmy Tureček. „Děláme speciální návrhy, designové projekty a na to se chceme zaměřit.“ Zákazníka ovšem nezajímá jen design, chce mít auto také co nejdříve zpátky. „Letos bychom chtěli pokořit světový rekord v rychlosti lepení aut,“ nekladou si malé cíle ve zlínské firmě. „V Americe na soutěžích se pravidelně umísťujeme na dobrých pozicích. Evropu vždycky vyhrajeme, ale Američany jsme ještě nepokořili.“

Polep na pár kliknutí

Virtuální realita a polep aut, jak to jde dohromady? Jednou by to mohlo fungovat dobře, ale čas ještě nenazrál.„Wrappingových firem je po světě mnoho,“ začíná trochu zeširoka Martin Tureček. „Ale málokterá z nich má designové studio. Jde o trochu speciální obor. Není to jako návrh letáků nebo webových stránek. Auta mají tvar, kterému se musíte přizpůsobit. A tak na tu práci potřebujete lidi, kteří mají rádi auta a jsou zároveň i designéři. Těch dobrých je celosvětově málo.“ 

Proto ve WrapStylu přišli s projektem, ve kterém své designy přizpůsobili online prostředí. „Aby firmy, které designová studia a designéry nemají, si je mohly koupit a pak i samy nalepit.“ S tím vzniká samozřejmě potřeba zobrazit si design na autě. A tak ve zlínské firmě vyvinuli konfigurátor, který lidem pomůže představit si, jak auto bude vypadat. Od toho už je pak jen krok k virtuální realitě… „Nějaký čas jsme si s tou myšlenkou pohrávali. Umíme už vytvořit virtuální realitu pro různé projekty, ale její chvíle podle nás teprve přijdou,“ má jasno Tureček.

Zatím si proto designy od WrapStylu můžete ve virtuální realitě prohlédnout jen na veletrzích. Auta jsou podle Turečka totiž taky zábava. Říká: „Chceme tam dostat emoce. Pro nás není problém, aby nám ve virtuálu, když zákazníkovi ukazujeme designový polep, tam přijelo třeba policejní auto nebo v pozadí hrál DJ.“ Tím to ale zdaleka nekončí. Už vzniká i virtuální město, kde by se měla pohybovat polepená auta, a hlavně se vzájemně  potkávat lidé. Zjevně ani herní průmysl nenechává zlínskou firmu v klidu a berou ho jako možné pole pro rozšiřování svých aktivit…

„Je to hodně sci-fi, ale před 10 lety jsme taky nepředpokládali, že náš byznys bude takto fungovat a budeme se pohybovat ve virtuálních prostředích,“ vyjadřuje se k těmto ambicím Tureček. Ovšem nejen ve virtuální realitě si už dnes člověk může připadat jako ve vědecko-fantastickém filmu. „Před měsícem a půl byl v Las Vegas na veletrhu představen koncept BMW, kdy je auto polepeno speciální fólii fungující jako LCD displej. A něco takového my právě chceme. Tj. že jednoho dne polepíte auto a pomocí aplikace si pak na něj budete umisťovat jakýkoli design, sdělovat statusy na sociálních sítích apod. Odpoledne třeba klidně můžete jezdit v červeném autě a hned ráno vyjedete s firemním polepem nebo nějakou reklamou.“

Čínský trh? Možná už tam jsme, ale nevíme o tom

Čína, to je obrovský trh, ale taky země disponující levnou pracovní silou i „šikovnými“ technology, schopnými zkopírovat v podstatě cokoli. „Je dost možné, že tam WrapStyle už je, a my o tom nevíme,“ uvědomuje si Tureček. „Čína je právě trh, který my neumíme. Je to úplně jiný svět. Zrovna tam nemůžeme jít sami. Určitě bychom ale chtěli expandovat i tímto směrem, je to ovšem hlavně otázka peněz, a možná i náhody.“

Jak vypadá typický zákazník WrapStylu? Zámožnější člověk, který vlastní několik sporťáků, nebo je to majitel jednoho, nijak nákladného auta? „Profiluje se to tak nějak samo. Často je to dáno lokalitou. Snažíme se obsazovat metropole, být zákazníkům co nejblíž – ideálně v centru, na nějaké hlavní třídě, abychom byli vidět. Od toho se samozřejmě odvíjí nároky na prostor, ale i vysoký nájem, snažíme se totiž poskytovat trochu jiný servis.“

A tím se opět dostáváme k „autíčkářům“. „Je to komunita, kde je jedno, jestli máte auto za 5 milionů nebo za půl milionu,“ naznačuje profil potenciálních zákazníků Tureček. „Touha odlišit se a udělat si jiný polep tam je. Lidé s obyčejnými auty k nám většinou nepřijdou, protože mají pocit, že je to u nás drahé. Není to tak ale vždycky. Děláme i kluky, kteří si na polep našetří. Takže nechceme se úplně profilovat, ale jednou jsme si prostě řekli, že budeme prémiová značka.“

Autor: redakce

FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.

Další rozhovory