Od začátku ziskový startup SupplyDo s loňským obratem skoro 11 milionů korun získal investici za bezmála 10 milionů korun od českého venture kapitálového fondu Nation 1. A tady je několik rad pro začínající startupisty, píše David Klímek, zakladatel SupplyDo.
Služba SupplyDo vznikla jako reakce na potřeby rychle se měnícího dodavatelského prostředí a rostoucí nároky na e-commerce. Společnosti a značky dnes chtějí rychlá tisková a obalová řešení, větší flexibilitu při jednání s dodavateli, lepší ceny a efektivnější kontrolu nad procesy. Často potřebují kombinaci různých dodavatelů, a protože ceny energií a nemovitostí za poslední dva roky prudce vzrostly, rozšířil se také fulfillment – uskladnění, zkompletování a doručení zákazníkům jednotlivých e-shopů.
To vše nabízí SupplyDo, jehož služeb a rostoucího byznysu si rychle všimli i investoři. Z těchto dlouhých a složitých jednání mi vyplynulo několik zajímavých poznámek:
- Peníze hned vs. smart money. Pro CEO s úspěšnou firmou je mnohdy snazší jít do banky pro úvěr nebo kontokorent než přivést investora, a tedy nového společníka do firmy. Ale v bance nenajdete smart money. Možná sice dostanete požadovanou částku, ale nic navíc. Kdežto když narazíte na zajímavého investora, který může přinést něco do byznysu nebo vašeho networku a seznámit vás s lidmi, se kterými se vám otevřou další dveře, tak jen to napojování na nové lidi je něco, co vám zpřístupňuje další možnosti.
- Pokud jste v rané fázi, zvažte i venture capital fondy a zaměřte se na angel investory, kteří dál investují primárně peníze vydělané podnikáním a chtějí je samozřejmě zhodnotit, ale také v sobě mají lidskost, snaží se pomoct svými kontakty, znalostmi a zkušenostmi a byznys budovat. Teprve pak je čas na VC fondy.
- Inspirujte se, kde se dá. Málokdo přišel napoprvé s dobrou prezentací. Včetně Uberu, Airbnb nebo Honzy Bednáře. Fakt je, že nemusíte zapůsobit celou prezentací napoprvé, ale musí tam být to, po čem se investoři dívají. A to začínající startupista nemá šanci vědět. Já jsem na této scéně nováčkem a rozhodně nejsem žádný profík, ale co na ní nejvíc oceňuji, je to, jak je to široce otevřený network lidí, kteří nemají problém s vámi sdílet jakýkoliv úspěch nebo vlastní chyby. Tím se zásadně liší od klasického byznysu. Nebojte se například na LinkedInu vyhlídnout si foundera nebo startup, ke kterým můžete vzhlížet, a zeptat se ho na radu. Spousta z nich je otevřených tomu, pomoct nebo minimálně říct názor nebo se setkat. V tomto je ta komunita skvělá. Dobří investoři vám postupně pomáhají, protože je něco zaujme a vědí, že do budoucích kol nebo na spoluinvestici, kde se spojí angel investor a VC fond, potřebují nějaké věci vyladit. Pomocných nástrojů je spousta. Pitch deck prezentace firem, které vás zajímají, najdete dost možná na Googlu.
- Začněte u menších. Pokud zvažujete, komu svou pitch deck prezentaci poslat, nezačínejte u těch největších a nejznámějších. V raných fázích se učíte s investory jednat, zjišťujete, co je zajímá a co při jednáních funguje. A dávám zapravdu founderům, kteří říkají, že průměrně oslovíte 20–30 fondů a angel investorů, ze kterých máte šanci u dvou tří. Když si hned na začátku odpálíte ty nejlepší fondy, třeba jen kvůli tomu, že nemáte vytříbené jednání nebo argumenty, které chtějí slyšet, tak se to chybově naučíte na těch dobrých fondech, které by vám mohly třeba opravdu pomoct, a pak vám zbydou ne nutně že horší, ale méně známé fondy, které to třeba řeší primárně po stránce financí.
- Málokterý startup je ziskový nebo má super produkt nebo službu anebo super byznys plán. A většina je závislá na tom, získat investici. A protože jsou v takovéto situaci, tak automaticky jsou investoři v lepším postavení a diktují si podmínky. Porozhlédněte se po investorech dřív, než vám ke konci runwaye (než vám dojdou peníze na provoz) bude zbývat pár měsíců. Na druhou stranu, pokud jste v dobré pozici, může se stát, že týden před podpisem smlouvy otočíte podmínky o 180 stupňů ve svůj prospěch.
- Startupy často řídí mladí lidé s pár lety zkušeností z korporátů, proti kterým stojí fondy a angel investoři, kteří se snaží své peníze zhodnotit. Pokud už se dostanete tak daleko, že je před vámi podpis term-sheetu, vezměte si na pomoc právníka, který se na startupy zaměřuje, anebo zkušeného mentora.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.