Tak přeci jenom. Zlínská obuvnická firma Vasky koupila značku Botas. Výsledkem „ševcovských“ zásnub bude nová kolekce. Botasky nové generace.
Milovníci české tradice mají důvod k radosti. Po určitém napětí v posledních týdnech přeci jen Václav Staněk, zakladatel a majitel zlínské obuvnické firmy Vasky, koupil to zásadní z české značky Botas.
„To, o čem jsem ještě před pád týdny snil, se stává skutečností,“ napsal včera na svém linkedinovém účtu. Zároveň poděkoval všem, kteří přispěli na záchranu legendární ševcoviny, když si koupili své botasky v aukci. Právě výtěžek z jejich prodeje pomohl mladému podnikateli naplnit jeho baťovský sen.
Fanoušci se mohou těšit na Botasky nové generace
„Čeká nás mnoho práce,“ těší se Staněk. „Koupili jsme ochranné známky, domény, užitné vzory a část výrobního zařízení nezbytného pro tradiční design.“ To však neznamená, že Botasky zůstanou v nezměněné podobě. „První vlaštovkou bude nová kolekce, která vznikla ve spolupráci obou značek,“ uvádí Staněk a dodává, že zájemci si budou moct své botasky nové generace přeobjednat už v příštích dnech. Na jejich doručení si však budou muset ještě chvíli počkat, protože jejich reálná výroba začne teprve v následujících měsících.
Nové boty budou zatím vznikat pod rukama ševců ve Zlíně, v prostorech značky Vasky. Budovy v chrudimské Skutči, kde se vyráběly Botasky, předmětem aukce nebyly. „Boty se budou vyrábět ve stejných výrobních podnicích, ve kterých se vyrábějí Vasky. Budeme muset rozšířit výrobu, najmout externí pracovníky,“ říká Staněk a zároveň zdůrazňuje, že i přes společné místo vzniku se bude i nadále jednat o dvě oddělené značky.
Záchrana firmy a jejích zaměstnanců
Mladý podnikatel by rád zachoval alespoň patnáct pracovních míst. Zručných dělníků není na pracovním trhu mnoho a ti, co pracovali pro firmu Botas, mají mnohaleté zkušenosti. Obuv pod názvem Botas se vyráběla ve Skutči na Chrudimsku už od roku 1963. Její historie sahá ještě dále. Původně se firma jmenovala Botana a vznikla v roce 1949 sloučením menších znárodněných podniků ze Skutče a okolí.
Přežila pětiletky soudruhů, kteří ve dne v noci plánovali, aby se nám chodilo po socialistkém Československu všem stejně, převrat, divoké devadesátky. Značka pomalu ztrácela oblibu, strategickou chybou byly nízké výrobní marže. Série krizí a s ní spojený růst nákladů na firmu dolehly. V likvidaci je od letoška, podle vedení podniku za to mohlo zdražení energií a materiálů pro výrobu, výpadek exportu do Ruska a dalších teritorií kvůli válce na Ukrajině i nedostatek kvalifikovaných pracovních sil.
Autor: Alena Burešová