Roboti pohánění umělou inteligencí obvykle nejprve „cvičí“ v simulačních prostředích, než se přistoupí k testům v reálném světě. O pokrocích, které v tomto směru činí velká americká firma, informuje web TechXplore.
S pomocí umělé inteligence aplikace Amazon Alexa nedávno vznikla simulační platforma pro výzkum v oboru specializovaném na vývoj autonomních robotů. Dostala název Alexa Arena a poprvé ji výzkumníci představili v článku předběžně publikovaném na arXivu. Prohlédnout si ji můžete také na GitHubu.
„V posledních letech vzniklo několik simulačních platforem vtělené uměle inteligence (např. AI2Thor, Habitat, iGibson). Všechny podporují simulované scény, ve kterých se ‚vtělení agenti‘ (anglicky embodied agents, pozn. red.) mohou pohybovat a komunikovat s objekty. Většina z nich je ovšem navržena tak, že s agenty nemohou komunikovat lidé – nejsou totiž primárně zaměřeni na uživatele,“ uvedl Qiaozi Gao, který se podílel na vývoji frameworku Arena.
Pro interakce člověka s robotem nezískáváme z těchto simulací dostatek dat, a vývojáři tak často musí provádět experimenty v reálném světě. To je obvykle velmi nákladné a časově náročné. Alternativně se některé týmy rozhodnou vyvinout takzvaný „inferenční engine“, výpočetní nástroj, který umožňuje přímou interakci člověka se simulovaným prostředím. Opět si to ale žádá patřičný čas i velké úsilí vývojářů.
Lidé učí roboty
„Alexa Arena posouvá hranice interakce mezi člověkem a robotem,“ vysvětluje Xiaofeng Gao, vývojář Areny. „Nabízí interaktivní rámec zaměřený na uživatele, který umožňuje vytvářet robotické úkoly a mise, zahrnujíci navigaci v simulovaném okolí s více místnostmi a manipulaci s objekty v reálném čase. V prostředí podobném hře mohou uživatelé komunikovat s virtuálními roboty prostřednictvím dialogu v přirozeném jazyce. Poskytují tím neocenitelnou zpětnou vazbu a pomáhají robotům učit se a plnit úkoly.“
Na rozdíl od jiných simulačních platforem se může Alexa Arena vykázat výrazně jednodušším rozhraním pro vývojáře i koncové uživatele. Ti mohou pro roboty v simulačním prostředí vytvářet konkrétní úkoly a mise, a to pomocí vestavěných nápověd a funkcí, které posouvají hranice interakce člověk-počítače. Také ale pomáhájí snadněji shromažďovat data a zároveň trénovat roboty, aby efektivně řešili interaktivní úkoly s využitím různých objektů a nástrojů.
Platformu zaměřenou na uživatele by mohli brzy ve své práci uplatnit výzkumníci po celém světě při vývoji vysoce výkonných agentů vtělené umělé inteligence a inteligentních robotů. Mezitím tým stojící za platformou plánuje Alexa Arenu dále vylepšovat, přidávat nové funkce i simulované scénáře.
„Nyní budeme pokračovat ve vylepšování platformy Arena, abychom podpořili vyšší a lepší běhové výkony, vytvořili více scén, bohatší sbírku objektů a širší škálu interakcí,“ uzavírá Govind Thattai, vedoucí vývojář pracující na platformě. „Budeme také pokračovat v investicích do oblasti vtělené umělé inteligence, a to vývojem nové generace inteligentních robotů, kteří mohou plnit úkoly v reálném světě a zapojovat se do přirozené komunikace s lidmi.“
Autor: Petr Pláteník