Umělecké kresby obřích rozměrů zdobí přehradní zdi v Německu, Japonsku či Koreji. Jejich autor Klaus Dauven se dlouhodobě zabývá velkoformátovou uměleckou tvorbou, k níž využívá kreativního čištění. Dauven vynalezl proces kreslení čištěním známý jako reverzní graffiti.
Nejprve pracoval s vysavačem na velkém listu papíru pokrytém dřevěným uhlím, kde při vysávání zanechával proces grafické stopy. O dva roky později postoupil k práci na větších rozměrech a použil drátěný kartáč na betonovou zeď před svým uměleckým ateliérem. Doslova proměňoval úklid v uměleckou formu.
Pak dostal geniální nápad využít vysokotlaký čistič jako kreslicí náčiní. Vytvořil řadu dočasných kreseb ve veřejném prostoru – v podchodech a pod mosty. Ale nepoškodil je, jak to obvykle graffiti umělci dělají. Pak přišla spolupráce se společností Kärcher a v rámci jejího kulturního sponzoringu využívá čisticí nástroje umělecky kreativním způsobem a čištěním vzniká umělecké dílo.
Pracoval například na 282 metrů dlouhé a 59 metrů vysoké přehradní zdi Oleftalsperre v blízkosti německého národního parku Eifel. Zde vznikla kresba, která byla největší kresbou světa své doby. Během pouhých dvou týdnů vznikla 8 000 metrů čtverečních velká kresba s názvem „Wild-Wechsel“ s nadživotně velkými zvířecími motivy. Ty vybral Klaus Dauven zcela vědomě. „Souhra mezi zvěří a rybami velmi ladí s okolním národním parkem a jezerem,“ říká umělec.
Jak se kreslí na přehradu?
Nejprve se na zeď přehrady nanesly jednotlivé body kresby a tyto se vyznačily plastelínou, která měla umělci posloužit jako orientační pomůcka. Pak byly použity vysokotlaké čističe: postupným odstraňováním mechů, řas a lišejníků vznikaly krok za krokem jednotlivé prvky kresby. Díky kontrastu mezi vyčištěnou, světlou přehradní zdí a stále znečištěnou, tmavou plochou byly působivě ztvárněny mimo jiné veverka, jelen, štika a káně lesní.
Umělecké dílo mělo velký úspěch a autor pak podobnou techniku opakoval ještě na přehradní hrázi Macudagawa v blízkosti japonského města Ašikaga či na jihokorejské přehradě Chungju. V Německu pak obraz „Rybí říše“ na zdi údolní přehrady Eibenstock. Zde byl nákres pomocí laserové techniky digitalizován a přenesen na plochu zdi, kdy byly horolezci připevněny značkovací body. Ty pak umělec při tvorbě spojil a sloučil do jednoho obrazce.
Autor: Alena Burešová