Více než polovina Čechů plánuje změnit svou bytovou situaci nebo ji aktuálně mění. Nejčastěji chtějí koupit nemovitost či rekonstruovat své stávající bydlení. Současná náročná ekonomická situace se projevuje v poklesu realizovaných novostaveb, počet lidí, kteří nyní staví rodinný dům, klesl v porovnání s loňským rokem přibližně na čtvrtinu. Další čtyři procenta respondentů však stavbu plánují v následujících letech. Ve snaze ušetřit náklady roste podíl práce vlastními silami a počet staveb v úsporném standardu. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Wienerberger provedl Ipsos.
„Stále platí, že vlastní bydlení je sen typický pro mnoho Čechů. Z průzkumu je zřejmé, že lidé o své bytové situaci stále uvažují jako nad životním milníkem. Do dalších měsíců se díváme s optimismem jako na měsíce postupné stabilizace. Aktuálně drobné oživení vidíme i na hypotečním trhu,” říká generální ředitel společnosti Wienerberger Kamil Jeřábek.
Objem i počet poskytnutých hypoték byl v březnu nejvyšší od poloviny loňského roku, kdy se stavební trh začal ochlazovat. Úroková sazba na hypotéky je nyní na 5,86 % a banky během března poskytly investorům hypotéky o celkovém objemu 12,6 miliardy korun.
Aktuální bytová situace
Většina obyvatel České republiky (57 procent) žije v bytech, typicky se třemi až pěti pokoji. U menších bytů převládá nájemní bydlení, u větších pak vlastnické. V rodinných domech je častější soužití dvou a více generací, zatímco v případě bytů přibývá lidí žijících o samotě – ti tvoří necelou pětinu. Rodinné domy mají totiž potenciál se stát investicí s dlouhodobou perspektivou, která rodině zajistí bydlení i do budoucna. Obzvláště při použití kvalitních materiálů a prvotřídní práce představuje nemovitost trvalou hodnotu, zatímco v nájmu lidé bydlí typicky spíše přechodně.
Více než polovina respondentů však chce svou bytovou situaci v následujících letech změnit. Desetina Čechů už dokonce změnu, kterou myslí buď rekonstrukci svého stávajícího bydlení, nebo přesun do větší či vlastní nemovitosti, realizuje. Zhruba čtvrtina respondentů, kteří se na změnu bydlení teprve chystají, uvažuje o koupi domu a třináct procent o stavbě rodinného domu. Zbytek plánuje žít v bytech nebo renovovat své stávající sídlo. Toto oživení trhu s nemovitostmi Wienerberger přisuzuje klesající nabídkové ceně nemovitostí a potřebě ochránit úspory před inflací.
Rodinné domy kvalitně a svépomocí
Co se týká budoucích rodinných domů, převahu získají patrové stavby – poměr mezi plánovanými bungalovy a patrovými domy se od loňska zcela obrátil. Zároveň stoupá i podíl práce svépomocí na stavbě. Nejvíc investorů plánuje zkombinovat stavbu vlastními silami s pomocí od řemeslníků či firem. Čtvrtina rodin pak v rámci úspory nákladů na práci hodlá postavit celý dům svépomocí. Počet investorů, kteří mají zájem o stavbu na klíč, meziročně poklesl o sedm procentních bodů (z 28 % na 21 %). „Je to levnější. Můžeme pracovat postupně, kdykoliv na to budou finance. Pokud bychom měli mít profesionály, je potřeba mít finance pohromadě, a to v dnešní době nejde, pokud se nechceme upsat bance,“ uvádí jeden z respondentů průzkumu výhody svépomocnictví.
Trend rekonstrukcí
Mimo novostavby však i nadále pokračuje trend rekonstrukcí, který trvá již od dob covidu. V roce 2022 bylo vydáno 31 967 stavebních povolení na bytové prostory, ze kterých rekonstrukce tvořily téměř polovinu (14 695 povolení). Mimo potřeby neodkladných oprav v tomto vývoji značnou roli hraje skutečnost, že náklady na rekonstrukci se pohybují v řádu statisíců, a lidé tak své úspory často investují právě do rekonstrukce bydlení, aby je ochránili před inflací a navíc tak zhodnotili svou nemovitost. Čtvrtina Čechů proto aktuálně renovuje nebo plánuje renovovat nemovitost, a to často vlastními silami.
Populární je i modernizace způsobu vytápění, se kterou souvisí například instalace fotovoltaiky. „Střechu řeší nebo plánuje řešit desetina Čechů. Jako krytinu si nejčastěji vybírají pálené tašky kvůli jejich vysoké odolnosti vůči živlům. Víc než polovina investorů má také zájem o instalaci solárních panelů,“ analyzuje data, která si nechala zpracovat značka Tondach, obchodní ředitel divize střech Robert Krestýn.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.