Designová agentura BrightVibe navazuje na řadu úspěšných projektů technologického domu eMan. Specializuje se na tvorbu digitálních produktů, jako jsou mobilní aplikace a webové stránky, a slibuje přinášet „výjimečné zážitky pro uživatele“. Co si pod tím konkrétně představit, přišli do našeho studia vysvětlit Michal Uhlíř, CEO BrightVibe, a Ondřej Straka, který má v agentuře na starosti design. Jaké trendy aktuálně panují v oboru a v čem jim pomáhá umělá inteligence?
„Obecně se naše práce skládá ze dvou částí – koncepční a vizuální. Koncepční je o tom, jak bude konkrétní řešení vypadat – jaké bude plnit funkce a jak se k tomu postaví uživatelé. Vizuální jsou takové barvičky. Ta první stránka je hlavně o uživatelské zkušenosti a ta druhá, ta líbivá vyvolává wow efekt. A když se tyhle dvě věci spojí, vytváří to zážitek pro uživatele. A to výjimečný beru jako takový náš interní příslib pro zákazníka a uživatele,“ vysvětluje Michal Uhlíř, co to znamená, když si agentura vytkla za cíl vytvářet unikátní uživatelské zážitky.
Velký trendem je udržitelnost
Velká typografie, minimalismus a žádný vizuální smog. To jsou podle Ondřeje Straky trendy ve vizuálu, které gradují několik posledních let. Populární jsou také pohyblivé prvky (motion) a interakce. „Lidi jdou do extrému. Jsou schopní dělat weby, kdy mají jeden kontinuální pohyblivý prvek, který se hýbe celým webem, jak člověk skroluje, a který vypráví nějaký příběh od začátku až do konce. Je to i v mobilech – mačkám tlačítka a ono se mi to mění pod rukou nebo na to, co mačkám, nějak reagují dlaždice,“ pokračuje Straka.
Za zajímavý trend, který je dnes v „plenkách“, ale skýtá velký potenciál do budoucna, považuje Straka designový jazyk „Material You“, který Google představil s Androidem 12. „Když si dáte nějaké pozadí na plochu, tak to z té fotky vytáhne barvy a kompletně do nich přebarví celé rozhraní. Ať jste v jakékoliv aplikaci, je schopná přebírat ty dané barvy. Takže když jsem v přírodě a je tam zelená louka, budu mít zelený UI napříč všemi aplikacemi, které to budou podporovat.“
BrightVibe by také ráda naskočila na vlnu udržitelnosti (sustainable design), která je dnes tlačena zejména regulatorikou a kterou „rozehráli hlavně velcí hráči“. „Firmy začínají věnovat pozornost tomu, jaké hostingy využívají, jestli jsou na zelené energii. Jestli se něco dlouho nenačítá (weby, služby, back endy…) a zbytečně to nevytěžuje hardware, zbytečně to nepálí energii. Jestli by barvy na displeji neměly být spíš tmavé, že ten displej tolik nesvítí…“
Co by naopak firmám nedoporučili, je stavět produkty na domněnkách a hypotézách. Což se prý běžně děje. „Máme proces ‚product discovery‘ a ten jde po datech a po porozumění kontextu a uživatelům. A tady narážíme na to, že nám chodí reakce typu: ‚protože to takhle chci‘ nebo ‚protože už to dělám devět let‘, což je hrozně vágní a nijak ověřitelná odpověď. Vede to pak k tomu, že produkt nemá takový úspěch, který očekáváte. A vylijete spoustu peněz a času,“ upozorňuje Uhlíř.
Umělé inteligence se nebojíme
Nástup umělé inteligence, která je mnohými považována za podobně převratnou událost pro lidstvo, jako byl třeba vynález knihtisku, sledují v BrightVibe s velkým zájmem. A některé nástroje už v agentuře vyzkoušeli. „Začali jsme vlnou Midjourney na generování obrázků, ale teď se to stáčí docela zajímavým směrem. Poslední verze ChatGPT už je docela chytrá a dokáže nám pomáhat v oblasti výzkumu,“ uvádí Straka. „Ne vždy se tomu dá věřit, samozřejmě je potřeba si to následně ověřit, ale 80 % to dokáže dostat do tématu, do té problematiky,“ dodává.
„Pomáhá nám to v koncepční fázi, ale pak to stejně někdo musí vzít a celé to udělat. Myslím, že to je paralela všech odvětví, kde teď AI pomáhá,“ doplňuje Uhlíř.
Umělá inteligence je podle Straky využitelná i pro audio. „Dokáže syntetizovat hlas na velice realistické úrovni, takže když klient potřebuje nějaký voice over, nějaké návody, jak se něco obsluhuje, člověk je dnes schopný do toho dát text – hlavně v angličtině – a ono to vyplivne krásnou lidskou řeč,“ říká Straka.
Vysokou laťku podle něj nastavila firma Adobe, která začala integrovat AI do svých programů. „A to je teda neskutečný level. Dokážu si do fotek a videí nechat dogenerovávat části, které mi tam chybí. Když mám někde něco useklého a potřebuji tam pro design ještě něco vložit, tak mi to vygeneruje ten zbytek. Je to neskutečně daleko,“ poukazuje Straka.
Obavy, že by je umělá inteligence mohla nahradit, nemají. „Ty strachy jsou na místě v jiných odvětvích než v designu. Třeba tam, kde člověk může falšovat informace a říkat polopravdy, a schovávat to za pozlátko, které tomu dává kredibilitu,“ míní Straka. Ani oblast designu ale není před umělou inteligencí úplně v bezpečí. Podle Straky by mohlo pomocí AI docházet k napodobování známých umělců. „Vedou se kolem toho spory a uvidíme, kam to vykrystalizuje,“ dodává.
Dvě fáze vývoje produktu
Vývoj produktu se skládá ze dvou částí – discovery a delivery – tedy objevení produktu (uvědomění si, co vůbec chcete) a jeho samotné doručení, popisuje Michal Uhlíř. „Když se podíváme 10, 15 let zpátky, byla hodně tlačená ta delivery část. To znamená, rychle doručte nějaký produkt a pak stálo hrozné úsilí přesvědčit zákazníka, že ten produkt chce. Discovery jde opačnou cestou. Pojďte si nejdřív uvědomit, co ten zákazník chce a co potřebuje a pak se teprve pustit do vývoje.“
V BrightVibe jdou druhou cestou. Tvorbě finálního produktu předchází proces, který agentura nazývá „product discovery“. „Ve zkratce, je to pochopení potřeb zákazníka a uživatele toho konkrétního řešení a potom jeho propagace do té části delivery,“ vysvětluje Uhlíř.
Pokud se firmy rozhodnou pro tento postup, mohou podle Uhlíře ušetřit spoustu peněz na přesvědčování zákazníků, že chtějí jejich produkt používat. „Máme také ověřeno, že firmy jsou schopny ušetřit 30 až 50 % nákladů na vývoj (ve fázi delivery),“ říká výkonný ředitel BrightVibe.
Velká konkurenční výhoda díky společnosti eMan
BrightVibe spolupracuje se společností eMan, předním českým dodavatelem softwaru, pod jejíž hlavičkou byla agentura založena. „My máme znalost discovery části, eMan delivery. Jedna bez druhé dnes nemůže fungovat,“ popisuje Uhlíř. Sídlit pod jednou střechou je tak podle něj ohromná výhoda. I pro zákazníky.
„Co nám eMan hodně přináší, je technologický vhled, protože spolu kolaborujeme už hodně dlouho. Bereme to jako svoji velkou konkurenční výhodu,“ vyzdvihuje Uhlíř. „To znamená, víme o aktuálních trendech, o tom, co se děje ve vývoji digitálních technologií,“ dodává.
„Díky eManu jsme si sáhli i na virtuální rozšířenou realitu, na věci do aut, hodinky, televize – prostě všechno možné,“ navazuje Straka. „Když máme takový přesah, tak ve chvíli, kdy se my jako – v uvozovkách obyčejní – designéři, dostaneme k projektu, dokážeme do něho už na začátku vnést inovaci, nápady, jak to všechno optimalizovat, protože máme technologické know-how a tady to zázemí za námi. Za mě je to skvělá synergie,“ uzavírá Straka.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.