Slovní spojení „práce v reálném čase“ zní poněkud banálně, díky ní ale máme levnější letenky, kvalitnější bankovní služby nebo úspěšné fotbalové kluby. To vše a mnohé jiné jsme se dozvěděli v rozhovoru s Pavlem Čejkou, regionálním viceprezidentem ve společnosti Salesforce.
Práce v reálném čase, to přece dělá skoro každý z nás, řeknete si. Ale omyl! Čím se ve společnosti Salesforce zabývají, vysvětluje Pavel Čejka konkrétněji na příkladu letadla. „Je v něm zhruba 25 000 senzorů, z toho 3-5 000 v motoru. Letecká společnost má přitom několik možností, jak z nich data nahrávat. Buď letadlo přistane a oni to zanalyzují, anebo data budou sbírat, když je letadlo ve vzduchu, a ve chvíli, kdy přistává, tak firma ho může hned opravit a předejít nehodě nebo něčemu podobnému.“
Na velikost nezáleží
Výrobci motorů, jako třeba General Electric, využívají data v reálném čase i k tomu, aby předcházeli dalším možným opravám. A samozřejmě jde také o prevenci, letadlo pak zbytečně nestojí na zemi. No, a zákazník na tom profituje tím, že letadla lítají na čas, a letenky jsou i proto levnější. Podobné uplatnění najde toto řešení ale třeba i ve finanční instituci. „Banka díky tomu může nabídnout produkt, který odpovídá vašim potřebám. Posbírají snadno data v reálném čase a na nic nečekají – zákaznický chování se totiž proměňuje,“ vysvětluje regionální viceprezident ve společnosti Salesforce.
S daty dnes přitom pracuje v jisté míře skoro každá společnost. Podle Pavla Čejky ani nezáleží na tom, jestli jde o velkou nebo malou firmu. Vlastně může jít i o velmi specifickou situaci. „Když budu prodávat cukroví a chci si otevřít pobočku ve Spojených arabských emirátech, tak do toho přicházejí různé komplikace – jak to přeložit do arabštiny, jak se zde zákazníci chovají, jak mám nastavit cenu, jestli bude marketing vypadat úplně stejně jako tady apod. A takovým lidem může právě banka, pracující s různými vlastními systémy, které propojuje, pomoct k úspěchu.“
Harmonizace napříč platformou
A jaké jsou v této oblasti momentálně trendy? Co třeba umělá inteligence? „U zákazníků vnímám něco, čemu říkám informační slepota,“ odpovídá Čejka. „Data sice jsou někde uložená a k dispozici. Ale jak já je vůbec přeložím, jak budu schopný vyložit, co znamenají? Mohou to být numerické formáty nebo třeba pdf. A právě moderní technologie jako umělá inteligence lidem pomáhají, aby datům porozuměli.“ Na mysli má zástupce společnosti Salesforce především vizualizaci dat. S její pomocí můžeme sledovat tržní chování zákazníků, jeho sezionalitu, ale také kupříkladu vytvářet predikce vývoje.
Pro práci s daty společnost Salesforce vytvořila také produkt jménem Data Cloud. „Je určený k harmonizaci dat napříč platformou,“ vysvětluje Čejka. „Je to taková skládačka lega. Představte si, že máte spoustu malých dílků, kdy jeden pomáhá s marketingem, jeden s prodejem a jeden s analytikou. A naše služba zajišťuje, že celý komplex uvádí do stavu souznění. Řečeno co nejjednodušeji: výstupem toho všeho má být šťastný zákazník.“
Auta, sociální sítě i fotbal
Někdy se v takovém v souhrnu dat mohou sejít i výroba automobilu a příspěvky na sociálních sítích. Nevěříte? „Jedna britská automobilka, když uvádí na trh nový výrobek, tak to nemohou jen tak dát na ulici a říct ‚lidi, tady ho máte‘. Naopak, spojují nejprve data, která se jmenují výrobní náklady, design a sentiment zákazníků a která přicházejí z různých míst – může jít o sociální sítě, nějaká dotazníková šetření, dokonce i z různých zemí. Pak to spojí s databázi, kterou už mají ohledně výroby, a ve chvíli, kdy výrobek přichází na trh, tak auto už je otestované a víceméně vědí, co zákazníci chtějí,“ líčí specifickou situaci Čejka.
Dokonce i jeden anglický fotbalový klub pracuje se Salesforce Data Cloudem a díky tomu se nyní nachází v top trojce tabulky. „Hráči během tréninku mají na sobě senzory, vypadají jako taková černá trička, a trenér si s jejich pomocí analyzuje, jak se pohybují. Už během tréninku tak může měnit tréninkový plán.“
Bezpečnost na prvním místě
Když už mluvíme o výzvách, které přinese budoucnost, myslí Čejka v první řadě především na bezpečnost. „Umělá inteligence je chytrá podle toho, jaká data má – jde o propojení se všemi ostatními platformami a systémy i navázání na dobré propojení člověka a informačních technologií.“ Příklad tentokrát volí z oblasti zdravotnictví: „Pro doktora v nemocnici, který má na starost ARO, bude důležité vidět, jak se využívají postele, které má k dispozici, nebo jestli má dost personálu. A to můžu samozřejmě dělat s pomocí tabulek. Ale mnohem jednodušší je zeptat se umělé inteligence. Třeba když chci vědět, jak mám nastavit kapacitu svého oddělení. Umělá inteligence jen musí mít dostatečný přístup k různým datům v rámci nemocnice.“
Čeští zákaznicí zatím nejsou k řešením, která přináší Salesforce, úplně tak vstřícní. „Jsme absolutně konzervativní národ,“ přiznává regionální viceprezident. „Ve chvíli, kdy Amerika, Spojené království nebo třeba Singapur tyto technologie využívají pět let, my teprve začínáme přemýšlet, že by to bylo dobré. Ale na druhou stranu, pokud se pro nějakou technologii rozhodneme, jsme schopní do toho investovat poměrně agresivním způsobem. U zmiňovaných trendů ovšem vidím, že jsou na Západě tak pět let vepředu a my jen tak trochu pokoukáváme. Až ve chvíli, kdy víme, že to je bezpečné, tak to teda zkusíme.“
Více o produktech Salesforce se nyní můžete dozvědět na stránkách Salesforce na dosah ruky.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.