Ve Spojených státech amerických je 60 % všech cest autem kratších než 10 kilometrů. Snadno se přitom dají absolvovat s pomocí ekologičtějšího dopravního prostředku.
Elektrické kolo nebo moped – formy dopravy souhrnně označované jako elektrická mikromobilita – jsou levnější na pořízení i provoz. Pomalu, ale jistě podle webu The Conversation vytlačují poptávku po ropě, a to mnohokrát rychleji, než zvládá elektromobilita. Důvodem je především ohromující rozšíření mikromobility v Číně a dalších zemích, kde jsou mopedy běžnou formou dopravy.
O milion barelů ropy méně
V loňském roce se na světových silnicích pohybovalo více než 20 milionů elektrických vozidel a 1,3 milionu užitkových elektromobilů, jako jsou autobusy, dodávky a nákladní automobily. Tyto počty čtyřkolových a vícekolových vozidel jsou ale v podstatě nic v porovnání s těmi dvoukolovými a tříkolovými.
Na silnicích se totiž za stejné období pohybovalo více než 280 milionů elektrických mopedů, skútrů, motocyklů a tříkolových vozidel. Jejich obliba již nyní snižuje poptávku po ropě o milion barelů ropy denně. To podle odhadů agentury Bloomberg New Energy Finance představuje asi 1 % celkového objemu.
Považovat elektromobily za nezpochybnitelné dobro je omyl. Jedná se o ekologičtější vozidla, stále ale jsou to auta, která zabírají místo na silnicích a k jejich pohonu je potřeba spousta elektřiny. Používané baterie jsou také těžší a žádají si těžbu vzácných kovů. Přestože jsou elektromobily celkově mnohem ekologičtější než vozidla se spalovacími motory, výroba baterií může některé z těchto přínosů umenšovat.
Elektrické koloběžky a skateboardy
Revoluce v elektrické dopravě je skvělou příležitostí přehodnotit způsob, jakým se pohybujeme po městech – a zda vůbec potřebujeme auto. V něm často sedí jen jeden člověk. Na přepravu sebe sama tak vynakládáme spoustu energie. Naproti tomu elektrické mopedy a kola spotřebují na přepravu jedné nebo dvou osob energie mnohem méně.
Samozřejmě je nepravděpodobné, že byste elektrické mopedy nebo kola používali k jízdě na delší vzdálenosti. Jejich skutečná hodnota spočívá v cestách na krátkou vzdálenost, které nám mohou zabrat stejnou nebo kratší dobu než auto.
Menší elektrické dopravní prostředky, jako jsou koloběžky a skateboardy, navíc nabízejí způsob, jak překonat problém posledních kilometrů, který trápí systémy veřejné dopravy. Myslíme tím především vzdálenost mezi domovem a nádražím nebo autobusovou zastávkou. Možnost překonat tuto trasu rychle může být tím pravým game changerem, který potřebujeme.
Roku 2028 přijde zlom
Pokud se prosadí, pomůže elektrická mikromobilita snížit emise ve městech. Studie jezdců na e-koloběžkách ve Velké Británii zjistila, že tyto cesty produkují až o 45 % méně oxidu uhličitého než jejich alternativy. Američtí výzkumníci odhadují, že pokud se počet jízd na elektrokolech rozšíří na 11 % všech jízd vozidly, emise z dopravy klesnou přibližně o 7 %.
S rostoucími cenami benzínu a klesajícími cenami baterií budou levnější provozní náklady elektromobilů, ale hlavně elektrických mopedů, kol a skútrů stále snižovat poptávku po ropě. Podle Mezinárodní agentury pro energii se předpokládá, že celosvětová poptávka po ropě dosáhne v roce 2028 vrcholu na úrovni 105,7 milionu barelů denně -– a poté začne klesat.
Autor: Petr Pláteník