Firma Virgin Atlantic uskutečnila první let Boeingu 787 s motorem poháněným palivem tvořeným ze 70 procent biomasou. Společnost tvrdí, že se jí tak podařilo uskutečnit významný krok k nulové uhlíkové stopě do roku 2050, protože palivo je prý stoprocentně udržitelné, říká Olívia Lacenová, hlavní analytička Wonderinterest Trading.
V úterý 30. listopadu ráno odstartovalo z londýnského letiště Heathrow dopravní letadlo Boeing 787 a přistálo v New Yorku na mezinárodním letišti JFK. Seděl v něm šéf Virgin Atlantic sir Richard Branson, několik dalších představitelů společnosti a britský ministr dopravy Mark Harper.
Podle ministra se jedná o klíčový milník na cestě k létání s palivem z udržitelných zdrojů (SAF). Harper a americká ministryně dopravy Polly Trottenbergová se měli v New Yorku setkat s finančníky a jednat o možnostech investic do udržitelného létání.
Podle britského ministra dopravy by mělo být do roku 2030 povinně alespoň 10 % veškerého paliva ve Spojeném království vyrobeno z udržitelných zdrojů. Trottenbergová na to reagovala, že to může být nová výzva pro Spojené státy a Spojené království v soutěži, kdo tohoto cíle dosáhne dříve.
Olej na vaření jako budoucnost letectví?
Společnost Virgin Atlantic uvedla, že palivo bylo vyrobeno převážně z použitého kuchyňského oleje, odpadního živočišného tuku smíchaného s malým množstvím syntetického aromatického petroleje z kukuřičného odpadu.
Letecký průmysl doufá, že tento let ukáže vládám potenciál podpory SAF, díky němuž by se stalo více dostupným. Pro zajímavost: Velká Británie vyrobila v uplynulém roce 6,9 milionu galonů, což je jen zlomek toho, co vyžaduje poptávka.
Let 100 byl proveden ve spolupráci s několika partnery, včetně konstruktéra letadel Boeing a výrobce leteckých motorů Rolls Royce, jehož akcie po letu vzrostly o 7 % a dosáhly čtyřletého maxima. Údaje z letu budou přezkoumány a vyhodnoceny Imperial College London, University of Sheffield a Rocky Mountain Institutem (RMI), neziskovou organizací, která se snaží podporovat zelenou energii.
Skepse přetrvává
Na událost reagovala také ekologická organizace Stay Grounded, která let označila za „greenwashing“ a její mluvčí Magdalena Heuwieserová zdůraznila, že aby se v letectví spalovalo méně fosilních paliv, je třeba omezit samotné lety. Ekologická skupina Possible dokonce podala formální stížnost na společnosti Virgin Atlantic a British Airways, v níž tvrdí, že firmy uvádějí nepravdivé informace a neposkytují skutečné údaje o emisích.
Například emise společnosti British Airways se v letech 2016 až 2019 každoročně zvyšovaly, a to navzdory jejich programu „BA Better World“, který chce do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Stížnosti poukazují také na skutečnost, že kuchyňský olej označovaný jako ekologická složka vyvolává skepsi vědců, kteří pochybují o jeho účinnosti. Tvrdí například, že biopaliva vyžadují k pěstování nadměrné množství půdy a v konečném důsledku jsou méně šetrná k životnímu prostředí než petrolej.
Globální údaje
Spaliny z letectví se v roce 2018 podílely na celosvětových emisích CO2 přibližně 2,4 %. To se nemusí zdát jako mnoho, ale kdyby byl letecký průmysl zemí, zaujímal by 6. místo v množství skleníkových plynů vypouštěných do ovzduší. V posledních letech emise tohoto odvětví rostou v důsledku většího rozšíření létání a rychlého nárůstu letecké dopravy.
Létání bez emisí bylo vždy takříkajíc „svatým grálem“, kterého se nedařilo dosáhnout. Od roku 1970 do roku 2019 se v USA podařilo snížit energetickou náročnost létání, vyjádřenou v britských tepelných jednotkách (zkráceně BTU), o 77 % díky technologickému pokroku motorů, konstrukčním změnám nebo úpravám v dispečinku dopravy, ale cesta k nulovým emisím si vyžádá velké úsilí.
Výzvy pro letectví
Virgin Atlantic není jedinou leteckou společností, která uvedla, že chce do roku 2030 využívat 10 procent SAF. Kromě ní se chtějí připojit i další evropské letecké společnosti, například International Airlines Group (do které patří British Airways, Vueling Iberia a další).
Podle informací zveřejněných agenturou Reuters je cílem tohoto odvětví dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Zda jsou tyto cíle reálné, ukáže budoucí výzkum na základě údajů shromážděných z letů jako je tento a ochota investorů takové projekty podporovat.
Autor: redakce
FocusOn je zpravodajský web zaměřený na nové trendy v ekonomice s důrazem na využívání moderních technologií.